Snart Frue Skrevet 26. november 2010 #1 Skrevet 26. november 2010 (endret) Jeg ser at mange skriver feks: Hvordan bil ønsker du deg? -Er dette riktig? For meg så er det da mer riktig å si: Hva slags bil ønsker du deg? Men det er mulig jeg tar feil. En annen ting jeg synes er litt irriterende er at mange unge idag ikke klarer/vil si kj-lyden. Så ordet kjæreste får en sh (eller ch)-lyd i stedet for en kj-lyd. Jeg lurer litt på hva dette kommer av? Kan det være at det har oppstått av alle de nye landsmennene som ikke klarer å si kj-lyden vår...også har ungdommen tatt etter? (edit=skriveleif) Endret 26. november 2010 av Snart Frue
Gjest Airi Skrevet 26. november 2010 #2 Skrevet 26. november 2010 "Hva slags" er riktig. Når det gjelder kj-lyden, er den også et resultat av språklig utvikling, akkurat som "ch"-lyden den har blitt erstattet med noen steder. Å anse det som noe mindre riktig måte å snakke på blir ganske enkelt feil, da språk er i konstant utvikling. Morsomt eksempel: http://folk.uio.no/arnet/1400-tal.wmv
Snart Frue Skrevet 26. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 26. november 2010 "Hva slags" er riktig. Når det gjelder kj-lyden, er den også et resultat av språklig utvikling, akkurat som "ch"-lyden den har blitt erstattet med noen steder. Å anse det som noe mindre riktig måte å snakke på blir ganske enkelt feil, da språk er i konstant utvikling. Morsomt eksempel: http://folk.uio.no/arnet/1400-tal.wmv Ja, du har faktisk rett i det med at det ikke er feil siden språket hele tiden endrer seg. Det har jo ikke noe å si hvordan det endrer seg, bare at det faktisk gjør det. Hvis ikke det hadde utviklet seg så hadde vi fremdeles snakket som huleboerne (eller noe sånn), hehe. Takk for innspill!
Gjest Airi Skrevet 26. november 2010 #4 Skrevet 26. november 2010 Ja, du har faktisk rett i det med at det ikke er feil siden språket hele tiden endrer seg. Det har jo ikke noe å si hvordan det endrer seg, bare at det faktisk gjør det. Hvis ikke det hadde utviklet seg så hadde vi fremdeles snakket som huleboerne (eller noe sånn), hehe. Takk for innspill! Jeg er glad vi ikke snakker urnordisk lenger, det hadde tatt veldig lang tid
Antlers Skrevet 26. november 2010 #5 Skrevet 26. november 2010 "Hvordan" er feil. "Hvilken" eller "hva slags" er riktig
Pinkyh Skrevet 26. november 2010 #6 Skrevet 26. november 2010 Jeg ville sagt hvordan, tror jeg. Jeg er 29 år og fra østkanten, så det kan jo ha litt å si? Har også en tendens til å bruke sj-lyd i stedet for kj-lyd.
Modic Skrevet 26. november 2010 #7 Skrevet 26. november 2010 Pr. i dag heter det "kjæreste", ikke "skjæreste", og det heter "hva slags bil" ikke "hvordan bil". Vi godtar ikke "skjæreste" her i huset, da blir ungenes språk rettet på. Det samme gjøres på skolen her i distriktet. Skj-lyden er på fremmarsj i Norge, det er sant, men så lenge den ikke har kommet til vårt distrikt (i følge språkforskerne), anser jeg det som feil å si "skjæreste".
Gjest Eurodice Skrevet 26. november 2010 #8 Skrevet 26. november 2010 (endret) "Hva slags" er riktig. Når det gjelder kj-lyden, er den også et resultat av språklig utvikling, akkurat som "ch"-lyden den har blitt erstattet med noen steder. Å anse det som noe mindre riktig måte å snakke på blir ganske enkelt feil, da språk er i konstant utvikling. Hvis det blir til at sj-lyden erstatter kj-lyden, kan det bli mye morsomt . Eksempler med kjede: skjededans, skjedereaksjon, skjedesting, skjededrift mmm. Endret 26. november 2010 av Belladonna
Frøken Smilla Skrevet 26. november 2010 #9 Skrevet 26. november 2010 Jeg ville sagt hvordan, tror jeg. Jeg er 29 år og fra østkanten, så det kan jo ha litt å si? Har også en tendens til å bruke sj-lyd i stedet for kj-lyd. Det har ikke noe å si sånn rent dialektmessig, men det har nok utviklet seg en sosiolekt der man bruker "hvordan" i stedet for "hva slags" eller "hvilken". Talemålet kan man ikke "ta deg på", men skriftlig er dette ikke tillatt, uansett hvor man kommer fra.
Gjest Airi Skrevet 26. november 2010 #10 Skrevet 26. november 2010 Hvis det blir til at sj-lyden erstatter kj-lyden, kan det bli mye morsomt . Eksempler med kjede: skjededans, skjedereaksjon, skjedesting, skjededrift mmm. Så lenge man klarer å skrive det riktig, skal det vel gå bra Husker et år på Moldejazzen, da en gateselger reklamerte for "billige skjeder"
Gjest Eurodice Skrevet 26. november 2010 #11 Skrevet 26. november 2010 Så lenge man klarer å skrive det riktig, skal det vel gå bra Husker et år på Moldejazzen, da en gateselger reklamerte for "billige skjeder" Han hadde vel en stall av forhutlede prostituerte som nøyde seg med lite .
AnonymBruker Skrevet 26. november 2010 #12 Skrevet 26. november 2010 Jeg er muligens trangsynt, men jeg blir mektig irritert hver gang jeg leser f.eks " hvordan bil" "Hvordan jenter liker du". Hvordan gjør jeg dette? Det er riktig fordi man ønsker å vite måten man utfører noe på f.eks Hvordan bil? Feil. How car? Hvordan jenter liker du? feil! Hva slags/hvilke jenter liker du? Riktig Jeg gremmes over feil sk/kj lyd, og bruke av hva, hvordan, hvilke, osv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå