Gå til innhold

Noen som har peiling på demente?

Fremhevede innlegg

Skrevet

En i familien min er senil dement og bor på institusjon. Hun liker å se på bilder, men nesten alle bildene hun har er gamle og med andre ord utdaterte. Har tenkt å gi henne en ramme med nye bilder av barnebarnene hennes med deres familie. Hun kjenner igjen barnebarnene, men ikke familiene deres. Lurer derfor på om jeg skal skrive på navn på personene på bildene. Vil dette kunne virke positivt eller forvirrende og negativt?

Forventer ikke at hun skal lære seg navnene, men at det kan gi henne glede der og da å se på bilder av familien :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En i familien min er senil dement og bor på institusjon. Hun liker å se på bilder, men nesten alle bildene hun har er gamle og med andre ord utdaterte. Har tenkt å gi henne en ramme med nye bilder av barnebarnene hennes med deres familie. Hun kjenner igjen barnebarnene, men ikke familiene deres. Lurer derfor på om jeg skal skrive på navn på personene på bildene. Vil dette kunne virke positivt eller forvirrende og negativt?

Forventer ikke at hun skal lære seg navnene, men at det kan gi henne glede der og da å se på bilder av familien :)

Hyggelig tiltak, men hvordan vet du at hun fortsatt kan lese, eller skjønne sammenkoblingen mellom tekst under hvert menneske?

Det er vel bare å prøve.

Skrevet

Tror jo at de husker best de tingene/menneskene/stedene som de husker fra sin fortid.

For all del ikke fjern bilder fra fortiden, som de har hatt et godt forhold til i hele sitt liv. Mange dementes fortid er på sett og vis deres nåtid også. Det er trygghet i gamle omgivelser.

Sikkert greit å skrive navn på de nyere, hvis hun har et ok forhold til å lese ennå. Å gå igjennom (repetere) bilder og minner hver gang en er på besøk, er bra aktiviteter det om det virker som at hun har glede av det.

Jeg har vært i samme situasjon som deg en gang eller to. :)

Gjest Sommertid
Skrevet

Jeg synes det er en god ide. Om hun ikke lenger kan lese, så er jo dette noe de ansatte hvor hun er kan hjelpe med innimellom. Tenker som f.eks at de tar seg tid til å se på bilder med henne og kan fortelle henne hvem de forskjellige er når det står navn under personene.

Skrevet

Mennesker med demens husker ofte best det som var for en stund siden,så gamle bilder er faktisk veldig bra!Det som skjer ved Alzheimer sykdom ( den mest vanlige formen for demens) er at "bibliotekaren" i hjernen, hypocantus, blir skadet og hukommelsen for det som har skjedd nylig blir dårlig. Mange husker veldig godt det som har skjedd i barndom og tidlig voksenalder, men har store vansker med det som har skjedd i går, i dag eller for fem minutter siden.

Men nye bilder av barnebarn er også en god ide,bilder av søte barn har ofte den effekt at det bringer fram smilet uansett om man kjenner igjen barnet eller ikke. Det å få på navn gjør det enklere for personalet å kunne bruke bildene i samtale ( det er nemlig vanskelig for oss å huske navnet på alle pasientenes barnabarn og oldebarn!)

En ting som vi har hatt stor glede av på "min" avdeling( jobber på skjermet dementavdeling) er fotoalbum\bøker med deler av pasientens livshistorie. Bilder av barndomshjem\trakter, skolen de har gått på,familiebilder ( igjen, gjerne med navn...) hus\hytte, barna som små, kjæledyr, håndarbeid , hagen osv osv er et godt utgangspunkt for samtale.

• Liker 2
Skrevet

Ts her :) Takk for alle svar!

Hun fyller stort sett dagene sine med lesing, men siden hun ikke sier stort kan vi ikke med sikkerhet vite hva hun oppfatter av det hun leser. Jeg vil tro hun får det med seg der og da, men at det er glemt etter en liten stund. Hun vet hva barnebarnene heter og kjenner de stort sett igjen (litt avhengig av dagsformen), så jeg tror jeg skal lage en slik ramme til henne :)

Et fotoalbum som nevnt her er jo en veldig god ide, den skal jeg absolutt notere meg :)

Skrevet

Synes dette var en veldig koselig ide. Jeg jobbet for noen år siden på dementavdeling, og det var flere som likte å se på bilder. I tillegg til å skrive navnene på personene ville jeg skrevet hvem de var.Eks: "Marie,datteren til sofie og knut."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...