Gå til innhold

Labb hundefòr

Raven Emerald

Anbefalte innlegg

Snublet over dette når jeg lette etter informasjon om hvor bra eller dårlig dette fòret er. Reagerer på innlegget til vedkommende som kaller seg Dikko. Særlig reagerer jeg på at vedkommende antyder at Labb er et bedre fòr enn de forskjellige fòrtypene som selges hos veterinærer og dyrebutikker, da dette er stort sett det stikk motsatte av hva jeg har hørt.

Er Labb et bra fòr, som fortjener å vinne tester? Eller er det som mange påstår et dårlig fòr, som gir hundene til dels store helseplager, og som bare vinner tester fordi innhold stemmer overens med innholdsfortegnelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hm.... selv bruker vi Hills.

Men hadde èn pose med labb fór for litt siden, hunden min elsket det.

Uansett, her går det kun i Hills.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min nærmest nekter å ete labb. Og så får bæsjen en grønn farge av det.

Så nei, Labb er ikke et fantastisk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er forskjellige og reagerer ulikt på ulike fôrtyper. Så et for som gir skinnende pels til èn hund gir diare og matt pels hos en annen. Så til syvende og sist så er det bare egen erfaring som teller. Jeg kan ha verdens beste eller verste erfaring med Labb, men det betyr ingenting for din hund kan reagere helt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke gi vår hund labbfor, noe vi fikk streng beskjed om hos dyrlegen. Vi hadde gitt han det i et halvt år, hunden elsket det.. Så tok vi han til dyrlegen for rutinemessig vaksinering og ID-merking, det første dyrlegen spurte om var "gir dere hunden deres labbfor?". Problemet med labb er tydeligvis at det er mye salt i det, og noen hunder reagerer sterkere på det enn andre, men hunder skal i all hovedsak ha minst mulig salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noen som anbefalte tanten min å gi det til hundene. Og da slo det meg at det aller, aller meste av det jeg har hørt om det fòret, er negativt. Og det måtte jo selvsagt sjekkes opp. =P

Har ikke hund selv, og skulle jeg fått meg en, er det nok fòr kjøpt hos dyrlege som er greia for meg. Tviler dessuten på at de selger Labb her i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvordan de kan anbefale denne Labb-dritten, den er jo livsfarlig for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foret med Labb i 7 år på hardt arbeidene jaktbikkjer. De har ikke pelsproblemer, mageproblemer eller noen andre problemer overhodet. Vi hadde en som ikke tålte Aukanuba, derfor vi gikk over til Labb. Men det er som med alt annet, noen tåler det og andre tåler det ikke. Jeg tåler ikke skalldyr, men det er jo ikke livsfarlig for andre for det om :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker for det meste Labb når vi er i Norge, ellers Aukanuba og Royal Canin noen ganger. Veksler litt på foret hele tiden for å unngå trøbbel med magen og brått skifte av fôr og merker ingen problemer. Men hovedforet er Labb. Fôrer også med Vom hundemat 3-4 ganger i uka som luksusmat og hundene elsker det. Vi har to hunder. Hva den enkelte hund tåler ser man på pelsen, avføring, apetitten og kondisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forsøkte med labb til vår forrige rottweiler. Og ALDRI igjen! For det første likte ho ikke smaken så det tok lang tid å venne ho til det. Og etterhvert fikk ho både flass og pelsen ramla jo nesten av i flak :/

Vi tok konakt med en dyrlege som tok blodprøver av ho og kom fram til at ho ikke klarte og ta opp omega 3 fettsyrene i fôret. Dette var visst noe dyrlegen hadde vert borti før ved fôring på labb... Vi fikk klar tale om at dette fôret er produsert på billigst mulig måte, med de billigste råvarene og at ikke alle hunder klarer å ta til seg næringen fra dette fôret.

Men at det finnes noen hunder som klarer det er jeg overbevist om da jeg har sett et par hunder som er blank og fine mens de fôres på labb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne ikke falt meg inn å matet hunden min Labb. Folk jeg vet om som har gitt hunden Labb, har opplevd at hunden har fått håravfall, diarè eller forstoppelse, dårlig matlyst, oppkast og bæsj som ligner på puffa ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har en formening med om eventuelle problemer med dette fòret kan være rase-betinget? Mener å huske at en av de linkene jeg klikket meg inn på i min "søken etter svar", hadde en kommentar som antydet nettopp det.

Ikke at det er så viktig, jeg har som sagt ikke hund selv, men blir jo litt nysgjerrig...

Dere som har erfaringer med det, positive som negative, hvilke raser har dere prøvd det ut på, og hvordan reagerte de forskjellige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forer med Labb på to drevere, 1 og 10 år. En dachs 4 år. Og har foret på rottweiler i 4 år, fra han var 3 til 7 år. Har aldri hatt problemer med disse hundene, de er så å si aldri hos vet annet enn ved vaksiner og sjekk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har blandingshund, og hun fikk 1 sekk med labb som unghund. Jeg har aldri sett en hund drite så mye før, og en annen kjip ting er at hun klødde seg HELE tiden. Det gikk over med en gang vi byttet for. Prøvde senere en sekk med Labb, når hun var eldre, og hun dreit igjen MASSE, og kløen kom tilbake. Aldri mere Labb på min skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg husker så fikk (ihvertfall noen av) disse testene Labb hadde vunnet masse pes fordi de var testet på ildere og ikke hunder. Har også forstått at foret inneholder mye kornprodukter, og hunder har for kort tarm til å nyttiggjøre seg av korn.

Min gamle hund snek til seg noe labb en gang vi var på besøk hos noen med matskåla stående full hele dagen, og det var ikke fryktelig morsomt etterpå.

Men så skal det sies at han ikke tålte eukanuba heller, som vi prøvde etter å ha vunnet en sekk på en lydighetsting.

Vet at noen raser er mer utsatt for hudproblemer, og at disse ofte reagerer på for, min hadde ikke hudproblemer, han reagerte med diare, men han røytet (og bæsjet) betraktelig mindre da vi begynte på råforing og vom og hundemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har schæfer og forer med Labb og vom hundemat. Ingen problemer med flass eller avføring. Oppretter bruker også Labb. Det er en sunn linje innen denne rasen.

Tror dere som sier at hunden får problemer. Foret bør tilpasses individuelt. Vet om katteiere som blir fornærmet hvis de har med pusen på ferie og ikke får kjøpt hills. Greit at de bruker hills, men det burde de tenke på før de dro med pus med på landet.

Avsporing, men det kan si noe om eiers følelser og det jeg kaller mote innen dyrefor?

Men jeg ville ikke byttet for før det var utprøvd og innført gradvis. Derfor får hunden 3-4 forskjellige typer i løpet av uka, og det samme får eksens hund som ofte er hos meg. Kan avføringsmengde komme av for brå overgang til et nytt for eller er det bare sånn at noen tåler en type mens andre tåler flere?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å innføre foret gradvis er jo selvfølgelig noe, men slik som med min som hadde diare hele natta etter en neve eukanuba i skåla så synes jeg ikke det var mye vits i å fortsette. Eukanubaen ble donert bort til nabobikkja:)

(nå var min en st. bernard, så en neve var ikke mye i den store sammenhengen)

Hunden min fungerte bra på mange typer for før vi begynte med råforing. Han var blank i pelsen, fin avføring og mye energi. Han vant det han kunne på utstillinger, mye pga den fine blanke pelsen og muskler.

Når han begynte på råforing så ble han blankere i pelsen, røytet mindre (nesten ingenting)og bæsjet merkbart mindre.

Så ja, han fungerte bra på olivers og hills, som han spiste først. Han fungerte veldig bra på rått:)

Og det tror jeg er litt som her. Noen ser stor forskjell, noen har altetere.

Lillebroren min har pen hud, blankt hår og er muskuløs selv om han omtrent bare spiser søppelmat, jeg får tørr hud hvis jeg glemmer å drikke to liter vann en dag.

Alle er forskjellige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Royal Canin til min Akita, hunden elsker det! og det er også bra for hunden, masse vitaminer og næringstoffer som hunden trenger. Uten tvil det beste foret synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av grunnene til at Labb har vunnet tester, det er blant annet fordi at innholdsfortegnelsen er korrekt i forhold til innholdet, at det er det ferskeste i Norge (er jo produsert her), at det er billigere (siden det er produsert her så slipper man importpris) og slike ting. Det skal også nevnes at den testen Felleskjøpet har vært mest stolt av er en test VG utførte.

Men når det kommer til plus- og ekstremforet så kan det vel tenkes at det er bra. Mange som bruker hunder ekstremsport forer kun på ekstrem eller plus i perioder hvor de holder på, og alle jeg har solgt det til har vært fornøyde.

Når det da kommer til det vanlige foret, gammelforet og valpeforet så har det vært mange som har slitt med flassing, kløe, avføring og diverse. Er glad jeg ikke trenger å stå og lyve lenger til kundene nå når jeg ikke jobber der lenger. Jeg har vært på kurs om Eukonuba, Hills og Royal Canin, og det er helt klart bedre for.

Appetitt derimot, som er produsert av samme produsent, er mye bedre enn Labb. Det er muligens ikke like bra som de som selges på vetrinær og sånt, men med tanke på at det er billigere, og at i alle fall jeg ikke har fått negative tilbakemeldinger på det, så er det et godt alternativ til disse andre forene. Men det er såppass nytt, at det har vel ikke vært med i tester enda.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre har Labb vunnet flere tester på TV2-hjelper deg. Dette fordi fôret innholder høye verdier av protein, og protein er bra. Det testen ikke sier noe om er hva slags proteiner Labb baserer seg på. Labb er et billigfôr, og må handle råvarene til fôret på spottpris. Dette resulterer i at proteinkilden er oppmalte fugleklør, fjær og nebb. Dessuten har fôret et unaturlig høyt innhold av korn/fiber. Men det finnes hunder som klarer å stå fint på det.

Fôr som selges på dyreklinikker er av høy kvalitet, og produsentene har egne slakterier som gjør at de har kontroll over kvalitet på kjøttet som er proteinkilden. Dessuten inneholder hver sekk nøyaktig det samme. I motsetning til fôr som selges utenfor faghandel, der varene i fôrsekken blir handlet utfra hva som er billigst på markedet..det være seg avskjær, fett, klør, nebb osv. Man kan sammenligne et billigfôr med å spise en BigMc meny til hvert måltid. Man overlever, men er det bra?

Å la min tidligere hund stå på dårlig fôr, er et valg jeg skulle vært foruten. Men jeg har heldigvis lært bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...