Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

I går bestilte jeg time hos legen, for jeg har blitt veldig syk. Jeg hoster og hoster, stort sett hele tide, samtidig som jeg hadde mistet stemmen tidlig om morgen. Hos legen fikk jeg sykemelding, for jeg jobber i en klesbutikk. Men..

Da jeg dro på jobben for å levere denne sykemeldingen, så ble jeg tatt med på bakrommet og fikk huden full! :tristbla: Jeg hadde sagt i fra til sjefen i åtte tiden, på morgen at jeg skulle til legen, så jeg ikke fikk kommet på jobb. Jeg fikk ikke noe svar av henne før i tolv tiden og da hørtes hun absolutt ikke glad for at jeg skulle til legen.

Det første jeg fikk høre var at h*n viste hva vi skulle gjøre, h*n var usikker på om jeg skulle få beholde jobben eller ikke! For h*n trudde ikke på at jeg var syk.

Jeg jobbet på tirsdag, for å være snill, for å se om jeg klarte det. Noe jeg ikke gjorde fikk beskjed av kundene å gå til legen, for jeg kunne ikke stå opp hoste så tårene rant. Hvem kunde liker at den som ekspederer deg står å hoster på deg da?

Sjefen sa til meg at h*n hørte meg ikke hoste i det hele tatt, så skjønte ikke hvorfor jeg fikk sykemelding. Jeg fikk også beskjed om at h*n ikke stolte på meg, men jeg skulle få en advarsel i posten for jeg hadde "brutt reglene" H*n påsto å si jeg ikke ga beskjed om jeg skulle til legen før åtte om morgen, noe jeg vet jeg gjorde! Jeg har melding på at jeg sendte den før åtte..

Det er ikke første gang jeg har fått huden full av h*n, men denne gangen ble jeg presset veldig ned på det psykiske. Jeg satt å gråt, og unnskyldte meg for at jeg er syk!

Frister ikke så veldig for meg å gå tilbake på jobb nå, har blitt veldig lei meg etter dette! Samboer, og familien mener jeg burde gå videre med saken. Men om jeg gjør det så vet jeg at jeg får sparken...

Hva burde jeg gjøre? :snurt:

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Gå vidare med det til sjefen din sin sjef, viss der er ein slik. Å behandle folk sånn er eit grovt overtramp. Eg kan ikkje begripe at ein butikksjef vil ha ein snørrande og hostande tilsett på jobb i sin butikk? Som smittar kundane? Merkeleg. God bedring! :klemmer:

Skrevet

Gå vidare med det til sjefen din sin sjef, viss der er ein slik. Å behandle folk sånn er eit grovt overtramp. Eg kan ikkje begripe at ein butikksjef vil ha ein snørrande og hostande tilsett på jobb i sin butikk? Som smittar kundane? Merkeleg. God bedring! :klemmer:

Ja, det å gå videre er det de jeg har fortalt det til også mener, jeg er bare livredd for å få sparken. Før jeg begynte å jobbe der slet jeg med masse psykisk, og jeg gikk til psykolog. Jeg sluttet der, for jeg følte jeg klarte meg fint uten. Men så begynte sjefen å kjefte for alt mulig ting!

I går ble selvtilliten jeg hadde klart å bygge opp, brutt ned igjen og jeg sitter igjen med følelsen av at alt er min skyld.

Skrevet

God bedring :klem:

Sånn der skal det ikke være, faktisk selv om du ikke hadde vært skikkelig syk skal ikke sjefen oppføre seg slik. Det er helt feil! Klag videre oppover på sjefen!

Lykke til :)

Skrevet

Sånn er det når man har premenstruelle kvinnfolk som sjefer. Dessverre.

Skrevet

Sjefen kan overhode ikke sparke deg. Du har faktisk en sykemelding å vise til. Folk blir syke. Sånn er det bare. Når du i tillegg har med kunder å gjøre så er det visse typer sykdom som gjør at man faktisk ikke bør gå på jobb. Sjefen din er bare vrien.

Vær hjemme du med god samvittighet og stell godt med deg selv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde, mens jeg satt på kontoret sagt at: Når til og med kundene våre ber meg gå hjem/til legen fordi jeg hoster hele tiden, så tok jeg det som et hint at det ikke var så delikat med en hostende ekspeditør.

Og så hadde jeg prøvd å finne meg noe annet i mellomtiden.

Skrevet

Jeg hadde, mens jeg satt på kontoret sagt at: Når til og med kundene våre ber meg gå hjem/til legen fordi jeg hoster hele tiden, så tok jeg det som et hint at det ikke var så delikat med en hostende ekspeditør.

Og så hadde jeg prøvd å finne meg noe annet i mellomtiden.

Jeg fortalte hun at jeg hadde stått og hostet så tårene rant og kundene ba meg gå til legen, men da sa hun at hun ikke hadde hørt meg hoste i det hele tatt. Så hun mente jeg hadde klart å jobbe i går også!

Det som frister mest er å sykemelde meg for jeg klarer ikke gå på jobb å være nervøs for å få mer kjeft. Heller finne noe annet i mellomtiden og mulig gå videre med saken. For det er ikke riktig oppførsel av en sjef. Men jeg vet ikke hva som er best å gjøre :snurt:

Skrevet

Gå videre med saken, om ikke for din egen del så for andres :) Sjefer som henne få en eller annen tilbakemelding på at det de holder på med ikke er greit.

Hun kan heller ikke sparke deg lovlig, hvis du er ringevikar er det verre for da kan hun bare slutte å bruke deg. Men så lenge du er fast ansatt er du trygg når det kommer til å beholde jobben, om det egentlig er et en jobb det er verdt å beholde er en annen sak ;)

Er du organisert? Hvis ikke så fiks det. Be om et møte med sjefen hennes og ta opp saken med vedkommende, hvis dere har en tillitsvalgt på jobben (det skal dere ha) så tar du med deg han/hun og.

Og helt på slutten, sjefen din er en idiot! Slapp av hjemme med god samvittighet og la være å ta tlf hvis hun ringer mer. Og du må også være klar over at du ikke har lov til å jobbe når legen har sykemeldt deg, det er ulovlig, med mindre du har gradert sykemelding og det har du ikke, så du må for all del ikke jobbe når du er sykemeldt for da kan du få problemer.

Skrevet

...Eller du kan gå på jobben med hodet hevet, og hvis hun begynner å snerpe så hadde jeg spurt om det er noe hun vil ta opp så kan hun vel gjøre det på en voksen profesjonell måte.

Skrevet

Helt enig i at du må gå videre med dette! Slikt skal man ikke finne seg i. Og som Shade nevner så er det ulovlig å være på jobb når man er sykemeldt. Utrolig uproft av sjefen din å tillate dette.

Sjefen din kan ikke si deg opp. Gjør hun det har du ihvertfall en sterk sak. Skjønner at du ikke har lyst til å jobbe der videre, så anbefaler deg å lete etter noe nytt.

Lykke til!

Skrevet (endret)

Helt enig i at du må gå videre med dette! Slikt skal man ikke finne seg i. Og som Shade nevner så er det ulovlig å være på jobb når man er sykemeldt. Utrolig uproft av sjefen din å tillate dette.

Sjefen din kan ikke si deg opp. Gjør hun det har du ihvertfall en sterk sak. Skjønner at du ikke har lyst til å jobbe der videre, så anbefaler deg å lete etter noe nytt.

Lykke til!

Ja, dere motiverer meg til å gå videre med denne saken! :rødme:

Jeg trur jeg vurdere å sykemelde meg i en litt lenger periode, får se hva legen syntes. For dette sliter på det psykiske..

jeg har virkelig ikke lyst til å stå på jobb å slite meg i hjel for henne 8 timer hver dag.. Men hun egentlig bare går rundt i butikken å spiser, hender hun sier hun må ut til et ærend og blir borte i lengre tid. Samme er det når hun har pause, da er hun borte i 1 time, mens vi andre bare får 30 min noe vi andre ikke syntes er så greit.

Takker alle sammen for svar, setter veldig pris på det :jepp:

Endret av julekule
Skrevet

Sorry, jeg må bare komme med et par punkt, som du bør være voksen nok til å se som tips du burde forholde deg til før du evt går videre med saken, selv om det kan virke som angrep.

1. Du sender ikke SMS for å si ifra om slikt, du skal ta kontakt med noen pr telefon, slik at du er SIKKER på at meldingen har kommet frem og har blitt lest. Evt skrive "jeg ringer om en halvtime fra nå hvis jeg ikke får svar fra deg på sms".

2. Styr unna ordbruk som "jeg sykemelder meg". Det er legen som sykemelder deg, men det er ingen hemmelighet at noen sier det de trenger å si for å få legen til å skrive ut en sykemelding, og det er disse som (med rette) sier "jeg sykemelder meg". Du vil ikke oppfattes som en av disse.

3. Er du organisert? Dette burde du bli, ta kontakt med Handel og Kontor. De kan hjelpe deg. Da kan du også verve andre ansatte på arbeidsplassen som er irritert på sjefens urettmessige oppførsel.

4. Ta kontakt med driftssjefen deres. Hun er din sjefs sjef. Og setter sikkert pris på å få høre om hvordan det går der.

5. Vær forberedt på at sjefen din sannsynligvis ikke har overtidsbetaling. Så hvis hun har jobbet mye overtid, eller brukt fritiden sin til planlegging eller lignenede, så kan hun med rette ta seg 1 t lunsj.

6. En advarsel kan ikke sendes i posten, den skal signeres av begge parter, hvor det står hva som har skjedd, og er du ikke enig i beskrivelsen av hendelsen, så nekter du å signere. Og da er ikke advarselen gyldig.

7. Sist, men ikke minst, så er det uakseptabel oppførsel fra sjefen din. En sykemelding skal aksepteres med mindre man har tungtveiende grunner for å mistenke juks. Og da er det egne veier man må gå, via lege og nav.

Lykke til, ta dette videre, også for andres skyld, at de ikke må oppleve det samme som deg! :)

Hilsen butikksjef

• Liker 4
Skrevet

åh som jeg føler med deg TS! Jeg har selv vært oppe i en slik situasjon...bare at sjefen kom på døren min for å fortelle meg at hun ikke trodde jeg var syk (lå syk med lungebetennelse). Gå videre med saken! slik som det skal ikke en sjef oppføre seg! det er rett og slett totalt uakseptabelt. jeg gjorde det, så min sjef fikk en veldig god skrape av sin sjef, selv om jeg valgte å slutte (liten butikkjede, så kunne ikke overføre).

Sjefen din har heller ingen sak for å få deg sparket. du kan bevise at du sendte meldingen tidligere enn hun påstår, og du har vært hos en lege som har gitt deg en sykemelding. Hun er ingen lege og kan faktisk ikke på noen måte trekke legen din sin vurdering i tvil. Hvis du er heldig så jobber du kanskje i en litt større kledkjede, slik at du kan bli overført til en annen butikk. tillitsforholdet mellom deg og sjefen blir nok dessverre ikke bra igjen uten at h*n legger godviljen til og forandrer holdning.

Men ikke gi deg TS! tenk når neste stakkar i butikken blir syk...da blir det jo samme leksen for de hvis ikke noen sier klart og tydelig i fra om at dette ikke er greit! ikke finn deg i å bli behandlet sånn!

lykke til TS :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Sorry, jeg må bare komme med et par punkt, som du bør være voksen nok til å se som tips du burde forholde deg til før du evt går videre med saken, selv om det kan virke som angrep.

1. Du sender ikke SMS for å si ifra om slikt, du skal ta kontakt med noen pr telefon, slik at du er SIKKER på at meldingen har kommet frem og har blitt lest. Evt skrive "jeg ringer om en halvtime fra nå hvis jeg ikke får svar fra deg på sms".

2. Styr unna ordbruk som "jeg sykemelder meg". Det er legen som sykemelder deg, men det er ingen hemmelighet at noen sier det de trenger å si for å få legen til å skrive ut en sykemelding, og det er disse som (med rette) sier "jeg sykemelder meg". Du vil ikke oppfattes som en av disse.

3. Er du organisert? Dette burde du bli, ta kontakt med Handel og Kontor. De kan hjelpe deg. Da kan du også verve andre ansatte på arbeidsplassen som er irritert på sjefens urettmessige oppførsel.

4. Ta kontakt med driftssjefen deres. Hun er din sjefs sjef. Og setter sikkert pris på å få høre om hvordan det går der.

5. Vær forberedt på at sjefen din sannsynligvis ikke har overtidsbetaling. Så hvis hun har jobbet mye overtid, eller brukt fritiden sin til planlegging eller lignenede, så kan hun med rette ta seg 1 t lunsj.

6. En advarsel kan ikke sendes i posten, den skal signeres av begge parter, hvor det står hva som har skjedd, og er du ikke enig i beskrivelsen av hendelsen, så nekter du å signere. Og da er ikke advarselen gyldig.

7. Sist, men ikke minst, så er det uakseptabel oppførsel fra sjefen din. En sykemelding skal aksepteres med mindre man har tungtveiende grunner for å mistenke juks. Og da er det egne veier man må gå, via lege og nav.

Lykke til, ta dette videre, også for andres skyld, at de ikke må oppleve det samme som deg! :)

Hilsen butikksjef

Hei! :)

For å svare på punktene dine :)

1. Hun sender meldinger til oss andre på jobben uansett hva det gjelder, og eneste grunnen til at jeg ikke ringte var at jeg ikke kunne snakke i det hele tatt, fikk ikke frem et ord. Og jeg får ikke lov til at andre ringer for meg, for det har vi fått streng beskjed om at er vår egen oppgave. Men i går var det tydeligvis feil at jeg ikke fikk noen andre til å ringe for meg helt lovlig.

2. Var ikke meningen å få det frem på den måten. Men liker vel å gå rundt på jobb å få klage på alt som blir gjort.. Og når det skal begynne å plage meg så mye at det går ut over det psykiske så vet ikke jeg, men en ting er at den oppførselen ikke er riktig.

3. Nei, jeg er ikke organisert, jeg er bare ekstrahjelp. Selv om jeg jobber 8 timer hver eneste dag, og får en hel masse arbeidsoppgaver samtidig som jeg har kundene og ta meg av.

4. Lurer på om det kanskje er lurt.

5. Men da kan hun i hvert fall si ifra at hun går, så slipper jeg å stå der alene og lure på når hun kommer tilbake.

6. Det var det hun sa at jeg skulle få det i posten, ikke noe om at jeg skulle skrive under på noe.

7. Nei, det var det at hun ikke hadde hørt meg hoste påstod hun. Jeg fikk også beskjed om at hun ikke stolte på meg, så hun mente jeg hadde klart fint å jobbe. Men er ikke så lett for hun å legge merke til hosting når hun er inne på lageret hele dagen..

Jo, takk. Håper alt ordner seg til slutt.

Skrevet

åh som jeg føler med deg TS! Jeg har selv vært oppe i en slik situasjon...bare at sjefen kom på døren min for å fortelle meg at hun ikke trodde jeg var syk (lå syk med lungebetennelse). Gå videre med saken! slik som det skal ikke en sjef oppføre seg! det er rett og slett totalt uakseptabelt. jeg gjorde det, så min sjef fikk en veldig god skrape av sin sjef, selv om jeg valgte å slutte (liten butikkjede, så kunne ikke overføre).

Sjefen din har heller ingen sak for å få deg sparket. du kan bevise at du sendte meldingen tidligere enn hun påstår, og du har vært hos en lege som har gitt deg en sykemelding. Hun er ingen lege og kan faktisk ikke på noen måte trekke legen din sin vurdering i tvil. Hvis du er heldig så jobber du kanskje i en litt større kledkjede, slik at du kan bli overført til en annen butikk. tillitsforholdet mellom deg og sjefen blir nok dessverre ikke bra igjen uten at h*n legger godviljen til og forandrer holdning.

Men ikke gi deg TS! tenk når neste stakkar i butikken blir syk...da blir det jo samme leksen for de hvis ikke noen sier klart og tydelig i fra om at dette ikke er greit! ikke finn deg i å bli behandlet sånn!

lykke til TS :klemmer:

Det er så mange sjefer som ikke egentlig egner seg til det. :snurt:

Nei, det var drøyt gjort av sjefen din å komme hjem til deg! Det syntes jeg er veldig dårlig av h*n, de viser bare at de ikke stoler på oss ansatte, men er ikke akkurat vår feil av vi blir syk! Det er normalt å bli syk, nei bra at du sluttet. Sånn kan man ikke ha det :snurt: Nei, skal ikke være lett nå i dag!

Skrevet

Føler med deg, og sjefen din er helt klart ute og kjøre. Imidlertid er jeg enig med kaprifolen på en del punkter. Uttalelser som for eksempel "Jeg trur jeg skal sykemelde meg i en litt lenger periode, for jeg har virkelig ikke lyst til å stå på jobb å slite meg i hjel for henne 8 timer hver dag." hører ingensteds hjemme. Det vitner om at du kanskje ikke har helt riktige holdninger ift. de gode ordningene vi ha i Norge, selv om du er reelt syk denne gangen.

Skrevet (endret)

Føler meg litt slem nå, men jeg reagerer litt på at du sier at "du ikke kunne ringe for at du ikke fikk frem et ord", samtidig som du bestiller legetime, drar på den og så møter opp på jobben noen timer etterpå? Eller misforstår jeg?

Uansett, uansett om du kom med en sykemelding og ikke var virkelig syk (sier ikke at du ikke var det altså) så skal ikke sjefen behandle en ansatt sånn.

Endret av Chrizzy
Skrevet

Føler meg litt slem nå, men jeg reagerer litt på at du sier at "du ikke kunne ringe for at du ikke fikk frem et ord", samtidig som du bestiller legetime, drar på den og så møter opp på jobben noen timer etterpå? Eller misforstår jeg?

Uansett, uansett om du kom med en sykemelding og ikke var virkelig syk (sier ikke at du ikke var det altså) så skal ikke sjefen behandle en ansatt sånn.

Det var ikke jeg som ringte til legen, det var mammaen min gjorde det for meg. Hun spurte om hun skulle ringte jobben også, men da brå ristet jeg på hode, for det fikk vi streng beskjed ikke var lov.

Nei, men man får jo ikke akkurat sykemelding uten grunn heller. Legen som anbefalte at jeg fikk sykemelding og fikk resepter på medisiner som skal få meg til å slutte å hoste.. Ikke at de funker, fått feber som flyr opp og ned også!

Selv om det ikke var så veldig godtatt av sjefen. Hun mente jeg fint hadde klart å stå og ekspedere kundene.

Skrevet

jeg er en av de som mister stemmen totalt 1-2 ganger i året.. Den er altså helt borte, det kommer bare hvisking..ikke det engang. Jeg har flere ganger prøvd å få frem stemmen ved å harke, drikke te osv f.eks hvis jeg MÅTTE ringe noen. Husker jeg var på ferie en gang og mistet stemmen, satt ved samme bord som 4 andre, ingen hørte hva jeg sa.. måtte bare la være... Noen folk mister stemmen så mye

ps: jeg er ikke ts, skjønner hva som er problemet ts.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...