Capt. Obvious Skrevet 26. november 2010 #1 Skrevet 26. november 2010 Da har vi også begynt med Mac på jobben, i et større miljø der sikkerhet er særdeles viktig, og lurer derfor på om noen har noen erfaringer rundt gode antiviruspakker for Mac. Det bør være gode heuristiske søk (dvs. se etter viruslignende oppførsel, ikke bare ha definisjoner på de som faktisk finnes) og heller ikke kreve for mye ressurser, samt en fordel at det er oversiktlig å sette opp. ESET har jo kommet med en pakke for Mac, så har jeg jo tidligere sett at Sophos har vært ute på banen. Er det noen av dere her inne som har kjennskap til disse eller andre pakker? Sitter på en Macbook pro med 2gb minne og OSX 10.6
Henkie Skrevet 26. november 2010 #2 Skrevet 26. november 2010 Da har vi også begynt med Mac på jobben, i et større miljø der sikkerhet er særdeles viktig, og lurer derfor på om noen har noen erfaringer rundt gode antiviruspakker for Mac. Det bør være gode heuristiske søk (dvs. se etter viruslignende oppførsel, ikke bare ha definisjoner på de som faktisk finnes) og heller ikke kreve for mye ressurser, samt en fordel at det er oversiktlig å sette opp. ESET har jo kommet med en pakke for Mac, så har jeg jo tidligere sett at Sophos har vært ute på banen. Er det noen av dere her inne som har kjennskap til disse eller andre pakker? Sitter på en Macbook pro med 2gb minne og OSX 10.6 Brukt Mac i 20 år jeg. Hørt masse trusler om at "nå har virus kommet til Mac" men aldri hatt antivirus eller sett snurten av virus. Ekspertene (bortsett fra antivirus software produsentene) mener vel fortsatt at antivirus er overflødig på Mac
aluminium Skrevet 26. november 2010 #3 Skrevet 26. november 2010 (endret) Tja, MÅ du ha antivirus? Jeg har tre forskjellige Macer i bruk, og har ikke antivirus på noen av dem. Det funker helt perfekt, har aldri hatt noe som helst av problemer med noen av dem. Slik har jeg hatt det i 5-6 år nå. Den eneste grunnen jeg ser for å ha antivirus på en Mac er faktisk for å ikke infisere Windowsmaskiner når man sender epost frem og tilbake... Endret 26. november 2010 av aluminium
AnonymBruker Skrevet 26. november 2010 #4 Skrevet 26. november 2010 Takk for svar! Trusselen er (ennå) mye mindre for mac, men for vår del er det hvertfall bedre å være føre var enn å vente til det blir et reelt problem. (Noe det nok vil bli dersom populariteten øker med samme rate som i dag) Det er jo mentaliteten om at "Mac ikke kan få virus" som er den største trusselen, for da blir man tatt på senga når det først skjer. Selv om man ikke kaller inn hele kongshæren så lar man hvertfall en slottsvakt stå i døren så lenge. Men dette skal ikke bli noen fanboydiskusjon! Så derfor, har noen erfaring med en av antiviruspakkene.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2010 #5 Skrevet 26. november 2010 Og bare for å presisere litt: Selv om trusselen nødvendigvis ikke er så stor mot mac nå, så bruker vi bla. en del vpn ved hjemmekontor, og det er da påkrevd/lurt at flest mulig beskytter seg, for selv om ikke "malware" er rettet mot en spesiell plattform så bør man også forhindre distribusjon selv om ikke innholdet nødvendigvis skader en selv.
Cata Skrevet 26. november 2010 #6 Skrevet 26. november 2010 Så derfor, har noen erfaring med en av antiviruspakkene. Nja, jeg har bare hjemme-Mac og bruker Avast antivirus, så det blir vel på langt nær det du etterspør. Synes menyen der er litt uoversiktlig og den virker som om den fanger opp mange "trusler" som egentlig ikke er farlige i det hele tatt. Men så vidt jeg kan se har jeg ikke vært i nærheten av å ha virus. Har aldri funnet noe som har vært tydelig definert som virus når jeg har gått gjennom loggen etter en scanning. Men hadde heller ikke virus da jeg hadde vanlig windowsmaskin, -kun et par ormer som prøvde seg på den, så det er mulig jeg har flaks eller ikke ferdes i særlig virusbefengte omgivelser .
aluminium Skrevet 27. november 2010 #7 Skrevet 27. november 2010 Litt av greia med Mac er at slike malware/virus-greier må installeres av brukeren selv. Man må taste inn sitt admin-passord for at de skal kunne gjøre noe skade. Med andre ord skjuler slikt seg i programvare som installeres med installere. Man kan få slikt rusk om man laster ned piratprogramvare fra tvilsomme/ukjente sider. For en stund siden var det også noen kjendisbilder som mange ville ha tak i. Her var man smarte og la inn en boks som gjorde at man måtte taste inn root-passordet, og dermed kunne maskinen infiseres. Dersom man ikke driver med slikt og har en viss sunn fornuft, så er sjansen svæært liten. Jeg ville heller satset på å ha en skikkelig backupløsning.
Capt. Obvious Skrevet 27. november 2010 Forfatter #8 Skrevet 27. november 2010 Litt av greia med Mac er at slike malware/virus-greier må installeres av brukeren selv. Man må taste inn sitt admin-passord for at de skal kunne gjøre noe skade. Med andre ord skjuler slikt seg i programvare som installeres med installere. Man kan få slikt rusk om man laster ned piratprogramvare fra tvilsomme/ukjente sider. For en stund siden var det også noen kjendisbilder som mange ville ha tak i. Her var man smarte og la inn en boks som gjorde at man måtte taste inn root-passordet, og dermed kunne maskinen infiseres. Dersom man ikke driver med slikt og har en viss sunn fornuft, så er sjansen svæært liten. Jeg ville heller satset på å ha en skikkelig backupløsning. Og igjen er det jo mange som nettopp tar all programvare for god fisk og kjører i vei med installering, De Mac brukerne vi har er ikke mer forsktige enn Windows brukere, og når man har flere hundre Mac'er på nett, så er man likevel svært sårbar hvis det dukker opp noe. Dessuten er det ikke helt enighet om at det ikke finnes noen trusler som er avhengig av root passord eller ikke, for definisjonen av virus i mange diskusjoner er kun svært teoretisk, for å få en bedre forståelse av trusselbildet må man inkludere all malware som spyware, keyloggers, trojanere etc... For min del så prøver jeg nå gratisutgaven av Sophos.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå