Gå til innhold

Om å be venner slette bilder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det riktig at JEG skal føle meg KJIP fordi jeg spør vennene mine om de kan slette (ikke bare fjerne tag) bilder av meg på facebook? SELV om det er andre mennesker på bildene..

Jeg er kritisk til personvernet i forhold til bilder på facebook, og jeg vil helst ikke ha "fylle-bilder" av meg selv på internett, spesielt ikke med tanke på at jeg skal ut i et yrke hvor slike ting sannsynligvis er avgjørende om man får en stilling eller ikke. Samtidig vil jeg tro at det kan bli brukt mot meg i andre sammenhenger. (senere i livet)

Mine venner skjønner ikke hvorfor jeg er så kritisk til facebook, men det har vel ingenting med saken å gjøre.

Det skal jo være mitt valg om jeg ønsker å ha bilder av meg selv på internett??

Jeg blir litt paff når venninner tydelig viser at de synes det er tåpelig at jeg ønsker at de skal fjerne bildene...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å si det enkelt: du har rett og de er teite. Alle bør fjerne bilder dersom de blir bedt om det, og aller helst skal man sjekke at det er ok før bildene i det hele tatt legges ut.

• Liker 3
Skrevet

De bør absolutt respektere deg.

Jeg er også kritisk til bilder som blir lagt ut av meg på nett og venner har forbud mot det dersom jeg ikke har gitt min godkjennelse. Bilder på nett blir offentlig og kan være der for evig tid.

Skrevet

http://www.slettmeg.no/

Det er en uting å legge ut bilder av andre uten å spørre først! Du er i din fulle rett til å be de fjerne bildene av deg.

Skrevet

Okey, takk for tilbakemelding folkens! Jeg vet jo egentlig at jeg har rett til å be folk slette bildene, følte meg bare så utrolig kjip i det jeg spurte.

Noen som har noen gode "skrekk-historier" jeg kan servere dersom de spør hvorfor?

Jeg sier bare at jeg er redd slike ting kan brukes mot meg senere, men har jo ikke egen erfaring med at dette har skjedd..

Skrevet

Er det noen bilder jeg har lagt ut og noen vil at jeg skal slette de så gjør jeg det med engang. Ingen spørsmål stilt. Det skal være en selvfølge!

Skrevet

Det er faktiskt ulovlig å legge ut bilder av en annen person på nett uten deres samtykke..

• Liker 2
Skrevet

Okey, takk for tilbakemelding folkens! Jeg vet jo egentlig at jeg har rett til å be folk slette bildene, følte meg bare så utrolig kjip i det jeg spurte.

Noen som har noen gode "skrekk-historier" jeg kan servere dersom de spør hvorfor?

Jeg sier bare at jeg er redd slike ting kan brukes mot meg senere, men har jo ikke egen erfaring med at dette har skjedd..

det er faktisk ulovlig å legge ut bilder av folk uten godkjenning fra peronen, om du kommer så langt med en anmeldelse vet jeg ikke. Synest ikke du skal trenge en skrekk historie jeg, synest de skal respekter ditt valg.

Skrevet

Jeg synes ikke du er kjip og jeg HATER at folk legger ut bilder av meg på Facebook uten å spørre først. Jeg har en venninne som ALLTID tar bilder på byen og på fest, det hadde forsåvidt vært greit om hun ikke la ut alt på Facebook, helt ukritisk og til alt overmål blir sur når noen ber henne fjerne bilder. "kan jo bare fjerne tagen da..." er stort sett svaret hennes.

Føler liksom at problemstillingen er litt "fjortis" og at diskusjonen burde vært unødvendig blant en gjeng hvor de fleste er over 30, men tydeligvis ikke.

Skrevet

Her kommer skrekkhistorie:

Jeg er kommunalt ansatt og sjefen min er leder for 5 ulike tjenester. Hver gang noen skal ansettes i en av disse fem tjenestene googler hun dem, og hun sjekker facebook. Og jeg vet at det har skjedd mer enn en gang at noen ikke har fått jobb hovedsaklig på grunn av ukritiske festebilder på facebook. Sjefen min vil aldri fortelle deg at hun sjekker disse tingene, men hun er åpen om at et skikkelig dårlig inntrykk via nettet kan ødelegge enhver sjangse. Vil tro hun ikke er alene i verden om å ha en slik holding. Fyllebilder, klinebilder, alt som viser til manglende kritisk sans og nettvett kasseres med hard hånd.

Syns forøvrig venninnene dine høres barnslige og dumme ut, heia deg!!

Skrevet

Det er frekkt å ikke spørre først.

Og jeg ber om dette noen ganger selv, om de ikke tar hensyn sletter jeg de som venner tvert.

Skrevet

Her kommer skrekkhistorie:

Jeg er kommunalt ansatt og sjefen min er leder for 5 ulike tjenester. Hver gang noen skal ansettes i en av disse fem tjenestene googler hun dem, og hun sjekker facebook. Og jeg vet at det har skjedd mer enn en gang at noen ikke har fått jobb hovedsaklig på grunn av ukritiske festebilder på facebook. Sjefen min vil aldri fortelle deg at hun sjekker disse tingene, men hun er åpen om at et skikkelig dårlig inntrykk via nettet kan ødelegge enhver sjangse. Vil tro hun ikke er alene i verden om å ha en slik holding. Fyllebilder, klinebilder, alt som viser til manglende kritisk sans og nettvett kasseres med hard hånd.

Syns forøvrig venninnene dine høres barnslige og dumme ut, heia deg!!

Hvis jeg argumenterer med at jeg IKKE ønsker å gi ut feil bilde til fremtidige sjefer får jeg til svar at man kan regulere personverninnstillingene. Det har jeg gjort, men bildene FINNES likevel på nettet, og jeg tror at om man virkelig VIL se de, så finner man en vei inn på profilen. Enten gjennom venners venner, eller annen måte.

En annen ting er hvis man har en "fiende" eller bare en idiot i vennelisten, kan bilder bli tatt bort fra facebook, og lagt ut på andre nettsteder, som igjen kan bli funnet av fremtidige arbeidsgivere, eller andre som ønsker å finne en grunn til å ikke like deg.

(det er ikke snakk om skikkelig ille bilder her, men vanlige festebilder, hvor det er ølbokser på bordene, og jeg ser beruset ut)

Skrevet

Jeg ville ikke engang argumentert. De der forklaringene du vil bruke kan plukkes på i det uendelige. Si at du ikke aksepterer det og at de har å fjerne dem. Og at de neste gang får spørre deg først, før de legger ut bilder av deg. Sier du nei skal de heller ikke legges ut.

Det skal ikke være nødvendig med skrekkhistorier for at folk skal forholde seg til realitetene.

Skrevet

Jeg ville ikke engang argumentert. De der forklaringene du vil bruke kan plukkes på i det uendelige. Si at du ikke aksepterer det og at de har å fjerne dem. Og at de neste gang får spørre deg først, før de legger ut bilder av deg. Sier du nei skal de heller ikke legges ut.

Det skal ikke være nødvendig med skrekkhistorier for at folk skal forholde seg til realitetene.

Jeg tar til meg det tipset, jeg skal slutte å argumentere mot dem, jeg skal bare si at jeg ikke ønsker bilder av meg selv på nettet. Punktum.

Takk! =)

Skrevet

Er det riktig at JEG skal føle meg KJIP fordi jeg spør vennene mine om de kan slette (ikke bare fjerne tag) bilder av meg på facebook? SELV om det er andre mennesker på bildene..

Jeg er kritisk til personvernet i forhold til bilder på facebook, og jeg vil helst ikke ha "fylle-bilder" av meg selv på internett, spesielt ikke med tanke på at jeg skal ut i et yrke hvor slike ting sannsynligvis er avgjørende om man får en stilling eller ikke. Samtidig vil jeg tro at det kan bli brukt mot meg i andre sammenhenger. (senere i livet)

Mine venner skjønner ikke hvorfor jeg er så kritisk til facebook, men det har vel ingenting med saken å gjøre.

Det skal jo være mitt valg om jeg ønsker å ha bilder av meg selv på internett??

Jeg blir litt paff når venninner tydelig viser at de synes det er tåpelig at jeg ønsker at de skal fjerne bildene...

Det er ikke du som er kjiiip.Det finnes en lov nemlig som dine venner bryter når de legger ut bilder av deg uten at du har gitt din tillatelse .Så helt klart nei du er ikke kjiip

Det som havner på nett,forblir på nett selv om bildet blir "fjernet" så ligger det der -for alltid

Selv har jeg måtte be folk om å fjerne bilde og tag.Jeg liker ikke at NOEN slenger ut noe ang meg uten at de har spurt først.Det er rett og slett frekt som fy.

Da får folk heller tro hva de vil,mine venner vet hvorfor og respekterer dette.Noe jeg synes dine venner burde tenke over kanskje?

Skrevet

Flere her argumenterer her med at det ikke er lov til å legge ut bilder på nettet uten tillatelse først av de som er med på bildet. Men avisene (spesielt lokalaviser) har jo blitt store på å legge ut hundrevis av bilder fra forskjellige tilstelninger. Alt fra 17 mai til konserter og fester.

Men en journalist er kanskje uansett litt mer kritisk til hvilke bilder som legges ut, og kommer ikke like tett innpå med kameraet som det en venn/venninne gjør.

Jeg ville ikke akseptert at det blir lagt ut festbilder av meg på facebook. Vet at mange benytter facebook ved blant annet ansettelse,leieforhold eller kjøp og salg.

Skrevet (endret)

Til Ellam,

Det er helt lovlig, det du refererer til.

Fra slettmeg.no:

Situasjonsbilder kan offentliggjøres uten samtykke fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte er krenkende for de som er avbildet. Situasjonsbilder kan defineres som bilder der selve situasjonen eller aktiviteten er det egentlige formålet med bildet. Akkurat hvem som er med på bildet er da mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet. Eksempler på dette kan være en gruppe mennesker på en konsert, et idrettsarrangement, 17. mai-tog, eller hendelser som har allmenn interesse.

Hvis bildene ikke faller inn under det som er beskrevet over, så skal det bes om tillatelse for publisering av bilder. Journalister og redaktører har som regel grei kontroll på regelverket rundt publisering av bilder.

Endret av Zzyzx
Gjest Sommertid
Skrevet

Jeg synes heller ikke at du skal trenge noen grunn. Jeg har flere venner på facebook som ikke vil ha bilder av seg der. Om jeg legger ut noen med en feiltagelse,eller hadde lakt ut bilder før jeg fikk vita de ikke ville det, så har jeg slettet dem med en gang jeg har blitt gjort oppmerksom på dette uten å måtte trenge å spørre om grunn.

Skrevet

Bare å si fra om du vil at venner skal slette bilder av deg. De må respektere det!

Skrevet

Bare å si fra om du vil at venner skal slette bilder av deg. De må respektere det!

De burde respektere det, men i ganske mange tilfeller gjør de ikkje det. :fy_fy: Eg ser ofte folk som er avbildet som ber den som har lagt ut bilde om å slette det, og der utlegger enten ignorerer heile kommentaren eller sier at "neida, du er jo så fin atte" og lar bildet bli værende. Utrolig frekt, og utrolig idiotisk at de overhodet legger ut bilder uten tillatelse. :regler:

Derfor har eg lagt ned kameraforbud for alle som ikkje er i slekt med meg. Ser eg noen ta bilde av meg så kommer eg til å knuse kameraet og tvinge fotografen til å spise minnekortet! :kjefte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...