Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe julegave til min samboer fra utlandet. Det er en hockeydrakt, som må bestilles fra USA. Med dagens kurs (6,14), koster den meg 705,57 kr.

Jeg har aldri kjøpt fra utlandet før, så hvilke ekstrakostnader må jeg regne med i tillegg til denne prisen? Og er det noen mulighet for å "slippe" noen av disse ekstra avgiftene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er det ink frakt?

det kan være det kommer en toll avgift i tilleg. men tror det er litt varierende. har selv bestilt bøker og div til et par tusen og ikke btalt noe. :)

gå på tollvesenet sine hjemmesider og les hva evt tolleavgift vil komme på.

Skrevet

Du må betale moms på alt over 200 kroner (om det ikke er bøker).

Skrevet (endret)

Om vi tar totalprisen på 705 kr (sikkert litt høyere, ettersom du nok får litt dårligere kurs), og at dette er inkludert frakt (ellers må du legge på den) så vil totalprisen bli ca:

705 kr for drakt og frakt

75 kr i toll (10.7% toll - du skal egentlig ikke betale toll på frakten, men ettersom jeg ikke vet om denne er inkludert gjør jeg det lett :)) )

195 kr i moms (25% moms på hele beløpet, inkludert frakten)

+ fortollingsgebyr (varierer, spørs hvem som leverer pakken din. Posten, DHL etc. Tror posten tar ca 120 kr)

Du ender da opp på en pris på ca 1100 kr, om alt blir gjort riktig..

Edit: Letteste er nok å kjøpe drakten fra en privatselger fra Ebay, spørre om han kan sette verdien på varen til 30$, og så betale med paypal. Da kan du slippe unna med ca 700 kr.

Endret av zzn
Skrevet

Om vi tar totalprisen på 705 kr (sikkert litt høyere, ettersom du nok får litt dårligere kurs), og at dette er inkludert frakt (ellers må du legge på den) så vil totalprisen bli ca:

705 kr for drakt og frakt

75 kr i toll (10.7% toll - du skal egentlig ikke betale toll på frakten, men ettersom jeg ikke vet om denne er inkludert gjør jeg det lett :)) )

195 kr i moms (25% moms på hele beløpet, inkludert frakten)

+ fortollingsgebyr (varierer, spørs hvem som leverer pakken din. Posten, DHL etc. Tror posten tar ca 120 kr)

Du ender da opp på en pris på ca 1100 kr, om alt blir gjort riktig..

Edit: Letteste er nok å kjøpe drakten fra en privatselger fra Ebay, spørre om han kan sette verdien på varen til 30$, og så betale med paypal. Da kan du slippe unna med ca 700 kr.

Takk for godt svar. Det er jo helt horribelt at det skal være avgifter på over 400 kr på en tskjorte fra utlandet. Skal se om jeg finner den på ebay. Men kan ikke det være litt risky mtp at selgeren kanskje ikke sender varen eller noe? (har aldri handlet over nett :sjenert: )

Skrevet

Hvis du handler på ebay, så sjekk selgerens tilbakemeldinger. De bør være ca 98% positive. Da kan du være ganske trygg på at riktig vare faktisk blir sendt. Sjekk også at de sender internasjonalt, det er ikke alle som gjør det.

Skrevet

Hvis du handler på ebay, så sjekk selgerens tilbakemeldinger. De bør være ca 98% positive. Da kan du være ganske trygg på at riktig vare faktisk blir sendt. Sjekk også at de sender internasjonalt, det er ikke alle som gjør det.

Har funnet en som har 99,6 % positive tilbakemeldinger. Men hvordan kan jeg være sikker på at det ikke er en kopi? Prisen ligger på $ 24,99, vesentlig billigere enn de $114,99 jeg vet orginalen koster.

Jeg er bare helt håpløs på netthandel :lete:

Skrevet

Tja, om det er for godt til å være sant, så er det gjerne det. Har aldri kjøpt noe via ebay selv, men ratingen en selger får sier ikke nødvendigvis bare noe om ektheten til varene men kan også indikere hvor raskt vedkommende leverer, hvordan feil håndteres osv. Det er ikke alle som bryr seg om noe er ekte eller ikke.

Skrevet

Jeg har kjøpt to julegave fra utlandet som jeg skulle betalt toll og moms på. Begge kom rett i postkassa, uten noen ekstrautgifter. Jeg hadde fått begge pakkene merket med 'gift', vet ikke om det hadde noe å si siden kjøpssummen likevel har stått på pakken, men de har ihvertfall gått rett gjennom tollen.

Ellers kan du jo sende ein mail og spørre om de kan skrive en lavere sum på pakken, det er ikke bare privatselgere som gjør det. Eller om de kan droppe å skrive på frakten, slik at summen toll og moms beregnes av blir lavere.

Skrevet

du skal egentlig ikke betale toll på frakten, men ettersom jeg ikke vet om denne er inkludert gjør jeg det lett :))

Jo, du *skal* betale toll av frakten.

TS; gå heller inn på http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564&epslanguage=NO så får du opp riktig beregning. Og bruk også kursen til tollvesenet (det er nemlig den de bruker): http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/TvinnExchangeRates.aspx?id=98&epslanguage=NO . og så legger du til fortollingsgebyret til posten, for det er ikke med i kalkulatoren.

I tillegg så må du også betale toll og moms hvis varen er på akkurat 200 NOK, ikke bare *over* 200kr.

Angående å slippe unna toll og moms, så kan pakken godt bli stoppet i tollen selv om det står et lavt beløp utenpå. Åpner de pakken og ser et plagg som umulig kan koste 190,- (eller hva som står på pakken), så slipper du ikke unna. Ofte følger det med pakkseddel med riktig beløp på. Hvis ikke, må du sende kopi av fakturaen/ordrebekreftelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...