Gå til innhold

Jeg blir stadig sammenlignet med min 8 år yngre kusine.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir stadig sammenlignet med min 8 år yngre kusine, og det er så slitsomt, for vi kan da ikke bli sammenlignet?

Hun er 21 og jeg er 29.

Jeg har altså levd 8 år mer enn henne. Jeg er holder på å studere, og hun har ikke helt funnet ut hva hun vil.

Jeg er i slutten av 20 årene, og hun er i begynnelsen av 20 årene.

Jeg har noen gode venninner, men hun har ingen.

Likevel, så presterer hun og moren hennes å sammenligne oss. Jeg er penere enn henne, men da trekker de frem smilerynkene jeg har rundt øynene. Kusinen min på 21 har ikke disse enda.

Jeg kan ikke vise at jeg er pen, for da blir de sure... det er lett å merke. Moren til kusinen min er veldig pen, og vi er litt like, mens kusinen min er mindre pen og ligner ikke på oss.

Når jeg gikk på vgs, var jeg veldig syk, så fikk ikke fullført og strøk i noen fag. Min kusine var helt frisk og gikk ut av vgs med 5 og 6-ere. Dette trekker de frem også, hvor flink hun var i forhold til meg. Om jeg hadde vært frisk hadde jeg nok også fått 5 og 6-ere.

Jeg tok vgs senere på privatskole, da jeg var 26, for da var jeg frisk nok, og jeg fikk nesten bare 6-ere, noen få 5-ere.

Hverken jeg eller kusinen min har kjæreste, og ikke har vi hatt kjæreste heller. De er livredd for at jeg skal møte noen. Jeg hadde noe på gang med en fyr, som jeg likte veldig godt, men de var veldig sure pga det. Det ble ikke noe mer mellom oss.

Jeg får nesten dårlig samvittighet om jeg prater med andre gutter, men jeg er mye eldre enn kusinen min, og jeg er nok mer klar for å møte noen enn henne. Hun bor fortsatt hjemme, og er ikke moden for noe forhold enda.

Jeg tror de ikke helt forstår at jeg er 8 år eldre enn henne. Jeg kan iallfall ikke sammenlignes med en 21 åring, kan jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette var jo merkelig?

Kansje greit å ikke være så veldig sosial med desse menneskene?

Jeg er ikke nær alle mine tanter og søskenbarn, jeg velger å være nær dem som jeg har god connection med.

Gjest Idamarte
Skrevet

Hvorfor sammenligne folk i det hele tatt? Dere er da to helt forskjellige personer, som burde bli tatt for det dere er, og ikke sammenlignet med noen. Ikke bry deg om hva de sier.

Skrevet

Spiller det egentlig noen rolle? Og hvorfor gidder du egentlig å bry deg - du er jo tydeligvis veldig opptatt av å vise at du er bedre enn henne, så er du egentlig noe bedre enn dem?

• Liker 1
Skrevet

Du er 29 år. Hev deg over det.

Skrevet

Ikke for å fornærme deg, men har du asperberger eller en form for autisme? Basert på det du skriver og måten du skriver og hva du skriver. Spesielt det du skrev om kjæreste virker bare ekstremt rart for en 29 åring og skrive.

Skrevet

Ikke for å fornærme deg, men har du asperberger eller en form for autisme? Basert på det du skriver og måten du skriver og hva du skriver. Spesielt det du skrev om kjæreste virker bare ekstremt rart for en 29 åring og skrive.

Jeg ble litt interessert i det du skrev om jeg kunne ha asperger og autisme. Hvordan så du det??

Jeg har aldri blitt utredet for det, men det er tydelig noe jeg sliter med, men som jeg ikke skjønner selv. Har lurt på det selv noen ganger, om jeg kan ha autisme, asbergers eller om det er selektiv mutisme(Jeg blir veldig stille sammen med fremmede).

Dessuten er jeg overfølsom og tåler ingenting. Jeg må ha det helt trygt og stabilt rundt meg for å fungere, eller så faller hele verden sammen. Det føles sånn. Jeg er veldig musikalsk og har absolutt gehør, og er veldig kunstnerisk.

Jeg sliter veldig med å passe inn, og mistrives fort siden jeg ofte faller utenfor sosialt.

Kan du fortelle litt mer om det?

Hva var det du reagerte på som jeg skrev?

Skrevet

Tanta di er bare misunnelig:

Ts:

overvunnet sykdom, men likevel fullført vgs med bra resultat

voksen, moden

studerer

pen

klar for kjæreste = ekteskap og barn

klarer seg selv

Kusine:

fullført vgs på hel normal vis

ung, umoden

driver dank

mindre pen (dine ord - ikke mine)

for ung for kjæreste = ingen barnebarn i nær fremtid

bor hjemme

Jeg synes litt synd i kusinen, for selv om sammenligningen skal se ut som om den er til hennes fordel er den nok ikke det. Det kan ligge mye skjult kritikk i små teite bemerkninger.

Noe jeg lurer på. Hvorfor har ingen av dere hatt kjærester. Har dere ikke fått lov eller?

Skrevet

Tanta di er bare misunnelig:

Ts:

overvunnet sykdom, men likevel fullført vgs med bra resultat

voksen, moden

studerer

pen

klar for kjæreste = ekteskap og barn

klarer seg selv

Kusine:

fullført vgs på hel normal vis

ung, umoden

driver dank

mindre pen (dine ord - ikke mine)

for ung for kjæreste = ingen barnebarn i nær fremtid

bor hjemme

Jeg synes litt synd i kusinen, for selv om sammenligningen skal se ut som om den er til hennes fordel er den nok ikke det. Det kan ligge mye skjult kritikk i små teite bemerkninger.

Noe jeg lurer på. Hvorfor har ingen av dere hatt kjærester. Har dere ikke fått lov eller?

Det har bare blitt sånn. Vi er kanskje ikke så veldig imøtekommende, men så har ikke det med å få seg kjæreste vært et tema i heimen. Jeg tror de heller var redd for at vi skulle få oss kjæreste. Mamma har alltid vært redd for at jeg skulle bli utnyttet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...