Gå til innhold

Bryllupsmeny

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er en del måneder igjen til bryllupet, så det er enda ingen hast for vår del, men allikevel sett litt på hva vi skal ha som bryllupsmeny. Jeg lurer derfor på hva dere selv valgte til deres bryllup, og om dere kanskje har noen forslag å komme?

Personlig synes jeg det er vanskelig fordi verken samboer eller jeg er typiske "forretsmennesker", det vil si at det er noe vi egentlig ikke har så stort forhold til, og etter å ha tittet litt rundt finner jeg ikke spesielt mange gode forslag heller. Vi må ha en fireretters meny, antallet får vi ikke velge selv, men selve menyen kan vi altså velge. Det er viktig at vi har noe vi begge synes er godt, dette er tross alt vårt bryllup. Derfor er det helt uaktuelt med noe som den ene liker og den andre ikke.

Slik det er nå så er spekemat generelt sett uaktuelt, da ingen av oss har særlig sansen for dette. Melon f.eks liker ikke jeg, så spekeskinke med melon går ut. Skalldyr er forsåvidt greit, men ikke noe vi vil ha som en del av bryllupsmiddagen.

Sånn det ser ut nå har vi kommet fram til følgende retter som kunne friste:

1. forrett:

* Hjemmerøkt kyllingbryst fra Stange med råmarinert asparges, friterte rødbetstrimler og løpstikkepesto (forslag fra stedet hvor vi skal ha vielse/fest)

2. forett/hvilerett

* Bruchetta

* Suppe - Noen forslag til gode supper i såfall?

Hovedrett:

* Grillet medaljong av Kjærnsmo-okse (stedet hvor vi gifter oss), broccoli- og gulrotstimbal, rosmarinsjy og pommes Anne. Litt usikker på potetretten her, må høre litt med samboer som selv ikke er spesielt glad i poteter.

Dessert:

* Sjokoladeterrin med varm pasjonfruktsaus og jordbærsalat

* Sjokolademoussekake på nøttebunn, serveres med markjordbærsaus

* Varme bjørnebær med vaniljeis

*Bringebærsorbét

1. forrett og 2. forrett kan selvsagt byttes om, men det er mer hva vi skal ha som altså er vanskelig å finne ut av, synes jeg. Forslag til hovedrett og dessert setter vi også pris på, men det er ikke så vanskelig å finne forslag til synes vi.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med en løksuppe? Jeg synes det virker som det vil passe godt inn med de andre rettene. Fikk det servert som forrett en gang i høye ”shotglass”, det var både stilig og godt.

Må ellers si at den menyen deres så langt høres helt nydelig ut!

Skrevet

Synes det hørtes ut som en aldeles nydelig meny. Ville nok kanskje harr suppe som forrett nummer to. Eventuelt så gåt det an å ha en hvilerett etter hovedretten. Har jobbet en del som servitør i brylluper og det er en dels om har ost som hvilerett mellom hovedrett og dessert.

Skrevet

Vi hadde også 4 retter. De var nydelige, laget av Essens Catering i Oslo. Her er menyen vår:

Sjø-ørret med crispy salat, lakserogn og gressløk, lun safran-vinaigrette

Lettrøkt reinsdyrsplomme, vinbraiserte aprikoser, urtesalat, granateple-vinaigrette

Hjortebiff, skogsoppfricassée, sitrusglasert persillerot, rødvin-pepperglace

Sjokolade-iskake med eple og pasjonsfrukt, vaniljekrem

Skrevet

Hva med en løksuppe? Jeg synes det virker som det vil passe godt inn med de andre rettene. Fikk det servert som forrett en gang i høye ”shotglass”, det var både stilig og godt.

Må ellers si at den menyen deres så langt høres helt nydelig ut!

Takk for tips, det må jeg kjekke ut. Må innrømme at jeg aldri har smakt løksuppe, så det er noe å prøve ut (må helst prøve ut dette før vi faktisk har det i bryllupet). :)

Synes det hørtes ut som en aldeles nydelig meny. Ville nok kanskje harr suppe som forrett nummer to. Eventuelt så gåt det an å ha en hvilerett etter hovedretten. Har jobbet en del som servitør i brylluper og det er en dels om har ost som hvilerett mellom hovedrett og dessert.

Ja, jeg tror vi må gå for det vi også, suppe altså. Ingen av oss er spesielt glad i oster og den slags, så jeg tror nok suppe er tingen. ;)

Vi hadde også 4 retter. De var nydelige, laget av Essens Catering i Oslo. Her er menyen vår:

Sjø-ørret med crispy salat, lakserogn og gressløk, lun safran-vinaigrette

Lettrøkt reinsdyrsplomme, vinbraiserte aprikoser, urtesalat, granateple-vinaigrette

Hjortebiff, skogsoppfricassée, sitrusglasert persillerot, rødvin-pepperglace

Sjokolade-iskake med eple og pasjonsfrukt, vaniljekrem

Takk for tips! :)

Skrevet

Må innrømme at jeg aldri har smakt løksuppe, så det er noe å prøve ut (må helst prøve ut dette før vi faktisk har det i bryllupet). :)

Da har du noe å glede deg til! (Synes jeg, da)

Skrevet

Siden kjøtt er hovedrett ville jeg heller hatt noe annet enn suppe.

Asparges med frisk salat og skinke eller hør hva kjøkkenet kan tilby av salater eller en annen rett.

Denne er mer rettet mot de som skal lage maten selv, men det står litt: http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel590.asp

Skrevet (endret)

Siden kjøtt er hovedrett ville jeg heller hatt noe annet enn suppe.

Asparges med frisk salat og skinke eller hør hva kjøkkenet kan tilby av salater eller en annen rett.

Denne er mer rettet mot de som skal lage maten selv, men det står litt: http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel590.asp

Takk for tips, men siden jeg ikke kan fordra salat blir nok det uaktuelt.

Endret av Yvonne
Skrevet

Jeg ville tenkt sesong... Hvis dere skal ha suppe, kunne dere jo gått for en kald, for eksempel Vichysoisse, som er kald potet-og purreløksuppe, eller gazpacho.

Dere har allerede to kjøttretter. Da ville jeg gått for vegetar eller noe fra havet. Jeg vil også foreslå asparges. Det er jo ikke snakk om en salat, men f.eks. to salatblader, med et par grillede asparges på og litt stæsj rundt omkring, f.eks. granateplekjerner, god dressing, skavet parmesan osv. Sjømat kan være grillet kamskjell med blomkålpuré eller bringebær f.eks, eller god, røkt laks sammen med noe grønt.

Ang. hovedretten så er jo pommes Anna mektig, så det er nok bare en liten bit på tallerkenen. Og konseptet potet er ikke så veldig fremtredende.

Skrevet

Jeg ville tenkt sesong... Hvis dere skal ha suppe, kunne dere jo gått for en kald, for eksempel Vichysoisse, som er kald potet-og purreløksuppe, eller gazpacho.

Dere har allerede to kjøttretter. Da ville jeg gått for vegetar eller noe fra havet. Jeg vil også foreslå asparges. Det er jo ikke snakk om en salat, men f.eks. to salatblader, med et par grillede asparges på og litt stæsj rundt omkring, f.eks. granateplekjerner, god dressing, skavet parmesan osv. Sjømat kan være grillet kamskjell med blomkålpuré eller bringebær f.eks, eller god, røkt laks sammen med noe grønt.

Ang. hovedretten så er jo pommes Anna mektig, så det er nok bare en liten bit på tallerkenen. Og konseptet potet er ikke så veldig fremtredende.

Bryllupet er på sensommeren, det vil si 6.august. Potet- og purreløksuppe tror jeg nok går dårlig med min kjære som ikke kan fordra poteter. :ler: Men, vi kan jo smake og prøve først før vi bestemmer akkurat det.

Og jeg forstår hva du mener, men ingen av oss har egentlig veldig lyst på verken asparges eller sjømat i bryllupet, og kamskjell er helt uaktuelt. Røkt laks er heller ingen hit for å si det mildt. Og selvom konseptet potet ikke er veldig fremtredende, er det viktig at brudgommen faktisk liker det han får servert. ;)

Skrevet

Aspargesuppe? Tomatsuppe? Blomkålsuppe? soppsuppe?

Er veldig vanskelig å svare siden dere nesten ikke spiser noe, men hva med å prøve litt før dere bestemmer dere?

Skrevet

Aspargesuppe? Tomatsuppe? Blomkålsuppe? soppsuppe?

Er veldig vanskelig å svare siden dere nesten ikke spiser noe, men hva med å prøve litt før dere bestemmer dere?

Vi spiser da masse vi, men akkurat bryllupsmenyen skal være så god at vi faktisk får vann i munnen av den, og det gjør rett og slett ikke kamskjell eller spekemat. ;)

Skrevet

Vi spiser da masse vi, men akkurat bryllupsmenyen skal være så god at vi faktisk får vann i munnen av den, og det gjør rett og slett ikke kamskjell eller spekemat. ;)

Men da var menyen din perfekt og helt tilpasset brugdom og brud. Kom bare med noen forslag siden du spurte. :)

Skrevet (endret)

Men da var menyen din perfekt og helt tilpasset brugdom og brud. Kom bare med noen forslag siden du spurte. :)

Nja, for 2.forret har vi ikke funnet helt ut av enda, og jeg/vi er jo åpne for andre forslag. Men som sagt, dette er noe jeg synes er vaskelig så det er derfor jeg spør. Uansett er supper et godt forslag, og noen hadde jeg selv ikke tenkt på før nå (hvilke supper mener jeg). ;)

Endret av Yvonne
Skrevet

Har ikke lest gjennom alle svarene, så det er mulig at det er blitt foreslått allerede, men vi hadde champagnesorbet som hvilerett. Det ble en megahit! Vi hadde prøvd det på restaurant og nevnte det for kokken vår, som laget en egen oppskrift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...