Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Hei! :)

I går bestilte jeg time hos legen, for jeg har blitt veldig syk. Jeg hoster og hoster, stort sett hele tide, samtidig som jeg hadde mistet stemmen tidlig om morgen. Hos legen fikk jeg sykemelding, for jeg jobber i en klesbutikk. Men..

Da jeg dro på jobben for å levere denne sykemeldingen, så ble jeg tatt med på bakrommet og fikk huden full! :tristbla: Jeg hadde sagt i fra til sjefen i åtte tiden, på morgen at jeg skulle til legen, så jeg ikke fikk kommet på jobb. Jeg fikk ikke noe svar av henne før i tolv tiden og da hørtes hun absolutt ikke glad for at jeg skulle til legen.

Det første jeg fikk høre var at h*n viste hva vi skulle gjøre, h*n var usikker på om jeg skulle få beholde jobben eller ikke! For h*n trudde ikke på at jeg var syk.

Jeg jobbet på tirsdag, for å være snill, for å se om jeg klarte det. Noe jeg ikke gjorde fikk beskjed av kundene å gå til legen, for jeg kunne ikke stå opp hoste så tårene rant. Hvem kunde liker at den som ekspederer deg står å hoster på deg da?

Sjefen sa til meg at h*n hørte meg ikke hoste i det hele tatt, så skjønte ikke hvorfor jeg fikk sykemelding. Jeg fikk også beskjed om at h*n ikke stolte på meg, men jeg skulle få en advarsel i posten for jeg hadde "brutt reglene" H*n påsto å si jeg ikke ga beskjed om jeg skulle til legen før åtte om morgen, noe jeg vet jeg gjorde! Jeg har melding på at jeg sendte den før åtte..

Det er ikke første gang jeg har fått huden full av h*n, men denne gangen ble jeg presset veldig ned på det psykiske. Jeg satt å gråt, og unnskyldte meg for at jeg er syk!

Frister ikke så veldig for meg å gå tilbake på jobb nå, har blitt veldig lei meg etter dette! Samboer, og familien mener jeg burde gå videre med saken. Men om jeg gjør det så vet jeg at jeg får sparken...

Hva burde jeg gjøre? :snurt:

Din sjef må skriftlig vise frem hvilke regler du har brutt.

Det er lite sannsynlig at en oppsigelse ville være gyldig utelukkende på det grunnlaget du nevner over her.

Uansett: kunne du virkelig tenke deg å gå tilbake og jobbe med en så usympatisk leder? Vil ikke det på sikt kunne føre til at du blir mer syk over lengre tid?

Du burde vurdere å søke andre jobber - og se an folkene du skal jobbe med!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var ikke jeg som ringte til legen, det var mammaen min gjorde det for meg. Hun spurte om hun skulle ringte jobben også, men da brå ristet jeg på hode, for det fikk vi streng beskjed ikke var lov.

Nei, men man får jo ikke akkurat sykemelding uten grunn heller. Legen som anbefalte at jeg fikk sykemelding og fikk resepter på medisiner som skal få meg til å slutte å hoste.. Ikke at de funker, fått feber som flyr opp og ned også!

Selv om det ikke var så veldig godtatt av sjefen. Hun mente jeg fint hadde klart å stå og ekspedere kundene.

Jeg skjønner. :)

Egentlig så kunne du ha kommet dansende inn å levert en sykemelding, sjefen din har ingenting med det å gjøre, det er det som er poenget. :) Håper du finner ut av det med sjefen, eller at du finner en jobb med en bedre sjef. :)

Skrevet

Jeg ville byttet jobb. Kunne ikke tenkt meg å jobbe for en sjef som h*n der.

Og uansett, så er det bare en jobb i klesbutikk? Altså, en type service jobb, hvor det er ganske greit å få seg en annen jobb som ligner.

Skrevet

Hei! :)

I går bestilte jeg time hos legen, for jeg har blitt veldig syk. Jeg hoster og hoster, stort sett hele tide, samtidig som jeg hadde mistet stemmen tidlig om morgen. Hos legen fikk jeg sykemelding, for jeg jobber i en klesbutikk. Men..

Da jeg dro på jobben for å levere denne sykemeldingen, så ble jeg tatt med på bakrommet og fikk huden full! :tristbla: Jeg hadde sagt i fra til sjefen i åtte tiden, på morgen at jeg skulle til legen, så jeg ikke fikk kommet på jobb. Jeg fikk ikke noe svar av henne før i tolv tiden og da hørtes hun absolutt ikke glad for at jeg skulle til legen.

Det første jeg fikk høre var at h*n viste hva vi skulle gjøre, h*n var usikker på om jeg skulle få beholde jobben eller ikke! For h*n trudde ikke på at jeg var syk.

Jeg jobbet på tirsdag, for å være snill, for å se om jeg klarte det. Noe jeg ikke gjorde fikk beskjed av kundene å gå til legen, for jeg kunne ikke stå opp hoste så tårene rant. Hvem kunde liker at den som ekspederer deg står å hoster på deg da?

Sjefen sa til meg at h*n hørte meg ikke hoste i det hele tatt, så skjønte ikke hvorfor jeg fikk sykemelding. Jeg fikk også beskjed om at h*n ikke stolte på meg, men jeg skulle få en advarsel i posten for jeg hadde "brutt reglene" H*n påsto å si jeg ikke ga beskjed om jeg skulle til legen før åtte om morgen, noe jeg vet jeg gjorde! Jeg har melding på at jeg sendte den før åtte..

Det er ikke første gang jeg har fått huden full av h*n, men denne gangen ble jeg presset veldig ned på det psykiske. Jeg satt å gråt, og unnskyldte meg for at jeg er syk!

Frister ikke så veldig for meg å gå tilbake på jobb nå, har blitt veldig lei meg etter dette! Samboer, og familien mener jeg burde gå videre med saken. Men om jeg gjør det så vet jeg at jeg får sparken...

Hva burde jeg gjøre? :snurt:

Er du organisert? Ta da kontakt med din tillitsvalgte. Hvis ikke, så organiser deg så fort som mulig. Det lønner seg .

Skrevet

Er du organisert? Ta da kontakt med din tillitsvalgte. Hvis ikke, så organiser deg så fort som mulig. Det lønner seg .

Om du tror det er tillitsvalgte i klesbutikker, må du ta deg en tur ned på jorden.

I privat sektor er mange med høyere utdanning medlem i et Akademikerforbund, slik at de er sikret hjelp når sjefen vil sparke de uten gyldig grunn, eller de behøver bistand med lønnsforhandlinger.

Men i klesbutikker? Nope.

Gjest navnelapp
Skrevet

Fagforeninga for butikktilsette er Handel og Kontor. Det er berre å melde seg inn, treng ikkje ha ein lokal tillitsvald for å melde seg inn der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...