Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før studerte jeg, men jeg var syk og jeg strøk på alle eksamener.

Ble etterhvert sykmeldt og endte til slutt opp på AAP.

Jeg har et studielån som jeg betaler på, og har fått utsatt det inntil i år. I år måtte jeg betale 12000 tilsammen(3000 hvert kvartal), og det må jeg neste år også.

Jeg får bare 9000 i mnd, og jeg har ikke så god råd.

Har gått på AAP i 1,5 år til jul, og iår fikk jeg ingenting tilbake på skatten. Måtte betale 1000 kr.

Tror dere jeg får tilbake noe på skatten neste år siden jeg betaler på studielånet mitt dette året?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tror du vil få tilbake mer på skatten neste år, og jeg tror heller ikke det er normalt å måtte betale på lån når man går på AAP. Studenter betaler da ikke på studielånet sitt så lenge de studerer, det har de ikke råd til. Men så kan studentene jobbe utenom studiene, og klare det fint.

Skrevet

TS: Har du søkt om utsettelse på studielånet? Det får du innvilget i opptil 3 (?) år. Da vil rentene fortsatt løpe, men du slipper å betale disse årene.

Studielån må man ellers betale når man er på AAP, det er først dersom man blir varig ufør at studielånet strykes.

Skrevet

Søk om utsettelse på lånet, dette får du uansett inntil tre år. Så søker du om rentefritak, om du får det har du tre årene til gode til senere uansett. (Jeg fikk i hvert fall rentefritak da jeg gikk på rehabiliteringspenger og attføring, så regner med det er det samme på AAP.)

Skrevet

TS: Har du søkt om utsettelse på studielånet? Det får du innvilget i opptil 3 (?) år. Da vil rentene fortsatt løpe, men du slipper å betale disse årene.

Studielån må man ellers betale når man er på AAP, det er først dersom man blir varig ufør at studielånet strykes.

Og du kan søke om å få slettet renter pga sykdom og lav inntekt i etterkant :)

Skrevet

Jeg har hatt 12 utsettelser på studielånet, men rentene har løpt, og får ikke noe mer utsettelse, derfor måtte jeg begynne å betale tilbake lånet iår. Har hatt 4 innbetalinger iår a kr 3000.

Kan prøve å søke om rentefritak, og betalingsutsettelse på grunnlag av liten income.

Skrevet

Du søker bare om utsettelse hver gang du får regning. Så søker du om rentefritak, dette må du gjøre innen 3 år.

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som TS. Jeg har brukt opp de 12 gangene med betalingsutsettelse. (har hatt studielån i over 20 år). Jeg har bare fått beskjed om å betale så nå dropper jeg hele jula og har redusert alle kostnadene jeg kan, sparer på strøm så jeg fryser og spisr havregrøt. Det er beintøft. Mitt håp er jo å komme ut i jobb igjen og få høyere inntekt.

Min inntekt er også så høy at jeg ikke får rentefritak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...