Gå til innhold

Hvor mange feiret thanksgiving i går?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Feiret thanksgiving i går og det var veldig koselig med kalkun og god mat med familie. Flere som gjorde det samme? Syntes det er koselig at vi får nye og flotte tradisjoner her til lands slik at vi varmer oss opp litt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, syns det er nok amerikanisering :snurt:

• Liker 1
Skrevet

Vi feiret forrige søndag med kalkun og alt som hørte til :) Ikke at det var så veldig amerikansk, men hele familien var med, og det var veldig hyggelig!! Torsdag passet dårlig, så vi tok den litt på forskudd ;)

Skrevet

Feiret thanksgiving i går og det var veldig koselig med kalkun og god mat med familie. Flere som gjorde det samme? Syntes det er koselig at vi får nye og flotte tradisjoner her til lands slik at vi varmer oss opp litt :)

Er du amerikansk eller har du amerikansk familie? Hvis ikke skjønner jeg ikke vitsen.Vi kan jo ikke adoptere andre lands tradisjoner bare for å få et påskudd for en fest.

• Liker 2
Skrevet

Vi kan jo ikke adoptere andre lands tradisjoner bare for å få et påskudd for en fest.

Hvorfor ikke? Vi har da aldri levd i noe kulturelt vakum, og har alltid blitt inspirert av andre. Så lenge man ser en personlig verdi i en tradisjon ser jeg ingen grunn til å ikke adoptere den.

Skrevet

Min mor har en tante i Amerika, ikke mer. men jeg syns kanskje man kan ta tradisjoner fra andre land hvis de bringer glede til hverdagen :) Jeg gleder meg alltid til en god kalkunmiddag hos min mor med hele familien når thanksgiving nærmer seg. Det er nok for at jeg vil feire :)

Skrevet

Thanksgiving er amerikanernes høsttakkefest hvor de minnes pilgrimmenes første vinter i det nye landet: http://en.wikipedia.org/wiki/Thanksgiving_(United_States)

Dette har ingenting med oss å gjøre og jeg må innrømme at jeg synes det er latterlig å feire det her. Ikke for å fornærme noen, men det har litt med å være en smule bevisst på hva slags kulturelle (og her til dels religiøse) ritualer man adopterer uten videre.

• Liker 3
Skrevet

Vel, det har vel ikke så mye med hva man kaller det å gjøre. Men at man har en "høytid" å glede seg til mellom sommer og jul, syns jeg er fint. Vi plager da ingen med å samle familien og spise en bedre middag! :) Hvis vi hadde sagt at det var "førjulsmiddag" så hadde nok ingen reagert. men med en gang man kaller det noe Amerikansk er det piggene ut :gjeiper: La oss få ha alt man kan glede seg over i dette vinterens land, sier nå jeg! :) Og god advent ;) For DEN skal feires!

• Liker 1
Skrevet

Thanksgiving er amerikanernes høsttakkefest hvor de minnes pilgrimmenes første vinter i det nye landet: http://en.wikipedia.org/wiki/Thanksgiving_(United_States)

Dette har ingenting med oss å gjøre og jeg må innrømme at jeg synes det er latterlig å feire det her. Ikke for å fornærme noen, men det har litt med å være en smule bevisst på hva slags kulturelle (og her til dels religiøse) ritualer man adopterer uten videre.

Men hva har Jesus med oss å gjøre da? Hvorfor feirer vi at en liten gutt ble født langt borte i Betlehem liksom? Folk har jo adoptert og tatt med seg tradisjoner i all tid. Hva så?

Skrevet

I Norge har vi også eldgammel tradisjon på å feire høsttakkefest. Tradisjonelt på Mikkelsmess i september, selv om skikken nok er eldre enn kristendommen, men den norske kirke begynte å feire i november i 1899.

Skrevet

Nei, syns det er nok amerikanisering :snurt:

Hvordan er dette amerikanisering når en gjør det på sin egen måte her til lands? Vi skaper nye fine tradisjoner, er ikke noe galt i det?

Skrevet

Vi feiret forrige søndag med kalkun og alt som hørte til :) Ikke at det var så veldig amerikansk, men hele familien var med, og det var veldig hyggelig!! Torsdag passet dårlig, så vi tok den litt på forskudd ;)

Så koselig og bra at dere fikk til å feire da! :)

Du sier med alt som hører til, får dere tak i alt dere trenger av stuffing og slikt i Norge, eller lager dere ting fra grunnen av og på en litt mer norsk måte?

Skrevet

Jeg visste ikke det nettopp har vært thanksgiving,jeg. Vet knapt hva det er.

Skrevet

Hvorfor ikke? Vi har da aldri levd i noe kulturelt vakum, og har alltid blitt inspirert av andre. Så lenge man ser en personlig verdi i en tradisjon ser jeg ingen grunn til å ikke adoptere den.

Helt enig! Om en liker dette og ønsker å ha andre med på det så kan en vel få lov til å lage kalkun og god mat og invitere venner og familie med på thanksgiving om en vil det uten at noen skal blir sure og tverr av den grunn.

Vi gjør jo bare noe som er koselig og jeg ser virkelig ikke problemet for andre med at vi koser oss med "importerte" skikker...

Sånn var det med Halloween og masse sure innlegg her på KG og også ute opplevde jeg at noen var sure og tverr fordi vi kom på døren med barna...

Jeg forstår ikke hvorfor alle skal være sure fordi andre koser seg...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke noe forhold til thanksgiving, selv om det er en fin tradisjon som er holdt i live etter så mange år.

Til dere som ikke vet hva thanksgiving er: De første europeerene som bosatte seg i nord-amerika på 1700-tallet, hadde et freds-måltid med indianerene der de spiste kalkun og maiskolber og et eller annet. Denne dagen var spesiell fordi det var et minnemerke på at europeerene og indianerene skulle være venner eller noe sånn. Indianerene hjalp europeerene til å lære seg å dyrke land, eller så var det omvendt. Husker ikke helt.

Jeg har noen norske slektninger som dro til nord-amerika på 1800 og 1900 tallet, og de har jo norske røtter.

Alle nord-amerikanere har røtter i europeiske land, og de første flyttet jo ikke til amerika før på 1700 tallet?

Sånn er det jo i Australia også, og i Sør-Afrika.

Skrevet

Jeg har ikke noe forhold til thanksgiving, selv om det er en fin tradisjon som er holdt i live etter så mange år.

Til dere som ikke vet hva thanksgiving er: De første europeerene som bosatte seg i nord-amerika på 1700-tallet, hadde et freds-måltid med indianerene der de spiste kalkun og maiskolber og et eller annet. Denne dagen var spesiell fordi det var et minnemerke på at europeerene og indianerene skulle være venner eller noe sånn. Indianerene hjalp europeerene til å lære seg å dyrke land, eller så var det omvendt. Husker ikke helt.

Det verserer mange historier om hva Thanksgiving er, hvordan den først ble feiret og hvordan Thanksgiving ble en tradisjon.

http://www.suite101.com/content/native-american-pequot-tribes-1637-thanksgiving-a-travesty-a309761

Din versjon er et glansbilde som jeg ikke fester så mye lit til, da tor jeg heller at linken jeg la ut er nærmere sannheten.

Skrevet

Det verserer mange historier om hva Thanksgiving er, hvordan den først ble feiret og hvordan Thanksgiving ble en tradisjon.

http://www.suite101.com/content/native-american-pequot-tribes-1637-thanksgiving-a-travesty-a309761

Din versjon er et glansbilde som jeg ikke fester så mye lit til, da tor jeg heller at linken jeg la ut er nærmere sannheten.

1600-tallet var det visst :)

Er iallfall spennende å lese om, om man liker historie.

Skrevet

At jeg skal feire thanksgiving blir like usannsylig og dumt som at en amerikaner skal feire 17 mai! (ikke norsk-emerikanere)

• Liker 3
Skrevet

Så koselig og bra at dere fikk til å feire da! :)

Du sier med alt som hører til, får dere tak i alt dere trenger av stuffing og slikt i Norge, eller lager dere ting fra grunnen av og på en litt mer norsk måte?

Vi har ikke tradisjonell stuffing, nei. Selv om jeg savner den fra da jeg var liten (husker ikke hva som var i den engang, men den var god! :) ) Nå stuffes kalkunen med epler og svisker, og det er aldeles nydelig det og! :) Eller er det "vanlig" tilbehør, god saus, grønnsaker og poteter :) Så den er ganske så norsk den kalkunen vi spiser ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...