Naxos70 Skrevet 25. november 2010 #1 Skrevet 25. november 2010 Det skal lages en kalender til besteforeldrene. Skal den da bare være for de "ekte" barnebarna?
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #2 Skrevet 25. november 2010 Skjønner ikke helt hva du mener. Skal besteforeldrene få den av barnebarna? Skal alle barna gi den sammen?
Naxos70 Skrevet 25. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 25. november 2010 Besteforeldrene skal få den av barnebarna ja.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #4 Skrevet 25. november 2010 Besteforeldrene skal få den av barnebarna ja. Hvis alle barna lager den sammen til dem så burde den også være fra alle sammen. Uansett om de er "ekte" eller ikke.
Naxos70 Skrevet 25. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 25. november 2010 det er jo vi voksne som lager den. Jeg prøver å tenke hva mine søsken tenker, men får bare en trist følelse av at de er veldig lite inkluderende. De ønsker ikke å ha mine stebarn med på bilde. Jeg prøver å se det andre veien, om min datter f.eks. bodde langt unna (etter at hun var blitt voksen da) og bodde sammen med en mann med barn fra før, så hadde iallefall jeg sett det som naturlig at de også var med på bildet, selv om kontakten ikke var så god. For meg er dette min familie nå og jeg ser det veldig naturlig at de er med.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #6 Skrevet 25. november 2010 Alt etter om stebarna har et forhold til besteforeldrene det er snakk om så hadde jeg tatt det derfra. Har de et forhold så gi fra alle sammen. Dersom de knappes har truffet hverandre så gi fra kun barnebarna.
Gjest jomfrua Skrevet 25. november 2010 #7 Skrevet 25. november 2010 det er jo vi voksne som lager den. Jeg prøver å tenke hva mine søsken tenker, men får bare en trist følelse av at de er veldig lite inkluderende. De ønsker ikke å ha mine stebarn med på bilde. Jeg prøver å se det andre veien, om min datter f.eks. bodde langt unna (etter at hun var blitt voksen da) og bodde sammen med en mann med barn fra før, så hadde iallefall jeg sett det som naturlig at de også var med på bildet, selv om kontakten ikke var så god. For meg er dette min familie nå og jeg ser det veldig naturlig at de er med. Du lager vel en hyggelig hilsen fra dere som dere ønsker å gi?? De blir sikkert glad for en hyggelig hilsen/gave fra dere. Ikke kompliser det mer.
Naxos70 Skrevet 25. november 2010 Forfatter #8 Skrevet 25. november 2010 jeg hadde ikke tenkt å gi noe fra mine stebarn ettersom de har veldig lite kontakt (første julen) og foreldrene mine og søskenene mine har gitt klar beskjed at de ikke kommer til å gi stebarna mine noe. Dette er jo bare et hyggelig bilde på en kalender. Kunne jo laget en egen kalender fra oss da... nei, de får bare styre på!
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #9 Skrevet 25. november 2010 jeg hadde ikke tenkt å gi noe fra mine stebarn ettersom de har veldig lite kontakt (første julen) og foreldrene mine og søskenene mine har gitt klar beskjed at de ikke kommer til å gi stebarna mine noe. Dette er jo bare et hyggelig bilde på en kalender. Kunne jo laget en egen kalender fra oss da... nei, de får bare styre på! Siden de har veldig lite kontakt og dette er første julen så kan jeg vel skjønne det blir litt drøyt med bestemor og bestefar-rollen ennå.
Naxos70 Skrevet 25. november 2010 Forfatter #10 Skrevet 25. november 2010 jeg sier ikke at de nødvendigvis skal være besteforeldre, for det er de ikke, men de er mine stebarn og min familie og da synes jeg at de kan ha godt av et bilde av de samlet.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #11 Skrevet 25. november 2010 jeg sier ikke at de nødvendigvis skal være besteforeldre, for det er de ikke, men de er mine stebarn og min familie og da synes jeg at de kan ha godt av et bilde av de samlet. Syns du kaller dem stebarn litt vel tidlig. Dere kan jo ikke ha vært sammen så lenge siden dette er første julen. Jeg syns det virker som du forhaster deg litt og det syns nok familien din også.
Naxos70 Skrevet 25. november 2010 Forfatter #12 Skrevet 25. november 2010 vi bor sammen og har gjort det siden februar så jeg føler at jeg kan kalle de stebarn ja.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #13 Skrevet 25. november 2010 Jeg syns du tenker helt riktig De er en del av din familie og hvis det føles naturlig for deg så tar du dem med. Og det er absolutt ikke for tidlig å kalle dem dine stebarn. Jeg har selv skilte foreldre og jeg har verdens beste stemor. Vi har vært inkludert i hennes side av familien fra første dag... Denne gjorde at hennes barn og jeg og min søster fikk et kjeme godt forhold til alle sammen også både "stetante, stebesemor" osv. Hvis de skal feire jule med dere syns jeg også de burde fått en liten symbolsk gave fra din side av familien... Dette gjelder uansett hvor gamle barna dine er. Det er viktig for de nye familiemedlemmene å føle at de er likestilt som alle andre. Hvis ikke kan det fort skape en splid. Så ta dem med i kalenderen med godsamvittighet du
Naxos70 Skrevet 25. november 2010 Forfatter #14 Skrevet 25. november 2010 de skal ikke feire julen med oss, men jeg skal ha med meg min samboer for å feire julen med min familie, derfor synes jeg det er greit å se at han og hans familie blir inkludert. Jeg syntes også det ville være litt rart hvis de skulle være hos oss og ikke fra gaver fra min side, mens mine unger hadde fått fra hans side, men dette er det ingen som forstår. Nå er det ikke jeg som skal lage kalenderen da, så jeg får ikke gjort så mye med det. Jeg sa vel egentlig bare at de fikk la være å ta med mine unger da, jeg ble rett og slett litt lei meg!
Gjest Eithne Skrevet 25. november 2010 #15 Skrevet 25. november 2010 Ville sagt fra alle barnebarna og med det mener jeg også stebarnebarna.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2010 #16 Skrevet 25. november 2010 Og jeg tenker at folk ikke får lov å eie sine egne følelser fordi alle skal være så politisk korekte i slike ting. Om forholdet går over styr om et år. Så sitter besteforeldre (bibologiske) med masse bilder av unger som ingen i familien har kontakt med lenger. Dessuten, steunger har gjerne egne besteforeldre å lage til.
Shade Skrevet 25. november 2010 #18 Skrevet 25. november 2010 Jeg skjønner at det sårer at stebarna dine ikke får gaver og blir inkludert på den måten men i og med at besteforeldrene ikke har truffet stebarna dine særlig ofte og tydeligvis ikke har en nær relasjon til dem så synes jeg ikke det er særlig merkelig å ikke ha de med i kalenderen sammen med de andre barnebarna. 1
Naxos70 Skrevet 25. november 2010 Forfatter #19 Skrevet 25. november 2010 det at de ikke får gaver i år synes jeg er helt greit, iallefall ettersom de ikke skal være sammen med oss på julafta. Og det er ikke stebarna det sårer, men meg selv. Jeg synes det er sårt at de ikke godtar min nye familie.
Shade Skrevet 25. november 2010 #20 Skrevet 25. november 2010 Det er nødvendigvis ikke snakk om at de ikke godtar (ikke godtar er forresten sterke ord, jeg antar at de ikke later som om de ikke finnes eller er slem mot de eller noe sånt?)stebarna dine, det er vel heller det at de ikke har tilbringt nok tid med dem til å se på de som en del av familien på lik linje med de andre barna. Sånne ting kan ta tid, mer tid når dere ikke treffes ofte og følelsesmessig kommer de nok aldri til å være helt på lik linje som de andre barna hos besteforeldrene (uten at det er noe gale i det for det er naturlig å føle sterkere for egne barn eller barnebarn). Det er fortsatt bare et års tid siden dere flyttet sammen så slapp av, senk skuldrene og ta tiden til hjelp Jeg har selv et barn fra før og det ville ikke falt meg inn å gi innrammet bilde av henne til min samboers foreldre og besteforeldre sånn som jeg gjør med de på min side. De er uten tvil glad i henne og vi treffes flere ganger i måneden ofte flere ganger i uken, men de er ikke besteforeldrene hennes og jeg synes selv det bare ville bli rart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå