Sheherasade Skrevet 27. november 2010 #1 Skrevet 27. november 2010 Jeg har brukt PC i alle år, men har nå begynt å leke med tanken om å kjøpe meg en Macbook Air for mitt neste kjøp. Så jeg lurer litt på hva andres erfaringer er. Hva er fordelene og ulempene ved Mac i forhold til PC? Spesielt har jeg hørt at Mac ikke takler dokumenter som er laget i Office 2007, og at de tilsvarende programmene for Mac ikke er like gode som Office. Synspunkter?
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #2 Skrevet 27. november 2010 Det med Office er en urgammel myte, som snart burde få lov å dø. Gå absolutt for mac, du kommer aldri til å se deg tilbake, men ikke kjøp Macbook Air, den har ingen kraft til å gjøre noe som helst utover enkel surfing og skrive dokumenter.
Gjest Airi Skrevet 27. november 2010 #3 Skrevet 27. november 2010 Microsoft lager Office til mac også, så det er bare tull. MacBook Air er en fin tilleggsmaskin hvis man alt har stasjonør, IKKE en maskin man kan bruke til noe særlig. Kjøp en MacBook eller MacBook Pro om du vil ha en god bærbar.
Independent_ Skrevet 27. november 2010 #4 Skrevet 27. november 2010 Venninna mi som jeg studerer sammen med har en mac, og når vi har oppgaver som skal skrives i f.eks. word eller vi skal bruke excel, har hun alltid problemer med å finne de ulike kommandoene. Dette kan man sikkert lære seg, men jeg syns rett og slett at Mac er unødvendig hvis man skal bruke det som en arbeidsmaskin og ikke et mediesenter.
Snop Skrevet 27. november 2010 #6 Skrevet 27. november 2010 Venninna mi som jeg studerer sammen med har en mac, og når vi har oppgaver som skal skrives i f.eks. word eller vi skal bruke excel, har hun alltid problemer med å finne de ulike kommandoene. Dette kan man sikkert lære seg, men jeg syns rett og slett at Mac er unødvendig hvis man skal bruke det som en arbeidsmaskin og ikke et mediesenter. Det er jo ikke macen sin feil at hun ikke vet hvordan man skal bruke den 3
Gjest Airi Skrevet 27. november 2010 #7 Skrevet 27. november 2010 Venninna mi som jeg studerer sammen med har en mac, og når vi har oppgaver som skal skrives i f.eks. word eller vi skal bruke excel, har hun alltid problemer med å finne de ulike kommandoene. Dette kan man sikkert lære seg, men jeg syns rett og slett at Mac er unødvendig hvis man skal bruke det som en arbeidsmaskin og ikke et mediesenter. Det har jeg på PC også Det er bare en vanesak.
PecanPie Skrevet 27. november 2010 #8 Skrevet 27. november 2010 Det er sant at Office for Mac og Windows har forskjellige kommandoer. Hurtigtaster også. For eksempel er selve programmet "norsk" mens hurtigtastene er "engelske". Skal du ha fet skrift står det "F" i programmet mens hurtigtasten er cmd+B. Så vidt jeg husker er den samme hurtigtasten i Windows ctrl+F. Dette er helt sikkert en vanesak. Jeg bruker stort sett bare Word når jeg skriver i forbindelse med skole, og har ingen problemer. Kan fint lagre i de samme filtypene som Windows-maskiner. Det eneste stedet jeg har støtt på problemer er med den nyeste dokumentmalen til instituttet jeg går på, som er laget til Windowsmaskiner. Det er halvannet år siden jeg kjøpte min MacBook Pro, og har aldri angret et sekund! Velbrukte penger, syns jeg.
Sheherasade Skrevet 27. november 2010 Forfatter #9 Skrevet 27. november 2010 Det er sant at Office for Mac og Windows har forskjellige kommandoer. Hurtigtaster også. For eksempel er selve programmet "norsk" mens hurtigtastene er "engelske". Skal du ha fet skrift står det "F" i programmet mens hurtigtasten er cmd+B. Så vidt jeg husker er den samme hurtigtasten i Windows ctrl+F. Dette er helt sikkert en vanesak. Jeg bruker stort sett bare Word når jeg skriver i forbindelse med skole, og har ingen problemer. Kan fint lagre i de samme filtypene som Windows-maskiner. Det eneste stedet jeg har støtt på problemer er med den nyeste dokumentmalen til instituttet jeg går på, som er laget til Windowsmaskiner. Det er halvannet år siden jeg kjøpte min MacBook Pro, og har aldri angret et sekund! Velbrukte penger, syns jeg. Når du sier du bruker Word, er det da Office Word, eller Mac-versjonen av word (som jeg ikke vet hva heter?). Kan man kjøpe Office Word for Mac, altså? Og er det nøyaktig det samme som Office man får på vanlige PC-er? Og er dette i så fall noe man må kjøpe i tillegg? Hvor mye koster det?
Snop Skrevet 27. november 2010 #10 Skrevet 27. november 2010 Når du sier du bruker Word, er det da Office Word, eller Mac-versjonen av word (som jeg ikke vet hva heter?). Kan man kjøpe Office Word for Mac, altså? Og er det nøyaktig det samme som Office man får på vanlige PC-er? Og er dette i så fall noe man må kjøpe i tillegg? Hvor mye koster det? Det er det samme som for PC. For studenter følger det ofte med gratis, som lokketilbud. Jeg lastet det ned...gratis, kremt. Fungerer helt gull.
Sheherasade Skrevet 27. november 2010 Forfatter #11 Skrevet 27. november 2010 Jeg lastet det ned...gratis, kremt. Fungerer helt gull. Jeg er ikke student.
PecanPie Skrevet 27. november 2010 #12 Skrevet 27. november 2010 Når du sier du bruker Word, er det da Office Word, eller Mac-versjonen av word (som jeg ikke vet hva heter?). Kan man kjøpe Office Word for Mac, altså? Og er det nøyaktig det samme som Office man får på vanlige PC-er? Og er dette i så fall noe man må kjøpe i tillegg? Hvor mye koster det? Microsoft Office for Mac. På Apple Store koster den 1250 kr, siden jeg er student fikk jeg den billigere da jeg kjøpte min maskin.
Honesty Skrevet 27. november 2010 #13 Skrevet 27. november 2010 Ja, det finnes Office for MAC, og det er akkurat likt Office for PC. Se her.
Sushi Skrevet 27. november 2010 #14 Skrevet 27. november 2010 Hvis du ikke er avhengig av Word kan du jo også laste ned Open office for mac, helt gratis.
Sheherasade Skrevet 27. november 2010 Forfatter #15 Skrevet 27. november 2010 Microsoft Office for Mac. På Apple Store koster den 1250 kr, siden jeg er student fikk jeg den billigere da jeg kjøpte min maskin. Men bruker man det på samme måte som vanlig office? Samme menyer osv? Fikk inntrykk av noen andre over her at ting gjøres litt annerledes på Office for Mac?
aluminium Skrevet 27. november 2010 #16 Skrevet 27. november 2010 Microsoft lager Office til mac også, så det er bare tull. MacBook Air er en fin tilleggsmaskin hvis man alt har stasjonør, IKKE en maskin man kan bruke til noe særlig. Kjøp en MacBook eller MacBook Pro om du vil ha en god bærbar. Dere som sier at Air bare er tull, har dere sett benchmarks for disse maskinene? Det er ikke en typisk netbook som ikke funker. Den har faktisk en ganske OK dobbelkjerne-prosessor som funker til veldig mye fint. Det som er negativt er at det er relativt lite lagringsplass. Det kommer igjen an på hvordan man bruker maskinen. Dersom man bruker Spotify fremfor å ha musikk fysisk lagret på maskinen vil ikke det ha noen betydning. Jeg tok et lite bilde fra Geekbench sine resultater for å vise hvordan MBAen ligger an: Sammenlignet med min vel ett år gamle MBP er den nesten helt på høyde, og jeg vil ikke si min er noe spesielt ubrukelig. Full-HD kjøres perfekt, PS og Lightroom går så det suser osv. Vit hva dere snakker om før dere uttaler dere...
Sushi Skrevet 27. november 2010 #17 Skrevet 27. november 2010 Dere som sier at Air bare er tull, har dere sett benchmarks for disse maskinene? Det er ikke en typisk netbook som ikke funker. Den har faktisk en ganske OK dobbelkjerne-prosessor som funker til veldig mye fint. Det som er negativt er at det er relativt lite lagringsplass. Det kommer igjen an på hvordan man bruker maskinen. Dersom man bruker Spotify fremfor å ha musikk fysisk lagret på maskinen vil ikke det ha noen betydning. Jeg tok et lite bilde fra Geekbench sine resultater for å vise hvordan MBAen ligger an: Sammenlignet med min vel ett år gamle MBP er den nesten helt på høyde, og jeg vil ikke si min er noe spesielt ubrukelig. Full-HD kjøres perfekt, PS og Lightroom går så det suser osv. Vit hva dere snakker om før dere uttaler dere... Enig med deg. Den nye Macbook Air'en er noe helt annet enn den gamle... Men den har for liten lagringsplass til at jeg kunne hatt den som eneste maskin. Det perfekte ville vært en iMac hjemme og en Air til å ha med seg.
aluminium Skrevet 27. november 2010 #18 Skrevet 27. november 2010 Sammenlignet med tradisjonelle netbooks, som bruker å ligge rundt 1000-1500 poeng, er den en real kraftplugg!
Gjest Airi Skrevet 27. november 2010 #19 Skrevet 27. november 2010 Sammenlignet med tradisjonelle netbooks, som bruker å ligge rundt 1000-1500 poeng, er den en real kraftplugg! Jeg vil fremdeles si at man ikke kan bassere seg på en MacBook Air som eneste maskin. I kombinasjon med en annen maskin, med bla. bedre lagringskapasitet, er den gull verdt. Ellers kan det bli knapt.
PecanPie Skrevet 27. november 2010 #20 Skrevet 27. november 2010 Men bruker man det på samme måte som vanlig office? Samme menyer osv? Fikk inntrykk av noen andre over her at ting gjøres litt annerledes på Office for Mac? Her er en screenshot av hvordan min Office Word ser ut når jeg åpner et nytt dokument. Nå er det en stund siden jeg har brukt Word på Windowsmaskin, men jeg vil tro den ser omtrent lik ut? Noen ting gjøres vel annerledes, men vil tro det er fordi maskin og tastatur kaskje er bygd opp noe annerledes enn det en Windowsmaskin er? Jeg ville uansett ikke latt programmene hvor man skriver dokumenter være avgjørende for kjøpet, men mindre det er det man driver med hele dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå