Visvis Skrevet 26. november 2010 #1 Skrevet 26. november 2010 (endret) Hei folkens Jeg holder på å teste ut om jeg har fruktosemalabsorpsjon....og det innebærer at jeg ikke kan spise, naturlig nok, mat med sukker i. Ikke frukose, ikke sukker....Eller jeg prøver å holde meg unna det så godt det lar seg gjøre, men jeg sliter. Er det noen der ute som enten har det selv og som lever med det hver dag, og dermed har måtte lagt om kostholdet sitt? Eller har noen tips om mat jeg kan spise...vet litt, men må innrømme at jeg begynner å bi lei av egg, kylling og roastbeef f.eks.....Jeg har lett etter oppskrifter på nett, men det er lite å finne. Er det noen der ute som har noen tips de kan gi meg? Jeg mangler virkelig motivasjon akkurat nå og er neste på randen av å bare gi opp og gå tilbake til gamle matsynder igjen.... Mariann Endret 26. november 2010 av Visvis
Kahlan Amnell Skrevet 27. november 2010 #2 Skrevet 27. november 2010 Er dette noe du prøver å finne ut av på egenhånd eller i samarbeid med lege? Jeg tror jeg har problemer med fructose selv, eller FODMAPs, og har derfor lest en del om emnet. Denne artikkelen forklarer mye syns jeg. Så vidt jeg har forstått så er det først når en matvare inneholder mer fructose enn glucose at kroppen får problemer med å bryte det ned, og sucrose(vanlig sukker) består av 50/50 glucose og fructose så det skal gå greit å bryte ned. Jeg vet godt hvor vanskelig det kan være å holde seg til en streng diett der man må unngå masse matvarer. Har holdt på med det selv siden mars i år pga. IBS. Det blir mye prøving å feiling kan man si! Det hjelper å fokusere mer på hva man kan spise syns jeg.
Angelfalls Skrevet 27. november 2010 #3 Skrevet 27. november 2010 Hei! Har du tatt en slik pustetest på sykehuset? Hvis ikke burde du gjøre det så slipper du å teste ut på egenhånd. Det kan jo være noe annet, så har du pint deg gjennom noe for ingen nytte? Vet det er frustrerende i massevis. Har gått gjennom alle mulige slags utredninger gjennom noen år, og det endte med endometriose diagnose tilslutt da. Det er så like symptomer på så mange ulike lidelser liksom
Kahlan Amnell Skrevet 27. november 2010 #4 Skrevet 27. november 2010 Kanskje jeg skulle fortalt litt om hva jeg spiser selv ... Jeg prøver å unngå alt som er nevnt i tabellen på side 4 her. Unngår også alle andre korn som rug, havre, bygg og ris, men det er mest fordi det virker som om jeg ikke kan fordøye den slags særlig bra. Unngår også lactose. Prøver å finne ut om jeg er lactoseintolerant nemlig. Bananer, bær, kiwi og andre frukter som har mindre fructose enn glucose virker det som jeg tåler. Jeg spiser også litt sjokolade. Det er klart det er mye jeg må holde meg unna, men så lenge jeg kan spise noen frukter går det stort sett greit.
Kahlan Amnell Skrevet 27. november 2010 #5 Skrevet 27. november 2010 Hei! Har du tatt en slik pustetest på sykehuset? Hvis ikke burde du gjøre det så slipper du å teste ut på egenhånd. Det kan jo være noe annet, så har du pint deg gjennom noe for ingen nytte? Vet det er frustrerende i massevis. Har gått gjennom alle mulige slags utredninger gjennom noen år, og det endte med endometriose diagnose tilslutt da. Det er så like symptomer på så mange ulike lidelser liksom Det er en god ide. Har ikke gjort det selv, foretrekker å finne ut av det på egenhånd. Har fått nok av å krangle med bedrevitende leger som bare vil ha meg ut av kontoret sitt så fort som mulig. Men nå bor jeg i UK, og jeg syns norske leger er generelt sett mer behjelpelige.
Angelfalls Skrevet 27. november 2010 #6 Skrevet 27. november 2010 Noen leger ja... indremedisinere er til tiltider noen arrogante drittsekker! Såååå mange ganger fikk jeg høre "det er nok psykisk.." Hah! Jeg forstår godt hva du mener
Visvis Skrevet 28. november 2010 Forfatter #7 Skrevet 28. november 2010 Hei igjen Takk for tipsene:) Jeg er henvist til testing på sykehuset....det er den eneste testen jeg har igjen å ta så jeg vet at jeg ikke reagerer mye på lactose eller gluten. Problemet er at det er ett års ventetid på den testen, og vel....så lenge klarer jeg ikke å gå å føle meg dårlig:) Jeg er i kontakt med biopat, og hun har laget et opplegg for meg. En ting må jeg si, etter 14 dager, mer eller mindre uten sukker er jeg for å si det mildt drit lei, men jeg føler meg mye MYE bedre. Kjente forskjellen etter bare noen dager. Så nå er det bare om å gjøre å begynne å føre tilbake å få testa hva det er jeg ikke tåler, og deretter legge om kostholdet. Jeg er en person som har spist min del av snop, så det jeg savner mest er noe "å kose meg med" på lørdagskveldene....:)Noe som ikke er sunt:p Neida, det er vel bare å innse at det er noe i sukker / fruktose som jeg ikke tåler så det er vel å legge om kostholdet neste:)
Angelfalls Skrevet 5. desember 2010 #8 Skrevet 5. desember 2010 Hei igjen Takk for tipsene:) Jeg er henvist til testing på sykehuset....det er den eneste testen jeg har igjen å ta så jeg vet at jeg ikke reagerer mye på lactose eller gluten. Problemet er at det er ett års ventetid på den testen, og vel....så lenge klarer jeg ikke å gå å føle meg dårlig:) Jeg er i kontakt med biopat, og hun har laget et opplegg for meg. En ting må jeg si, etter 14 dager, mer eller mindre uten sukker er jeg for å si det mildt drit lei, men jeg føler meg mye MYE bedre. Kjente forskjellen etter bare noen dager. Så nå er det bare om å gjøre å begynne å føre tilbake å få testa hva det er jeg ikke tåler, og deretter legge om kostholdet. Jeg er en person som har spist min del av snop, så det jeg savner mest er noe "å kose meg med" på lørdagskveldene....:)Noe som ikke er sunt:p Neida, det er vel bare å innse at det er noe i sukker / fruktose som jeg ikke tåler så det er vel å legge om kostholdet neste:) 1 år!!! Shit!! Jeg fikk komme inn nesten på dagen, nei 3 dager senere. Tok laktose og fruktosepustetest, og sånn ekkle greier som gastroskopi og massevis av prøver. Grundig arbeid de gjør i hvert fall når de først er kommet i gang. Bra du fikk en henvisning, og det skader uansett ikke noe å kutte ut/ned på sukkerinntak:)
HappyTear Skrevet 5. desember 2010 #9 Skrevet 5. desember 2010 Jeg har hatt dette i flere år. Fikk det påvist i en alder av 13 (?), og er 19 nå. I alle år har jeg spist stortsett det jeg har villet, men jeg har tatt det roligere med matvarer som inneholder mye sukker eller fruktsukker. Har blant annet holdt meg unna juice, mango og sånne ting med ekstremt mye fruktsukker i. Greit jeg har blitt dårlig noen ganger av å spise ting med sukker/fruktsukker, men har liksom gått greit for det om (er sykt hva man ofrer for litt fruktsalat). Det som har vært mitt største problem er alkohol. Jeg har reagert sykt mye på alt uten om ren sprit egentlig. Men, siden jeg har spist stortsett det jeg har hatt lyst på bestandig, så har jeg nå utviklet magesår. Siden magen min har fått veldig mye av ting den ikke tåler, da altså veldig mye fruktsukker, dette har slitt på selve magen, og dette utviklet seg til et magesår (helt sikkert i forbindelse med stress). Så jeg råder deg til å ta alle råd du kan få fra legen, selv om man kanskje kan unne seg litt ekstra inni mellom. Jeg angrer hvertfall sterkt på at jeg ikke hørte på kroppen når den sa i fra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå