Gjest Airi Skrevet 28. november 2010 #41 Skrevet 28. november 2010 Hvis du vil ha en pc med ett eple på som gjør at maskinen koster mye mer..Værsegod. Det er strengt talt ikke eplet man betaler for, man får en maskin verdt de pengene man gir for den. Kjæresten min er PC-fantast som få, men selv han var raskt ute med at mac absolutt ikke er overpriset.
Henkie Skrevet 28. november 2010 #42 Skrevet 28. november 2010 (endret) Husk at du betaler dobbelt så mye for en mac med gammelt hardware enn for en ny pc med det nyeste hardwaren. Tullball. En ny Mac har selvsagt også nyeste hardware. Intel i3, i5 eller i7 prosessorer som er basert på Intels nyeste 32-nanometers prosessorteknologi. Macene har ikke "gammel" hardware. Men; Det er nok litt dyrere med en Mac enn en tjukk plastikk-pc med samme hardware. Noe ekstra skal man betale for kvalitet og design. Jeg mener Mac er verd hver krone ekstra. Endret 28. november 2010 av Henkie
feuerstein Skrevet 29. november 2010 #43 Skrevet 29. november 2010 Tullball. En ny Mac har selvsagt også nyeste hardware. Intel i3, i5 eller i7 prosessorer som er basert på Intels nyeste 32-nanometers prosessorteknologi. Macene har ikke "gammel" hardware. ...bortsett fra alle de modellene som fortsatt har Core 2 Duo på 45 nanometer.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2010 #44 Skrevet 29. november 2010 Det er strengt talt ikke eplet man betaler for, man får en maskin verdt de pengene man gir for den. Kjæresten min er PC-fantast som få, men selv han var raskt ute med at mac absolutt ikke er overpriset. De fleste andre som kan pc,sjønner at mac er overpriset. 1
Gjest Airi Skrevet 29. november 2010 #45 Skrevet 29. november 2010 (endret) De fleste andre som kan pc,sjønner at mac er overpriset. http://www.pcmech.com/article/is-the-mac-overpriced/ MacBook and Macbook Pro Apple’s notebook lineup is pretty popular. The MacBook starts at $1099 and the Macbook Pro starts at $1,999. Now, let’s look at the Macbook Pro. It comes with a 2.4 GHz Core 2 Duo, 2 GB memory, 200 GB hard drive and Nvidia graphics. The comparable notebook to the Macbook Pro is, again, the Dell. The Dell Precision M4300, for instance, starts at $1,429 and comes with a Core 2 Duo processor, 1 GB RAM, 80 GB hard drive. If I configure it to match the specs of the Macbook Pro, the prices comes out at $2,031. It is just a tad more, but also consider that this is running Windows XP 32-bit whereas the Mac is fully 64-bit. To me, that’s more for the money. If we take the highest priced Macbook Pro, it goes for $2,799 and comes with a 2.5 GHz processor, 2 GB memory, 250 GB drive, 512 MB Nvidia graphics and a 17-inch screen. With Dell, we go to the M6300 in order to get the 17-inch screen. When we customize this system to match the MacBook Pro, it comes out to $2,671. This is cheaper than the Macbook Pro. Again, though, it is running 32-bit Windows XP and not the 64-bit OS X. An HP equivalent might be the 8510P. This unit starts at $1,533. When configured to match as closely as possible to the intro-level MacBook Pro, the price came out to $1.751. The screen is the same size, but doesn’t offer as large a resolution as the Macbook screen. And it is running Vista, an operating system that runs notably WORSE than OS X. Regardless, you’ll find that when you pit the Macbooks up against comparable PCs, MacBook pricing is right in the mix where it should be. Det er klart man kan få billigere løsninger men PC, men dette er fordi PC i større grad kan skreddersys. Apple-maskienene kommer som de kommer, og ser du på hva som går inn i maskina, ser du at du må opp i samme pris for en PC med de samme kvalifikasjonene. Endret 29. november 2010 av Airi
AnonymBruker Skrevet 29. november 2010 #46 Skrevet 29. november 2010 http://www.pcmech.com/article/is-the-mac-overpriced/ Du kan si hva du vil(og linke til hva du vil for den sak skyld). En Mac er overpriset. Du får akuratt samme komponenter i en pc til en mye billigere penge
AnonymBruker Skrevet 29. november 2010 #47 Skrevet 29. november 2010 Vi snakker uansett om Norske priser i og med at vi lever i Norge.Alt er vell billigere i utlandet
Henkie Skrevet 29. november 2010 #48 Skrevet 29. november 2010 Vi snakker uansett om Norske priser i og med at vi lever i Norge.Alt er vell billigere i utlandet ...nå er vel både pc og Mac billigere i utlandet. Tror neppe de har sammenliknet norsk pris på pc mot USA pris på Mac Mac er generelt litt dyrere, ja, men overpriset: niks
Gjest BabyBlue Skrevet 29. november 2010 #49 Skrevet 29. november 2010 Du kan si hva du vil(og linke til hva du vil for den sak skyld). En Mac er overpriset. Du får akuratt samme komponenter i en pc til en mye billigere penge Men er pcene med samme programvare som en mac like tynne og lette, har fantastisk batteritid, awesome styreflate og en helt rå skjerm? For ikke å snakke om at vifta er musestille, noe man ikke akkurat kan si om mange av laptop monsterne. Noen ganger betaler man med glede litt ekstra for design og anvendelighet. Hvis mac er så dårlig, hvorfor er det da en haug som har kjøpt seg en macintosh? Mac henger med i tiden både når det gjelder programvare og design, noe som ikke gjelder laptopen min jeg betalte et par tusenlapper mer for.
Skins Skrevet 29. november 2010 #50 Skrevet 29. november 2010 Har selv en MacBook Pro, og er kjempefornøyd - PCer blir veldig fort trege og bråker noe sinnssykt hvis du ikke er nøye med å ha den stående på et skrivebord, men jeg har hatt Mac'en i noen måneder nå og har ikke opplevd noe av dette. Etter jeg kjøpte Mac synes jeg PCer er utrolig rotete også Trodde det kom til å bli vanskelig å begynne å bruke Mac, men jeg ble ganske fort vant til forskjellene
feuerstein Skrevet 29. november 2010 #51 Skrevet 29. november 2010 Men er pcene med samme programvare som en mac like tynne og lette, har fantastisk batteritid, awesome styreflate og en helt rå skjerm? For ikke å snakke om at vifta er musestille, noe man ikke akkurat kan si om mange av laptop monsterne. Styreflater er ikke under noen omstendighet "awesome", men jeg har forstått at for alle dere som ikke har trackpoint er det viktig å skille mellom "forbrytelse mot menneskeheten" og "nesten brukbar" kvalitet på platen. Når det gjelder tynn og lett, batteritid, musestille vifte osv. så ja, de finnes. De bare koster minst like mye som en Mac, og siden så mye skrot selges med 4-sifrede priser tror pc-kjøpere flest at det ikke er vits å betale Mac-pris for en pc. Selvfølgelig viser denne pcen seg å være skrot, og i neste runde dobler de budsjettet og kjøper en Mac som virker. At en pc på det budsjettet også ville virket oppdager de aldri.
Gjest Airi Skrevet 29. november 2010 #52 Skrevet 29. november 2010 (endret) Never mind. Smør på flesk osv. Endret 29. november 2010 av Airi
Henkie Skrevet 29. november 2010 #53 Skrevet 29. november 2010 Styreflater er ikke under noen omstendighet "awesome", men jeg har forstått at for alle dere som ikke har trackpoint er det viktig å skille mellom "forbrytelse mot menneskeheten" og "nesten brukbar" kvalitet på platen. Når det gjelder tynn og lett, batteritid, musestille vifte osv. så ja, de finnes. De bare koster minst like mye som en Mac, og siden så mye skrot selges med 4-sifrede priser tror pc-kjøpere flest at det ikke er vits å betale Mac-pris for en pc. Selvfølgelig viser denne pcen seg å være skrot, og i neste runde dobler de budsjettet og kjøper en Mac som virker. At en pc på det budsjettet også ville virket oppdager de aldri. Standard styreflate på en Mac er awesome vs standard styreflate på en pc til halve prisen, jo. For det er jo det som er saken her, at tullekopper mener en pc til halve prisen gir det samme, eller mer, som en dobbelt så dyr Mac. Altså isp display, Bluetooth, magsafe strømtilkobling, solid byggekvalitet, elegant design - og så til sist en tilsvarende programvarepakke ...så kommer osx, men det er en annen sak
aluminium Skrevet 29. november 2010 #54 Skrevet 29. november 2010 Styreflater er ikke under noen omstendighet "awesome", men jeg har forstått at for alle dere som ikke har trackpoint er det viktig å skille mellom "forbrytelse mot menneskeheten" og "nesten brukbar" kvalitet på platen. Når det gjelder tynn og lett, batteritid, musestille vifte osv. så ja, de finnes. De bare koster minst like mye som en Mac, og siden så mye skrot selges med 4-sifrede priser tror pc-kjøpere flest at det ikke er vits å betale Mac-pris for en pc. Selvfølgelig viser denne pcen seg å være skrot, og i neste runde dobler de budsjettet og kjøper en Mac som virker. At en pc på det budsjettet også ville virket oppdager de aldri. Godt innlegg. Det virker for å være en del som innbiller seg at design kun handler om utseende og ikke noe annet...
Gjest Airi Skrevet 29. november 2010 #55 Skrevet 29. november 2010 Standard styreflate på en Mac er awesome vs standard styreflate på en pc til halve prisen, jo. For det er jo det som er saken her, at tullekopper mener en pc til halve prisen gir det samme, eller mer, som en dobbelt så dyr Mac. Altså isp display, Bluetooth, magsafe strømtilkobling, solid byggekvalitet, elegant design - og så til sist en tilsvarende programvarepakke ...så kommer osx, men det er en annen sak Støttes. Poenget mitt har aldri vært at mac er vesentlig mye bedre enn en PC med samme kvalifikasjoner, men det er ikke tvil om at den er vesentlig bedre enn en PC til 4-5000. Man får det man betaler for i begge tilfellene.
Capt. Obvious Skrevet 29. november 2010 #56 Skrevet 29. november 2010 Støttes. Poenget mitt har aldri vært at mac er vesentlig mye bedre enn en PC med samme kvalifikasjoner, men det er ikke tvil om at den er vesentlig bedre enn en PC til 4-5000. Man får det man betaler for i begge tilfellene. Men i mange tilfeller er en enkel pc til 4-5000 bra nok til det man skal bruke den til, og jeg mener man må ta utgangspunkt i behov mer enn noe annet. Lærer meg selv OSX og Mac for tiden siden vi har et krav om det på jobben. Så langt liker jeg det jeg ser, men jeg hadde nok ikke kjøpt en Mac dersom behovet var å lese e-post, skrive litt og surfe litt rundt på nett som det gjerne viser seg å være for mange. Da har en liten pc mer enn nok levetid og kvalitet til å fylle behovet. Er det litt mer avanserte behov, så har det blitt slik at både PC, Mac og en del linux distroer kan oppfylle de fleste behov i dag, så det blir et spørsmål om smak. Både Win 7, diverse linux distroer og OSX har alle blitt foroldsvis stabile plattformer.
Sheherasade Skrevet 29. november 2010 Forfatter #57 Skrevet 29. november 2010 ...nå er vel både pc og Mac billigere i utlandet. Tror neppe de har sammenliknet norsk pris på pc mot USA pris på Mac Mac er generelt litt dyrere, ja, men overpriset: niks Sorry. Må kjøpe i Norge. Ellers får man ikke ÆØÅ på tastaturet...
saltvann Skrevet 29. november 2010 #58 Skrevet 29. november 2010 Selv om man kjøper en amerikansk som er uten æøå, så kan man velge norsk tastatur, så vil æ, ø og å være der, men det står ikke det på tastene. Men da vil også andre ting være forskjellige steder enn som er vist på tastaturet, siden tastaturet i usa er anderledes enn det norske. Så man har amerikansk tastatur, men velger norsk på instillingene..
Sheherasade Skrevet 29. november 2010 Forfatter #59 Skrevet 29. november 2010 Selv om man kjøper en amerikansk som er uten æøå, så kan man velge norsk tastatur, så vil æ, ø og å være der, men det står ikke det på tastene. Men da vil også andre ting være forskjellige steder enn som er vist på tastaturet, siden tastaturet i usa er anderledes enn det norske. Så man har amerikansk tastatur, men velger norsk på instillingene.. Neeeei, det blir jo bare forvirrende! Seriøst, da betaler jeg heller litt ekstra. 1
saltvann Skrevet 29. november 2010 #60 Skrevet 29. november 2010 Ja det kan det være! Men kan bli vant med det hvis man har det. Sier bare at det er mulig, men er nok best å kjøpe en norsk en ja!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå