Gå til innhold

Arbeidsbekreftelse, er det noe jeg trenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere jobbet deltid i tre år i butikk, og skal nå søke meg til en dagligvarebutikk på heltid frem til jeg begynner på skolen igjen. Moren min mentepå at jeg måtte levere en arbeidsbekreftelse sammen med søknad og cv. Dette har jeg aldri hørt om, eller levert sammen med tidligere søknader andre steder. Holder det ikke med CV og referanser m/tlfnr?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er en arbeidsbekreftelse? :klø:

Skrevet

Du burde ha en attest ja :)

Skrevet

Hva er en arbeidsbekreftelse? :klø:

Nei det er det jeg lurer litt på da:p

TS

Skrevet

Hun mener nok attest fra stedet du tidligere har jobbet. Noe du i følge arbeidsmiljøloven § 15-15 har krav på.

§ 15-15. Attest

(1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet.

(2) Denne bestemmelse begrenser ikke arbeidstakers rett til å kreve en mer utførlig attest i arbeidsforhold hvor dette er sedvane og ikke annet er fastsatt i tariffavtale.

(3) Arbeidstaker som blir avskjediget har også krav på attest, men arbeidsgiver kan uten nærmere angivelse av grunnen opplyse i attesten at arbeidstakeren er avskjediget.

Skrevet

Hun mener nok attest fra stedet du tidligere har jobbet. Noe du i følge arbeidsmiljøloven § 15-15 har krav på.

Ok, jeg trodde det var nok å sette opp referanser på CV slik at ny arbeidsgiver kunne ringe dem å høre. Jeg har jobbet en del steder og har aldri fått noen attest, selv om jeg vet at jeg har vært en god ansatt som de ikke har hatt noe å utsette på.

Skrevet

Om det er attest som menes, bør du ha med dette på intervju. Dette har du som andre sier krav på fra et hvert sted du har jobbet.

Skrevet

Min erfaring er at du selv må be om attesten når du slutter i jobben, dette er ikke noe du får automatisk.

Når det kommer til om du må ha det eller ikke når du søker butikkjobb, er dette varierende. Jeg søkte på en stilling i ferskvareavdelingen på Spar, som var identisk med den jeg hadde vært ansatt i i en annen Sparbutikk. Jeg trodde det holdt med en attest fra denne og liknende butikkjobber, men neida, de ville tilogmed ha referanser fra en vaskejobb jeg hadde når jeg var 16. Hvilket ikke var mulig å oppdrive ettersom de var lagt ned for mange år siden, og da sa hun som sto for ansettelsene på denne Sparbutikken at jeg ikke trengte søke engang.

Man bør egentlig be om attest når man slutter, men man må ikke legge den ved CV og søknad etc, dette er som sagt varierende for hver butikk. Noen steder holder det jo å bare gå innom og spørre om de har noe ledig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...