AnonymBruker Skrevet 26. november 2010 #1 Skrevet 26. november 2010 Det har seg altså slik at jeg har veldig lyst på barn, og er veldig klar for alt dette vil innebære. Samboeren derimot ønsker seg ikke barn enda. Jeg har slutta på p-pilla, da jeg nesten aldri husket å ta den til rett tid uansett, og til slutt glemte dem helt. Dette vet min samboer, og jeg har sagt til han at hvis han ikke ønsker barn enda, bør han kjøpe kondomer. Det er jo ikke bare mitt ansvar å stå for prevensjonen? Greia er at jeg er litt redd for å bli gravid, fordi jeg kommer til å få dårlig samvittighet fordi jeg føler at jeg lurer han, selv om han er klar over hele situasjonen. Bør jeg begynne på p-pilla igjen for at jeg ikke skal bli gravid? Er dette bare mitt ansvar? Eller tror dere egentlig ikke har så mye i mot det om jeg blir gravid, siden han ikke gjør noe for at jeg ikke skal bli det?
Gjest Iah Skrevet 26. november 2010 #2 Skrevet 26. november 2010 Du trenger ikke begynne på pilla, men du kan godt gå til anskaffelse av kondomer. 1
Pingting Skrevet 26. november 2010 #3 Skrevet 26. november 2010 (endret) Dere er voksne mennesker i et forhold som forhåpentligvis er basert på vennskap og gjensidig tillit. Ikke diskuter dette med vilt fremmede kvinnfolk på nettet, vi vet ikke hva en fyr vi aldri har truffet egentlig tenker. Snakk sammen for pokker'n! Ang. prevensjonen så nei, det er slett ikke bare ditt ansvar. Det er begges. Snakk sammen og finn en løsning som fungerer bedre for begge. Forøvrig finnes det jo alternativer til p-pillen som er enklere å huske, som p-plaster man bytter en gang i uka, og p-ring som sitter inne 3 uker av gangen. Endret 26. november 2010 av Pingting 2
Meridian Skrevet 26. november 2010 #4 Skrevet 26. november 2010 Du har sagt ifra at du har sluttet på p-piller, og at han må kjøpe kondomer. Dessuten har du uttrykt ditt ønske om å bli gravid, og han vil ikke enda. Om han da vil ha sex med deg uten kondom, kan det hende han vil overraske deg med å gjøre deg gravid? Jeg syns du ikke skal begynne på p-piller igjen, bare bruk kondom og la det bli hans ansvar. Om han ikke gidder å bruke kondom, kan det tyde på at han vil blir gravid men vil at det skal skje naturlig uten at dere prater om det. Han ønsker kanskje at det ikke skal være planlagt, og at du plutselig skal overrakske han med at du er gravid.
Gjest Iah Skrevet 26. november 2010 #5 Skrevet 26. november 2010 Om han ikke gidder å bruke kondom, kan det tyde på at han vil blir gravid men vil at det skal skje naturlig uten at dere prater om det. Han ønsker kanskje at det ikke skal være planlagt, og at du plutselig skal overrakske han med at du er gravid. Dette er vel heller tvilsomt da kjæresten til TS har sagt rett ut at han ikke vil ha barn nå. Jeg vil anbefale å faktisk snakke sammen, i stedet for å ønsketenke frem fantasier om en virkelighet som neppe eksisterer. 2
Gjest BabyBlue Skrevet 26. november 2010 #6 Skrevet 26. november 2010 "Det er ikke mitt ansvar å kjøpe kondomer." Nei, men resultatet av det å være sløv med prevansjon kan føre med seg et barn, og det er noe du i hvert fall må ha ansvar for, og siden han ikke vil ha en unge... Prevansjon er begge parters ansvar. P-piller er muligens ditt ansvar, men kondomer synes jeg dere begge kan kjøpe.
LetThemEatCake Skrevet 26. november 2010 #7 Skrevet 26. november 2010 Du behöver inte börja med p-piller igen, men jag tycker gott att du kan köpa kondomer! Du säger ju själv att det är bådas ansvar - allså är det lika mycket ditt ansvar att köpa kondomer.. Jag tror inte att han vill "överraska dig med att göra dig gravid" som någon skriver. Att skaffa barn gör man inte bara så där, det är något som man borde prata om, i alla fall om den ena parten tydligt uttryckt att han inte vill skaffa barn. Jag skulle inte chansa! Prata med honom och diskutera vem som ska köpa kondomer och fråga om/när han vill skaffa barn. Att komma fram till något på egen hand (typ att det är hans ansvar) genererar ju bara en massa irritation.
Meridian Skrevet 26. november 2010 #8 Skrevet 26. november 2010 Dette er vel heller tvilsomt da kjæresten til TS har sagt rett ut at han ikke vil ha barn nå. Jeg vil anbefale å faktisk snakke sammen, i stedet for å ønsketenke frem fantasier om en virkelighet som neppe eksisterer. Men om TS har sagt til typen at hun har sluttet med p-piller, og at han må kjøpe kondomer, så vet han om risikoen for at hun vil bli gravid om han nettopp ikke kjøper kondomer. Så om han da har sex med TS, vel vitende om at hun ikke bruker p-piller, så vet han vel hva han gjør om han ikke bruker kondom.
Independent_ Skrevet 26. november 2010 #9 Skrevet 26. november 2010 Det trengs 2 for å lage et barn! Og dette er noe jeg også sier til mennesker som prøver å skyve det unna når de har blitt gravide, og skylder på ditt og datt. Saken er at man er nødt til å være to for å få barn. Alle som er seksuelt aktiv VET at resultatet kan potentielt bli et barn, uansett om man bruker prevensjon eller ikke. Kondomen kan sprekke, p-pillene kan miste sin virkemåte, og det kan skje uhell med spiralen. Det er ikke bare ditt ansvar å anskaffe kondomer, men du er jo dum hvis du ikke gjør det når han ikke gjør det. Jeg ville absolutt beskyttet meg hvis jeg var i din situasjon, i og med at det ikke er et skjakktrekk å få barn med en som ikke ønsker barn. Men hvorfor kjøper dere ikke kondomer sammen? Bare dra på kondomeriet sammen å kjøp 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2010 #10 Skrevet 26. november 2010 TS her. Jeg er fullstendig klar over at dette er begges ansvar. Jeg har også pratet med han ang. dette, men han er ikke akkurat interessert i å prate om dette når jeg prøver. Av og til sier han at vi skal kjøpe kondomer (uten at han sier noe mer/gjør noe med det), andre ganger virker det som om han ikke bryr seg så veldig. Vi har ikke felles økonomi foreløpig, og han tjener bedre enn meg. Jeg har brukt penger på p-piller i de årene jeg har brukt det, og derfor mener jeg at kanskje han også kan bruke litt på prevensjon, da jeg har stått for dette frem til nå. Jeg mener ikke at dette har vært så veldig dyrt for meg, men at jeg ikke bør være den eneste som står for prevensjonen. Nå vet ikke jeg hva det koster for kondomer, og hvor lenge en pakke holder da, så jeg vet ikke hvor dyrt dette vil bli i lengden. Poenget mitt er egentlig at jeg synes han bør gjøre noe med det om han ikke vil ha barn nå, og ikke forvent at jeg skal ta meg av alt.
Meridian Skrevet 26. november 2010 #11 Skrevet 26. november 2010 Jeg skjønner ikke problemet. Han vet at TS ikke bruker p-piller, og da vet han at de kan bli gravide om han ikke kjøper kondomer. Jeg ville aldri brukt p-piller, for det gjør så mye kluss med kroppen. Nei, han må ta litt ansvar han også.
Gjest Nedfall Skrevet 26. november 2010 #12 Skrevet 26. november 2010 Du har sagt ifra at du har sluttet på p-piller, og at han må kjøpe kondomer. Dessuten har du uttrykt ditt ønske om å bli gravid, og han vil ikke enda. Om han da vil ha sex med deg uten kondom, kan det hende han vil overraske deg med å gjøre deg gravid? Jeg syns du ikke skal begynne på p-piller igjen, bare bruk kondom og la det bli hans ansvar. Om han ikke gidder å bruke kondom, kan det tyde på at han vil blir gravid men vil at det skal skje naturlig uten at dere prater om det. Han ønsker kanskje at det ikke skal være planlagt, og at du plutselig skal overrakske han med at du er gravid. Jeg kan garantere deg; en mann vil aldri bli gravid på en naturlig måte. Her må det sterkere krutt til.. ! 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #13 Skrevet 9. desember 2010 Om du føler deg klar til å få barn, og føler at deres forhold har kommet til dette stadiet men ikke partneren burde dere jo bruke prevensjon. Hva med å snakke sammen om det? Jeg og sambo spleiser f.eks på p-plaster. Dette kan jo gjøres med kondomene også. Men hadde det vært meg, hadde jeg nok villet bli etablert, hatt felles økonomi og felles ønsker om fremtiden. Man kan jo ikke bare slutte med p-piller fordi den ene parten vil ha barn. Har sett mange forhold gå i oppløsning fordi jenta er mer klar for dette enn han. Men selvfølgelig gjelder dette ikke alle, og jeg snakker kun ut ifra mitt eget ståsted. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #14 Skrevet 9. desember 2010 Det er en skummel lek du leker og jeg anbefaler at du dropper den. Jeg var i et trygt og flott forhold for noen år siden der jeg var klar for å starte familie. Han snakket mye om det men ville vente litt eller kanskje ta det som det kom. Med andre ord fikk jeg veldig vage svar fra han som jeg syntes var vanskelig å forholde meg til, men siden jeg ikke brukte prevensjon og han visste hvor jeg stod samt fremdeles ikke tok initiativ til å bruke noe tolket jeg det dit han han var mer klar enn han påstod selv. Det gikk jo som det måtte gå og jeg endte opp gravid hvorpå han sviktet meg fullstendig og forlangte abort. Han gikk så langt som i å be meg velge mellom han og barnet, jeg valgte han og gjennomgikk en abort jeg i utgangspunktet ikke ville ta. Tre måneder etterpå gikk han fra meg. Som sagt, ta en skikkelig prat og bli enige om hvor dere står. Ønsker han ikke barn nå så respekter det og la det ligge til han er klar. For slettes ikke alle blir modne over natta når graviditeten er et faktum. Desverre finnes det mange barn som lider over at de heller gikk den andre veien eller sårede mammahjerter som valgte bort det de aller helst skulle valgt.
Snart Frue Skrevet 9. desember 2010 #15 Skrevet 9. desember 2010 Hvor gamle er dere? Kommunikasjonsmessig så høres det ut som om dere er ganske unge. Du må ikke finne på å bli gravid uten at han vil dette selv. Tenk om situasjonen var omvendt...(denne tanken er litt "out there" men prøv å se det for deg likevel). Din samboer sitter og ser på en eller annen reklame for adopsjon. Plutselig ser han på deg og sier; Ååååå...så søøøøte...skal vi ikke adoptere et barn? Du sier; nei, ikke akkurat nå. Ei uke senere kommer du hjem og der sitter det en liten bylt på gulvet. Hadde du ikke følt deg tråkket på, forbigått? Det er på en måte dette du gjør mot samboeren din hvis du velger å bli gravid mot hans vilje. Det er bra at du har har sagt at du har sluttet med p-piller så har han mulighet til å styre selv. Jeg mener at en graviditet er noe begge skal ønske og som begge skal være ansvarlige for. Det høres ut som om dere trenger å kommunisere og samkjøre livene deres bedre før dere tenker på barn. Det er mulgi samboeren din ser dette. 1
Envy Skrevet 13. desember 2010 #16 Skrevet 13. desember 2010 TS, du har all mulig rett til å la p-pillen være. Jeg sluttet selv på p-pillen nå i høst og sitter på mange måter i samme situasjon som deg. Jeg har veldig lyst på barn, han vil vente ett år eller to. Likevel, jeg har gått på den pillen siden den gang syklusen min kom igang, og nå syntes jeg rett og slett det var på tide å la kroppen få lov til å kjøre sitt eget løp, uten å bli dyttet full av unaturlige ting. Vi snakket om dette og ble enige om å bruke kondomer, og å hoppe av i svingen. Muligheten er større for graviditet og jeg kommer til å bli kjempeglad om det skjer. Han blir ikke fullt så glad, men han er klar over risikoen og vet at sex kan føre til graviditet (det kan det jo forsåvidt uansett om man går på pillen også). Så lenge man har sex er muligheten for graviditet tilstede, og det må gutta også bare tåle. Om typen din ikke gadd å kjøpe inn kondomer engang (det var min veldig rask til å løpe å kjøpe ) høres det ikke ut som om det vil være verdens undergang for han om du blir gravid da. Men som folk har nevnt, snakk sammen om dette her. Vær sikker på at han har fått med seg at du ikke prøver å lure han og at det faktisk også er opp til han selv om han ikke vil bli pappa. ..og ja, jeg kjenner igjen den dårlige samvittigheten, men jeg tror det kan være likegreit å ha kortene på bordet, og at prevensjonen er opp til begge, ikke bare jenta. Hadde man hatt et uhell på pillen og likevel blitt gravid vil jeg hvertfall tro at det er en her i huset som ganske fort ville regnet med at jeg hadde unnlatt å ta pillen uten at han visste det. Nå vet han ihvertfall at jeg ikke tar noen pille, og skjer det et uhell så er det iallefall begges "feil"
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #17 Skrevet 21. desember 2010 TS, du har all mulig rett til å la p-pillen være. Jeg sluttet selv på p-pillen nå i høst og sitter på mange måter i samme situasjon som deg. Jeg har veldig lyst på barn, han vil vente ett år eller to. Likevel, jeg har gått på den pillen siden den gang syklusen min kom igang, og nå syntes jeg rett og slett det var på tide å la kroppen få lov til å kjøre sitt eget løp, uten å bli dyttet full av unaturlige ting. Vi snakket om dette og ble enige om å bruke kondomer, og å hoppe av i svingen. Muligheten er større for graviditet og jeg kommer til å bli kjempeglad om det skjer. Han blir ikke fullt så glad, men han er klar over risikoen og vet at sex kan føre til graviditet (det kan det jo forsåvidt uansett om man går på pillen også). Så lenge man har sex er muligheten for graviditet tilstede, og det må gutta også bare tåle. Om typen din ikke gadd å kjøpe inn kondomer engang (det var min veldig rask til å løpe å kjøpe ) høres det ikke ut som om det vil være verdens undergang for han om du blir gravid da. Men som folk har nevnt, snakk sammen om dette her. Vær sikker på at han har fått med seg at du ikke prøver å lure han og at det faktisk også er opp til han selv om han ikke vil bli pappa. ..og ja, jeg kjenner igjen den dårlige samvittigheten, men jeg tror det kan være likegreit å ha kortene på bordet, og at prevensjonen er opp til begge, ikke bare jenta. Hadde man hatt et uhell på pillen og likevel blitt gravid vil jeg hvertfall tro at det er en her i huset som ganske fort ville regnet med at jeg hadde unnlatt å ta pillen uten at han visste det. Nå vet han ihvertfall at jeg ikke tar noen pille, og skjer det et uhell så er det iallefall begges "feil" Og jeg legger inn den samme meldinga til deg.. Det er en skummel lek du leker og jeg anbefaler at du dropper den. Jeg var i et trygt og flott forhold for noen år siden der jeg var klar for å starte familie. Han snakket mye om det men ville vente litt eller kanskje ta det som det kom. Med andre ord fikk jeg veldig vage svar fra han som jeg syntes var vanskelig å forholde meg til, men siden jeg ikke brukte prevensjon og han visste hvor jeg stod samt fremdeles ikke tok initiativ til å bruke noe tolket jeg det dit han han var mer klar enn han påstod selv. Det gikk jo som det måtte gå og jeg endte opp gravid hvorpå han sviktet meg fullstendig og forlangte abort. Han gikk så langt som i å be meg velge mellom han og barnet, jeg valgte han og gjennomgikk en abort jeg i utgangspunktet ikke ville ta. Tre måneder etterpå gikk han fra meg. Som sagt, ta en skikkelig prat og bli enige om hvor dere står. Ønsker han ikke barn nå så respekter det og la det ligge til han er klar. For slettes ikke alle blir modne over natta når graviditeten er et faktum. Desverre finnes det mange barn som lider over at de heller gikk den andre veien eller sårede mammahjerter som valgte bort det de aller helst skulle valgt. Ingen vet hvordan man reagerer ved en uplanlagt graviditet. Du og TS kan synse så mye dere orker om at mannen kanskje er klar likevel innerst inne osv. og tro at alt løser seg hvis dagen kommer og testen blir positiv. Det er godt mulig du blir glad, men er du også klar over at du risikerer å bli forlatt av faren til barnet fordi han fikk en reaksjon på graviditeten som du ikke tok med i beregninga? 1
Gjesten Skrevet 24. desember 2010 #18 Skrevet 24. desember 2010 Jeg får inntrykk av at du gjemmer deg bak at du "alltid glemte å ta pillen", men at du sånn egentlig håper på å bli gravid. Selvfølgelig bare synsing fra min side. Hvis samboeren din har sagt rett ut at han ikke vil ha barn ennå, så synes jeg du skal respektere det. Å håpe at han blir glad hvis du blir "uplanlagt gravid" er i alle fall ikke måten å gjøre det på. Det kan godt hende han hadde taklet det bra, det kan til og med hende han faktisk hadde blitt glad, men metoden er uansett uærlig og respektløs. Hvordan dere ordner prevensjon får være opp til dere, men det er begges ansvar. Altså ikke bare ditt om dere velger å stole på pillen, ikke bare hans hvis dere bruker kondomer. Begges alltid. Jeg tror du skjønner selv hvor latterlig det er å si "du må kjøpe kondomer ellers blir jeg gravid". Kondomene fungerer like fint om de er innkjøpt av en kvinne. 2
Gjest D.O.A. Skrevet 24. desember 2010 #19 Skrevet 24. desember 2010 Man burde ikke få barn sammen før begge er klare for det og vil ha det! Du lurer han ikke, siden du sier han vet du ikke går på p-piller, men samtidig er det noe som (for meg) skurrer. Hvorfor har du så hastverk? Er det ikke bedre å snakke sammen, finne ut hvor han står i forhold til deg og ikke minst når han tenker at han er klar for å få barn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå