AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #1 Skrevet 25. november 2010 heisann! Jeg tenker kanskje å bytte studie og satse på en bachelor i biologi, men jeg er litt usikker på karrieremuligheter? jeg har ikke lyst til å utdanne meg til å bli arbeidsledig, og jeg vil virkelig ikke ende opp som lærer. bør man ha mer en tre års utdannelse for å få god jobb, og finnes det mange muligheter å velge mellom? Vil gjerne høre fra noen som har studert biologi
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #2 Skrevet 25. november 2010 Biologi er det av realfagene hvor det er vanskeligst å få relevant jobb - utenom lærer, i følge statistikk jeg har sett (mener det var Naturviterne som sto for undersøkelsen). Men det kommer an på retning også, vil jeg tro, kanskje det er lettere om du tar noe innen genetikk, molekylærbiologi eller noe som er landbruks- eller forvaltningsrelatert, i stedet for å ha "bare" zoologi f eks.
Midgard Skrevet 26. november 2010 #3 Skrevet 26. november 2010 Det kommer også på hvor "langt" du ønsker å gå. Stoppe på Bachlor ?, Master ?, PhD ? Hvilken retning biologi ? Er biologisk forskning viktig ? Det er umulig å predikere hvordan arbeidsmarkedet vil være når du er ferdig. Men det er en kjensgjerning at jo lengre gå går jo færre faste jobber er det å krangle om. Mitt inntrykk er at molekylærbiologer og kanskje spesielt bioinformatikere er ettertraktet nå for tiden.
maritms Skrevet 26. november 2010 #4 Skrevet 26. november 2010 Må si meg enig med de andre her; jeg studerer biologi nå, og i noen retninger er det jobber å få, i andre er det mere kamp om beinet. Bioinformatikk er helt klart en retning som skriker etter flinke folk, men da må du altså ikke bare ha biologi, men også en del informatikk (matte, statistikk og dataprogrammering). Mange av mine venner på biologi virker som at de går der fordi de er glad i å gå tur i skogen og se på fugl, og for dem er det kanskje ikke alltid like lett å få seg en drømmejobb. Molekylærbiologer tar oftere mastergraden sin utenfor instituttet, ofte på Rikshospitalet for eksempel, og forsker på kreft eller genetikk. Der er det også en del jobber å få. Noen biologer vil inn i forvaltning og noen klarer det også, men hvis du ønsker det kan det kanskje være viktig å være engasjert underveis, i miljøorganisasjoner eller noe slikt. Toksikologi er en annen retning av biologi som det virker som at folk kan få seg jobb fra. Det handler i stor grad om miljøgifter. Alle disse påstandene baserer seg på mastergrad. Det er der jeg kjenner flest folk, siden jeg går på det selv. Selv satser jeg på min store kjærlighet evolusjonsbiologi, drømmer litt om forskning og litt om formidling, og så får vi se hvordan det går.
Naos Skrevet 28. november 2010 #5 Skrevet 28. november 2010 Jeg fikk under hele mitt studie beskjed om at jeg tok "bachelor i arbeidsledighet". For ikke å snakke om alle lærerne jeg møtte som viste seg å være bitre biologer som var blitt lærere, og som la stor iver i å fraråde meg å gjøre noe så dumt som de hadde gjort : å studere biologi. I naturvitenskapelig akademia er det en viss arroganse ute og går. Jeg har funnet ut at bachelor i biologi tydeligvis ikke er en bachelor, men en "bare bachelor". Jeg blir nesten alltid spurt om hva masteremnet mitt var når jeg møter nye, og når jeg svarer at jeg ikke har master får jeg uten unntak en kommentar om at "ååå, du har bare bachelor". For ikke å snakke om at jeg blir irettesatt dersom jeg skulle komme i skade for å kalle meg biolog, da får jeg en umiddelbar parkering: "Du/hun er ikke biolog, du/hun har bare bachelor!". Jeg tror akademia er et supert sted å være dersom du tar mastergrad (+) og tenker naturvitenskapelig, og helst ikke tverrfaglig. Mulig dette er forskjellig fra sted til sted, men jeg tror at så lenge du er innenfor etiketten så er akademia veldig inkluderende og spennende, om enn litt hierarkisk. Når jeg fikk mulighet til å jobbe i kommune fikk jeg oppleve en storm av fordømmelse. Kommune var tydeligvis bare dritt, og forvaltning var et kjedelig, ufaglig og et ødeleggende sted med dårlige intensjoner. Men jeg må innrømme at både kommunal og statlig forvaltning (hvor jeg jobber nå) har vært utrolig spennende! Det er mange biologer som sitter i helt andre stillinger, men av den litt mindre akademiske typen biologer. Noen går tilbake til akademia og hiver seg inn i "veien mot doktorgrad" igjen, mens andre proklamerer at de aldri har lyst til å bevege seg i retning akademia igjen. Noen er vel litt midt i mellom også! Det jeg vil frem til er at det finnes ganske mange muligheter for en biolog, med mindre du har et brennende ønske om å jobbe utelukkende med biologiske problemstillinger. Akademia og forskning er èn vei, kommunal forvaltning en annen, og statlig forvaltning en tredje. Du kan få jobb som arealplanlegger, innenfor geografiske informasjonssystemer i kommune eller stat, som miljøvernkonsulent (noe mer rift), avfallskartlegging og håndtering, osv, osv. Velger du å hente deg litt kompetanse om forvaltningen utenom studiet ditt parallelt tror jeg ikke det å få jobb vil være noe problem. Du lærer mye om forvaltning ved å ta samlingsbasert kurs i saksbehandling ved NKS, for eksempel, et kurs som teller overraskende mye i forvaltningen. Det var det første min kommunale arbeidsgiver sendte meg på, og det var utrolig nyttig! Så jeg er helt uenig i at å studere biologi er et sjansespill. Det er mulig at du er nødt til å se på andre yrker som ikke gir deg mulighet til å fordype deg i biologiske vurderinger hele tiden, men hvor biologi inngår som ett av fagfeltene som må vektes mot andre områder, men studiet har du jo i bunnen - og mulighetene er mange dersom du ser deg rundt også litt ut over det mest fagrelevante. Dersom du ønsker litt mer spesifikt om hva jeg har gjort og driver med og hvordan jeg har gjort det må du sende pm! Så, studer biologi om du ønsker det! Det er etter mitt skjønn IKKE et sjansespill, og det blir bare mer og mer aktuelt framover også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå