Gå til innhold

hårete hund med floker!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en liten hårete hund, røytefri. pelsen er silkemyk og flott, men den floker seg hele tiden og det er så og si UMULIG å gre opp flokene!! noen tips til produkter, børster og sånn som kan hjelpe?? hun er ikke veldig glad i å bli greidd heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bruk kam og ikke børste .Flokekutter er fint å ha

Det finnes både shampoo/balsam og ikke minst antifloke spray å få kjøpt.Hvordan dette virker egentlig har jeg liten peiling på.

Hos oss må vi børste pelsen en gang i uka for å forebygge floker.

Du er sikkert klar over det ,men floker/knuter kan være smertefult for hunden og dette må enten klippes/bruke flokekutter eller grees ut.Bare pass på at du ikke klipper i huden.

Å bli børstet er ikke drømmen til bikkja mi heller,men han får en stooor belønning når vi er ferdig.Dette vet han og ligger rolig til vi er ferdige.Så får han enten tørrfisk/tørka struper eller noe annet ekstra godt.

Du kan lære hunden å godta børsting ved å trene med gobit.Gre litt og belønn med en liten go bit.

Ta kun korte økter så hunden forbinder børsting med noe fint .

Canis har en del produkter jeg er fornøyd med :

Squirt floke-løser (Pina Colada og Kahlua

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=SP131

http://www.lauperak.dk/7919565 på bilde nr.2 med alle sakser,kam og børster ser du en kam med trehåndtak.Denne kammen bruker jeg da den er utrolig fin da den er todelt.En grovere på ene siden og mer fintagget på andre.

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/3/default.asp?wwwalias=hunden&gid=34 Flokeskjærer, enkel

selv har jeg ikke behov for flokekutter men har hørt rykter om at den er veldig fin

Pass på å gre ofter og dypt nok ,da unngår du floker.Noen hunder må børstes/grees hver uke mens andre kan du gre en gang i mnd.

• Liker 1
Skrevet

Du steller rett og slett hunden din for lite!

Husk at det gjør vondt for hunden å ha flokete pels så dette er viktig å følge opp!

Hvilken rase har du?

Skrevet

Enig med sistnevnte - du steller rett og slett pelsen på hunden din for sjelden. Det kan godt hende du i dine øyne gjør det ofte, men det er tydeligvis ikke ofte nok for akkurat den pelsen.

Dersom du ikke makter å holde pelsen i strekk når den er lang, så er det bedre at du tar hunden med til en salong og får den klippet ned, evt. at du lærer deg å klippe hunden med maskin selv.

All verdens børster og kammer hjelper ikke, så lenge de ikke brukes ofte nok.

Skrevet

jeg har en liten hårete hund, røytefri. pelsen er silkemyk og flott, men den floker seg hele tiden og det er så og si UMULIG å gre opp flokene!! noen tips til produkter, børster og sånn som kan hjelpe?? hun er ikke veldig glad i å bli greidd heller.

Hvis du har kjøpt deg en pelshund må du

1) stelle pelsen skikkelig (noe du tydeligvis ikke har gjort så langt)

eller

2) barbere ned pelsen så hunden får et bedre liv og krever mindre stell

Skrevet

Hvis du har kjøpt deg en pelshund må du

1) stelle pelsen skikkelig (noe du tydeligvis ikke har gjort så langt)

eller

2) barbere ned pelsen så hunden får et bedre liv og krever mindre stell

Må bare underskrive på denne her. Har så altfor ofte klippet ned hunder der eier ikke klarer pelsstellet, og ikke kan SKJØNNE hvorfor hunden ikke liker å bli gredd. pelsen er full av floker og klumper som lugger, noen ganger så harde at de ikke KAN gres opp, men må skjøres forsiktig bort, for ikke å skade huden.

Mitt råd er å få hunden klippet ned hos noen som kan det.

Så passer du på at du MINST en dag i uken går over hunden med puddelkarde og eventiuellt kam etterpå. Pass på at du tar dypt nok, som noen sier, det er ingen vist i ha ha flokefri pels ytterst om hunden har et filt-lag innerst mot huden.

det er også viktig om du bader hunden selv at du grer ut alle floker før du bader og grer mens du tørker hunden, ellers blir den bare mer flokete, da blir det som å filte en blånisselue...

lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...