AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #1 Skrevet 25. november 2010 Jeg har nettopp lært at det først er ved fulle glykongenlagre at glukose (karbohydrater) omdannes til fettsyrer og lagres i fettcellene. Er det noen som vet ca hvor stort inntak av karbohydrater daglig som fyller om glykogenlagrene?
Wiggins Skrevet 25. november 2010 #2 Skrevet 25. november 2010 Jeg har nettopp lært at det først er ved fulle glykongenlagre at glukose (karbohydrater) omdannes til fettsyrer og lagres i fettcellene. Er det noen som vet ca hvor stort inntak av karbohydrater daglig som fyller om glykogenlagrene? Det er ikke så enkelt som du har fått oppfatning av. Om du trener en hard utholdenhetsøkt, dvs. ligger over terskelen så mye og lenge at du tømmer glykogenlageret ditt bortimot helt, så vil kroppen søke å bygge opp igjen glykogenlageret av det du spiser etterpå. Kroppens evne til å gjøre dette er imidlertid ikke ubegrenset, så den klarer bare å omgjøre en viss mengde karbohydrater av gangen til glykogenlager. Karbohydrater som kroppen ikke klarer å gjøre om til glykogen vil til en viss grad (er ikke helt sikker på hvor stor) omdannes til fett. Hvor stor mengde karbohydrater som skal til per dag for å fylle glykogenlageret varierer jo sterkt ettersom hva slags og hvor mye aktivitet du bedriver. Går du en kort tur og så sitter og ser på TV bruker du omtrent ikke av glykogenlageret. Hvis du derimot tar en joggetur på en time der du ligger rundt eller over syreterskel så vil du tilnærmet ha tømt glykogenlageret. Kroppens evne til å bygge opp igjen glykogenlageret er mye større det første kvarteret etter trening enn hvis du venter en time eller to, så derfor er det bare å hive nedpå med mat etter at du har trent. Hvis du spiser samme mengde mat senere vil en større andel av karbohydratene omgjøres til fett, fordi kroppen ikke klarer å bygge glykogenlager like effektivt da. Svaret på ditt spørsmål er at det ikke fins noe svar. Tren av hjertens lyst og prøv å få spist noe etter treningsøkten. Hvis glykogenlageret er helt tomt kan det være lett å spise litt mer enn man trenger, fordi man kjenner seg så veldig sulten, så prøv å spise sakte og ikke spise deg helt stappmett.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #3 Skrevet 25. november 2010 (endret) OMG CARBZ = INSULIN = FETT LOLOLOLOL Jeg tviler seriøst på at insulin har slike magiske evner hos friske mennesker. Endret 25. november 2010 av Bond
alCaldazar Skrevet 27. november 2010 #5 Skrevet 27. november 2010 (endret) Svaret på ditt spørsmål er at det ikke fins noe svar. Tren av hjertens lyst og prøv å få spist noe etter treningsøkten. Hvis glykogenlageret er helt tomt kan det være lett å spise litt mer enn man trenger, fordi man kjenner seg så veldig sulten, så prøv å spise sakte og ikke spise deg helt stappmett. Helt enig! Å få kontroll på blodsukkeret og tilhørende fysenhet og søtsug er det som vil ha mest å si for å bli kvitt overflødig fett. Uten jevnlig inntak av karbohydrater vil hjernen din (hjernefunksjoner er en av de største forbrukerne av karbohydrater) begynne å klage høylytt, oftest ved å gi deg en uimotståelig trang til en brødskive eller bolle! Om du nekter å gi etter lenge nok etter at den har brukt opp reservene, gir den opp og begynner å produsere karbohydratene sine selv, primært ved å omdanne fett. Dette kalles kostholdsindusert ketose. Jeg har også lurt på hvor mye karbohydrater kroppen klarer å ta til seg på en dag, men det virket ganske umulig å regne ut. For å sørge for at kroppen ikke bare bruker maten til å lagre fett tenkte jeg som så at jevnlig styrketrening ikke bare var sunt for muskler og generell helse, men det gjør store innhogg i glykogenlagerne også. Må være bra. her er forøvrig en bra forklaring av de forskjellige måtene musklene henter energi på: http://www.brianmac.co.uk/energy.htm Endret 27. november 2010 av alCaldazar
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #6 Skrevet 27. november 2010 TS her, og takker for svar. Jeg er på ingen måte noe spesielt fan av lavkarbo, tvert i mot så skjønner jeg at kroppen trenger karbohydrater. Jeg er heller ikke overvektig, men skulle gjerne gått ned et par kilo for at ting skulle vært perfekt Så ren nysgjerrighet bare, that's all
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå