AnonymBruker Skrevet 26. november 2010 #1 Skrevet 26. november 2010 heisann Jeg trenger et lite stykke råd. julen nærmer seg og min familie krever at jeg skal være med dem i julen. Jeg har nå hatt en samboer i 5 år. Pga. at min familie ikke vil sammle min og hans familie, så kan ikke vi ha jul hos oss, og jeg kan aldri gå til hans familie uten at mine nærmeste blir sur og ekskludere meg fra familien. Jeg føler virkelig som jeg står mellom barken og veden her. Familien min har aldri vært en støtte for meg og nå forventes jeg å prioritere dem foran den som virkelig er det for meg dag inn og ut. vet ikke hva å gjøre her. noen råd?
Dularfullar Skrevet 26. november 2010 #2 Skrevet 26. november 2010 heisann Jeg trenger et lite stykke råd. julen nærmer seg og min familie krever at jeg skal være med dem i julen. Jeg har nå hatt en samboer i 5 år. Pga. at min familie ikke vil sammle min og hans familie, så kan ikke vi ha jul hos oss, og jeg kan aldri gå til hans familie uten at mine nærmeste blir sur og ekskludere meg fra familien. Jeg føler virkelig som jeg står mellom barken og veden her. Familien min har aldri vært en støtte for meg og nå forventes jeg å prioritere dem foran den som virkelig er det for meg dag inn og ut. vet ikke hva å gjøre her. noen råd? er det noen grunn til at din familie ikke vil samle seg sammen med familien til din samboer? Når dette problemet har oppstått for deg så kan sjansen være stor for at du vil føle at du vil såre noen uansett. Din samboer og hans familie som du selv sier står bak deg og støtter deg, vil kanskje synes det er trist hvis du ikke er der. Men de er sikkert klar over problemstillingen din og vil være mer forståelsefull ovenfor deg. Mens din familie vil føle seg utrolig såret over å ikke ha deg der hvis det er det du bestemmer deg for.... Men det kommer en tid i enhver familie hvor det er noen som ikke kommer til å være der hver eneste jul, når man stifter sin egen familie og får en ny familie med på kjøpet så blir det gjerne slik at man også vil feire jul sammen med sin bedre halvdel og dens familie..... Det er noe alle burde forstå, heldigvis har jeg aldri hatt det problemet de gangene som jeg har feiret jul hjemmefra. Klart de ville jo kanskje helst hatt meg hjemme, men jeg har blitt voksen og har en samboer.. Som har sin familie her i byen, mens min er 4 timer unna. Jeg har kanskje ikke noen løsning på problemet ditt, men husk også at jula også skal være en fin tid for deg. Selv om det kanskje hadde vært vanskelig så tror jeg at jeg muligens ville tilbragt julen med de som faktisk står bak meg og støtter meg, enn å tilbringe julen med de som faktisk ikke gidder å være der for meg... selv om det er min egen familie...
Capricorn Skrevet 26. november 2010 #3 Skrevet 26. november 2010 Dette må dere få en ordning på. Må begge familiene samles da? Kan ikke han komme til din familie et år og du til hans neste år? Sånn har vi alltid gjort det. Syns det er den beste løsningen. 1
Antoinette Skrevet 26. november 2010 #4 Skrevet 26. november 2010 Tilbring julen med samboeren din du. Det tror jeg du allerede vet selv, du vil bare ha en bekreftelse.
kaprifolen Skrevet 26. november 2010 #5 Skrevet 26. november 2010 Lurer også på hvorfor dere ikke har en ordning med annenhvert år? Vi har sagt at annenhvert år er hos min familie, og annenhvert år er hjemme, hvor vi ber hans familie. Forøvrig har jeg en venn i litt samme situasjon som deg. Hans bror sa regelrett "hvis ikke du kommer og feirer jul hjemme, snakker jeg aldri med deg igjen". Hvorpå min venn måtte poengtere at han faktisk har sin egen familie nå, med samboer og barn, og at de også hadde noe å si. Hvis det er en slik "bror" du har i din familie, må du bare poengtere at du har blitt voksen, og utvidet din familie, og da må man tilpasse seg.
Lizzee Skrevet 26. november 2010 #6 Skrevet 26. november 2010 Det er jo helt vanlig at man bytter på å være hos sin egen familie det ene året og hos samboer/ektefelles familie det neste året. Og jeg tror ikke det er så veldig vanlig at man samler begge familier. Der hvor det er flere søsken og disse også har samboere/ektefeller så blir det jo slik at noen feirer her og noen feirer der. Man får nye svigerfamilier og bytter på hvor man er. Helt naturlig. Er det noen konflikter pga religion eller måte å feire jul på som danner grunnlaget for konflikten her eller?
FruFryd Skrevet 26. november 2010 #7 Skrevet 26. november 2010 Når du har vært samboer i 5 år, går jeg utifra at du er voksen Da kan ikke familien kreve noe av deg. Når det er din familie som gjør at dere ikke kan feire sammen alle sammen, og ikke er der for deg/dere i hverdagen, så ikke bry deg med det. Greit at det er familie, men det er ikke det som betyr noe, det som betyr noe er hvem som er der for deg, støtter deg og hjelper deg. Og ikke mins hvem du trivest sammen med, når de ikke er villige til å møtest på halvveien med alle sammen, eller annenhver jul, ja da feirer du jul der du vil, og har glede av. Du må ikke gjøre deg til familiens nikkedukke, som ikke vil eller tør si i mot de. Før eller siden må de innse at du er voksen, og får din egen familie. Da hjelper det ikke om du ikke tør å si fra til de. Lykke til
Beauté Skrevet 26. november 2010 #8 Skrevet 26. november 2010 (endret) Hadde droppet alle og kost meg med samboeren alene. Så får de bare sitte der og sutre. Endret 26. november 2010 av Beauté
AnonymBruker Skrevet 26. november 2010 #9 Skrevet 26. november 2010 Gjør som vi... Reis av gårde.... Julen er en vond tid for mange. Dette er en av årsakene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå