AnonymBruker Skrevet 26. november 2010 #1 Skrevet 26. november 2010 Ei venninne lærte meg et eksempel på armhevinger. Man løfter seg opp like langt som når man ligger på gulvet, og har samme stilling, bare at man lener seg mot veggen eller en stolrygg, og lager et triangel. For meg funker det bedre enn å ligge på gulvet, fordi jeg er kraftig. Jeg tok hundre av dem i dag på en gang, det vil si at jeg tok to-tre pust mellom hver tredevte for å riste hendene. Det var effektivt, og jeg kjenner det veldig godt i armer, mage og lår, som er problemområdene mine. Er det like effektivt som å ligge på gulvet? Og er det, sammen med 45 minutters kjapp gange nok trim om dagen? takk!
Leifr Skrevet 26. november 2010 #2 Skrevet 26. november 2010 Ja og nei. Det handler om å tilpasse øvelsen til å være passe utfordrende for den enkelte utøver; hva som er mest effektivt for en gitt person avhenger av hva den personen får til fra før. Det samme gjelder for kroppsvektøvelser som for øvelser med vekter: Man får best utbytte styrkemessig hvis det er akkurat så tungt at man greier ca. 4-6 stykker i et sett uten å hvile, for maksimal muskelvekst og utholdenhet kan det være vits i så mange som 8-12, noe særlig mer enn det er sjelden formålstjenlig. Klarer man ikke så mange som 4-6 er det kanskje mer å hente på å trene med mindre belastning. For armhevinger oppnår man ganske riktig dette ved å gjøre dem et sted mellom oppreist stilling og liggende på gulvet, dvs. foroverlent mot et eller annet. Klarer du hundre stykker er du aldeles mer enn klar for en litt mer utfordrende variant, dvs. mer foroverlent, hvor du har hendene lavere enn sist. Lavere på veggen hvis det går bra, på en bordkant i stedet for en stolrygg, osv. Sånn kan du ha progresjon mot "ordentlige" armhevinger på gulvet. 1
hjema Skrevet 26. november 2010 #3 Skrevet 26. november 2010 Til å begynne med er 45 minutter tur og 100 "armhevninger" mot veggen kjempebra!!! Så lenge du passer på å øke mengden etter hvert, feks å gå over fra 100 mot vegg til 5 vanlige + endel på vegg, deretter 10 vanlige + endel på vegg osv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå