14062003 Skrevet 14. oktober 2003 #1 Skrevet 14. oktober 2003 For å ikke ødelegge den andre tråden om arv her, lager jeg en ny tråd. 1) Hva skal til for å få umyndiggjort noen? 2) Hvordan fungerer det å være umyndiggjort.
Gjest Embla s Skrevet 14. oktober 2003 #2 Skrevet 14. oktober 2003 hehe, vi fortsetter her Meg bekjent er det slik at 1) Da må vedkommende ikke være i stand til å ivareta sine egne (ikke arvingenes) interesse. Det finnes grader av umyndiggjøring, man kan eks ha hjelpeverge. Da er personen ikke formelt umyndig (har blandt annet stemmerett) Ved full umyndiggjøring må personen være temmelig bortreis. Denne varianten er svært lite brukt. Hoved kriteriet for en umyndiggjøring er en svært sterk legeerklæring om at du er syk i hodet/temmelig bortreist. I tillegg må noen begjære umyndiggjøring. Eks slekt eller overformynderiet. Ved hjelpeverge må hjelpevergen ta seg av det finansielle. Dette blir gjennomgått SVÆRT nøye av en revisjon. Hjelpevergen må mao redegjøre i minste detalj for alle transaksjoner. (se vergemålsloven) 2) Hvordan det er å være umyndiggjort? Vet ikke. Men de som blir erklært totalt umyndigge bør være såpass bortreist at de vel ikke har noen formening om at de er i den situasjonen, tenker jeg.
Gjest Shivani Skrevet 14. oktober 2003 #3 Skrevet 14. oktober 2003 Embla har rett. Jeg tillater meg å utdype. Reglene står i Lov om Umyndiggjørelse. Kriteriene er sinnsykdom, åndssvakhet eller avhengighet av rusmidler. Og bare hvis personen ikke kan ta vare på seg selv eller eiendelene sine (økonomi inkl.). Under visse vilkår kan en alvorlig funksjonshemmet umydiggjøres, men som oftest må dette samtykkes fra personen selv. Så kan umydiggjørelse skje hvis personen drikker, spiller bort penger, eller "roter" bort penger (må være alvorlig grad) slik at det går utover familien. Beslutning om umydiggjørelse foretas av vergemålsretten ved kjennelse. I Vergemålsloven står det forøvrig en del unntak. Å ta arbeid og si opp selv kan den umyndiggjorte likevel gjøre. Det er midlene det rådes over på den umydiggjortes vegne. Det er heller ikke adgang til at den umyndiggjorte inngår rettshandel.
Gjest Anonymous Skrevet 17. oktober 2003 #4 Skrevet 17. oktober 2003 hver kommune har et slikt organ som utnevner vergere (godkjenner) og følger opp.. min svigermor er sin mors verger, mens min svigerfar sitter i utvalget (er kommunelege) så de har vært gjennom et par ekstra runder (utenforstående instans osv), men jeg tror det gikk rimelig raskt og greit i orden likevel (damen tror jo hun lever på 50-tallet :o )
14062003 Skrevet 17. oktober 2003 Forfatter #5 Skrevet 17. oktober 2003 (damen tror jo hun lever på 50-tallet :o ) Kan du være snill å forklare hvor syk/psyk denne dama er? Det er vel mange som tror de lever midt i krigen enda - uten å grense til å bli umyndiggjort av den grunn.
Gjest Anonymous Skrevet 25. oktober 2003 #6 Skrevet 25. oktober 2003 Min mormor er delvis senil. Hun er umyndiggjort, så alle pengetranssaksjoner må godkjennes av vergen (sønn) og overformynderiet. Barne oppnevnte og valgte selv verge. Gjelder det barn så skal overformynderiet i kommunen sette opp en setteverge på barnets vegne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå