Gå til innhold

Overarbeidet og for lite trent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente på 18år. Jeg går på skole for å bli bilmekaniker og jobber som direkteselger 4-5 ganger i uken, pluss at jeg jobber på lager en gang i uken. Og en gang i uken går jeg på sangskole etter skoletid.

Jeg har mye vondt i kroppen fordi jeg ikke får trent nok, og legen min har sagt at dersom jeg ikke begynner å trene styrke hvertfall 3 ganger i uken er jeg nødt til å tenke på et annet karrierevalg.

Men siden jeg må stå opp kl 6 hver dag for å rekke skolen (kl 8 for å rekke jobb i helgene), og ikke er hjemme før mellom kl 21 og 23 om kvelden, HVORDAN skal jeg få tid til å trene? Jeg trenger tips, jeg elsker å trene, jeg bare klarer ikke å finne tid.. Jeg er snart helt utbrent, og trenger energi (noe man får av å trene). Jeg kan ikke kutte ned i jobben siden jeg trenger de pengene for å betale husleien..

Pleide å trene en del før når jeg ikke jobba og jeg ser selv at kroppen min forfaller, det føles helt jævelig. :(

Noen som har tips til hvordan jeg kan få pressa inn litt trening, uten å måtte ta av den bittelille tiden jeg har til å "lande" når jeg kommer hjem etter jobb?

Prøver å ta litt styrketrening før jeg legger meg, men er som oftest for sliten.

Videoannonse
Annonse
Gjest Alligator
Skrevet

Vel, det var jo ikke akkurat det du spurte om, men for meg virker det rett og slett som du jobber alt for mye. Kan du virkelig ikke kutte ned? Får du ikke studielån og stipend? En arbeidsdag fra 6-21/23 er jo helt umenneskelig.

Skrevet

Hvis du kjenner deg utslitt nå du legger deg hver dag så har du alt for hardt program. Du sier at du ikke ser noe du kan kutte ut, men hva er viktigst, helsa eller penger? Hvis du fortsetter sånn som nå kan du risikere å være utbrent fysisk og psykisk før du er ferdig med skolegangen, høres ikke fristende ut vel?

Hva fins det av andre muligheter for deltidsjobber der du bor? Om du bor i en halvstor eller større by så fins det garantert mindre slitsomme deltidsjobber enn det du har.

Skrevet

Nå kom jeg på en bra løsning for deg. Mye tid går med til å komme seg til et treningssenter, skifte, trene, dusje, kle på seg og komme seg hjem. Hvis du hadde et treningsapparat stående hjemme kunne du brukt 30-40 minutter på trening og kun det.

Jeg har tidligere anbefalt Total Gym 1000 fra TV-shop, men nå fant jeg den plutselig ikke på det norske TV-shop lenger. De har den på den britiske, http://www.totalgym.co.uk/ der kan du se hvordan den ser ut og fungerer, hvis du ringer eller sender epost til norsk TV-shop vil jeg tro at de kan få tak i en til deg.

Skrevet

Vel, det var jo ikke akkurat det du spurte om, men for meg virker det rett og slett som du jobber alt for mye. Kan du virkelig ikke kutte ned? Får du ikke studielån og stipend? En arbeidsdag fra 6-21/23 er jo helt umenneskelig.

Enig. Dette er jo ikke bra, rett og slett.

Skrevet

Begynn med mark, bøy, press og roøvelser.

Skrevet

Jeg jobber ikke fra fra 6 til 21, men jeg står opp kl 6 for å rekke skolen, og så er det rett på jobb.. Jeg må ha jobb, siden jeg har husleie å betale og må ha råd til mat, regninger, strøm, osv. og jeg får ikke mer enn 720kr i stipend i mnd (noe man ikke kommer særlig langt med).

Og dersom jeg bytter jobb vil jeg ikke tjene nok ... Dilemma...

Jeg får vel ta en prat med sjefen og finne ut en løsning som gagner alle parter tenker jeg... Jeg kan jo ikke bare droppe ut av skolen heller, desverre...

Kanskje det er en mulighet for permisjon eller sykemelding en liten periode så jeg får henta meg opp igjen

Skrevet

Men om du er 18 år, og går på skole, så kan du vel ta studielån?

Skrevet

Men om du er 18 år, og går på skole, så kan du vel ta studielån?

Jeg kan ta studielån, men det er noe jeg ønsker å unngå. Lån er skummelt, og jeg kommer fra en familie som nesten drukner i gjeld, jeg vil heller jobbe mye enn å sitte der med masse gjeld som hviler på skuldrene mine. Man blir jo sliten av det også.

Skrevet

Nå kom jeg på en bra løsning for deg. Mye tid går med til å komme seg til et treningssenter, skifte, trene, dusje, kle på seg og komme seg hjem. Hvis du hadde et treningsapparat stående hjemme kunne du brukt 30-40 minutter på trening og kun det.

Jeg har tidligere anbefalt Total Gym 1000 fra TV-shop, men nå fant jeg den plutselig ikke på det norske TV-shop lenger. De har den på den britiske, http://www.totalgym.co.uk/ der kan du se hvordan den ser ut og fungerer, hvis du ringer eller sender epost til norsk TV-shop vil jeg tro at de kan få tak i en til deg.

Takk :) skal sjekke det opp!

Skrevet

Nå har jeg funnet en løsning, som gjør at jeg får trent litt på kveldene hvertfall :)

Får slutte litt tidligere på jobb om kvelden så jeg rekker å stikke innom treningstudio :)

Skrevet

Jeg ville tatt opp studielån om jeg var deg. Lån er ikke skummelt. Du kommer til å få problemer med å få deg bolig om du ikke skal ha lån en gang. Du har jo jobb, og vil ikke ha noen problemer med å betale det ned når du er ferdig på skolen. Dessuten er det rentefritt så lenge du går på skole. Det er det beste lånet du kan ha. Stuielånet er også fint å ha til å opparbeide seg litt egenkapital til en skal kjøpe leilighet. Så og si "alle" har studielån.

Du kan jo ta opp studielån og ha det liggende på høyrentekonto, så får du litt renter og sikkerhet, dersom noe skjer, uten at du må brenne deg helt ut.

Skrevet

Enig med innslaget over. Studielån er noe man må ha for å overleve, og det er det gunstigste lånet som finnes. Ja, andre typer lån bør man være redd for, blant annet forbrukslån og kredittkortlån, som er veldig dyre å betale tilbake. Men studielån er svært gunstig, og tar hensyn til når du har liten inntekt eller er arbeidsledig.

Skrevet

Jeg er enig med flere ovenfor, og har bare en innskytelse -huske at det er mulig å ta litt studielån hos lånekassen. Du kan ringe dem å spørre, og få noen prosent studielån, slik at du kan trappe litt ned på arbeidet ditt i hverdager :)

Skrevet

Alle får det stappet ned halsen at lån er bad. Det stemmer ikke helt.

Det er gunstige lån og dårlige lån.

Studielån er et gunstig lån. Billån er er dårlig lån.

Jeg vil faktisk anbefale alle å ta opp fra lånekassen, hvis man kan. Det lønner seg faktisk økonomisk.

Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente på 18år. Jeg går på skole for å bli bilmekaniker og jobber som direkteselger 4-5 ganger i uken, pluss at jeg jobber på lager en gang i uken. Og en gang i uken går jeg på sangskole etter skoletid.

Jeg har mye vondt i kroppen fordi jeg ikke får trent nok, og legen min har sagt at dersom jeg ikke begynner å trene styrke hvertfall 3 ganger i uken er jeg nødt til å tenke på et annet karrierevalg.

Men siden jeg må stå opp kl 6 hver dag for å rekke skolen (kl 8 for å rekke jobb i helgene), og ikke er hjemme før mellom kl 21 og 23 om kvelden, HVORDAN skal jeg få tid til å trene? Jeg trenger tips, jeg elsker å trene, jeg bare klarer ikke å finne tid.. Jeg er snart helt utbrent, og trenger energi (noe man får av å trene). Jeg kan ikke kutte ned i jobben siden jeg trenger de pengene for å betale husleien..

Pleide å trene en del før når jeg ikke jobba og jeg ser selv at kroppen min forfaller, det føles helt jævelig. :(

Noen som har tips til hvordan jeg kan få pressa inn litt trening, uten å måtte ta av den bittelille tiden jeg har til å "lande" når jeg kommer hjem etter jobb?

Prøver å ta litt styrketrening før jeg legger meg, men er som oftest for sliten.

vekttrening: kjøp et vektsett, med håndvekter og evt en stang. ha det på badet, tren armene med håndvekter mens du sitter på do.

hvis du skaffer en vektstang med f.eks. 20-30 kg skiver, og tar 10-15 markløft hver dag tar det 2-5 min. Det har du tid til, og så sper du på med litt løfting av småvekter mens du venter på noe. Har du ventetid på jobb eller skole. Sjekk om du han ha noen lette vekter liggende der du vanligvis venter på noe.

kondis; noen muligheter for gåing eller sykling mellom de ulike aktivitetene? gå i trapper, løp fra nest siste bussstopp, se etter muligheter i de aktivitetene du likevel gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...