AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #1 Skrevet 25. november 2010 Jeg er i prøvetid i 100% stilling. Prøvetida utgår 31.januar 2011. Jeg har i prøvetida 14 ukers oppsigelse. Jeg trodde ikke denne jobben skulle være så krevende og kjøre meg så fullstendig ut. Jeg står opp 6.30 hver morgen, og er ikke hjemme før 16.30. Da er det å dusje, spise litt og så fortsette å jobbe med alt jeg ikke rakk på jobben. Jeg sitter gjerne til kvelden, og må avslutte for å "rekke" å sove til jeg skal opp igjen neste dag. Jeg har lurt på om det er fordi jeg er nyutdanna at jeg må gjøre alt dette, men jeg hører jo på mine jobbkolleger at det faktisk er mye å gjøre i dette yrket, og at de også gjøre ting hjemme. I tillegg sliter jeg på jobben. Jeg mestrer ikke situasjonen, jeg er stressa, sint og frustrert. Jeg har fått litt hjelp, men det virker ikke som det hjelper noe særlig. Nå tilfeldigvis oppdaga min lege at jeg har veldig høyt blodtrykk, og legen spurte meg deretter om min jobbsituasjon. Jeg sa hvordan det var, og at jeg vurderte å slutte, og at jeg er på jakt etter annen jobb. Hun sykemeldte meg uka her, og tok dette med bodtrykket veldig alvorlig. Nå gruer jeg meg sånn til å tilbake på jobb igjen, stresse, ha hodepine, være helt utkjørt, mestre alt på en gang, at jeg kjenner jeg holder på å gli inn i en tilstand hvor jeg bare har lyst til å sove og slippe å tenke. Dette skremmer meg, da jeg har vært gjennom en depresjon for et par års tid tilbake. Jeg vil IKKE tilbake til den tilstanden, og dette med soving er første tegn på at nå holder det på å skje noe. Jeg ønsker å si opp nå, jobbe de neste 14 dagene (oppsigelsestiden), og melde meg arbeidssøkende samtidig som jeg håper at jeg blir tilbudt jobb på en av de søknadene jeg har sendt inn. Om ikke dette er nok, sliter jeg med tankene om inntektssikring i forhold til karantene fra nav, flytting til en evt ny jobb og om jeg vil greie meg de neste månedene. Jeg lever ekstremt sparsomt nå, og sparer alle penger jeg kan avse med tankene på husleie og utgifter de neste månedene. Det er også 3 mnd oppsigelse på leiligheten, så jeg vet jo at jeg må betale de neste 3 eller 4 månedene i husleie også. What to do?? Kan noen komme med innspill her; jeg vet ikke om jeg tenker rett lengre. Er det noe jeg tilsynelatende ikke har tenkt på i denne sammenheng? Kan jeg sykemeldes og si opp, og være sykemeldt ei stund framover (Hvis legen ser at det er helsemessige grunner til at dette bør gjøres)?
Green Lady Skrevet 25. november 2010 #2 Skrevet 25. november 2010 Jeg mener første steg er å prate med din sjef om saken. Fortelle at det er for mye, og at du kommer til å utbrent dersom du fortsetter. Hvor lenge har du jobbet der? Av og til er det slik at man trenger en "tilpasningsperiode", kan det vært tilfellet hos deg? Er det evt mulig å gå ned i stillingsprosent? Hvis du skal si opp, bør du gjøre det før 01.12. Som regel i de aller fleste kontrakter, så gjelder oppsigelsestiden fra den 01. i måneden, noe som betyr om du sier opp i desember, er du ikke ferdig før midt i januar. Men som sagt, jeg ville tatt en prat med sjefen, og hørt hvilke muligheter jeg har.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #3 Skrevet 25. november 2010 I prøvetiden er det vel 14 dagers oppsigelsestid fra dagen du sier opp. Du må ikke vente til 1. i påfølgende måned.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #4 Skrevet 25. november 2010 Jeg ville aller først snakket med arbeidsgiver. Jeg hadde en jobb hvor jeg aldri rakk det jeg skulle til tross for overtid. Til slutt så var jeg så sliten at jeg gikk til sjefen min og sa i fra. Pga fusjon så var heller ikke sjefen klar over alt jeg gjorde. Jeg ble fratatt arbeidsoppgaver på dagen og kunne konsentrere meg om hovedjobben min.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #5 Skrevet 25. november 2010 I prøvetiden er det vel 14 dagers oppsigelsestid fra dagen du sier opp. Du må ikke vente til 1. i påfølgende måned. Det syns jeg ikke du skal være så bastant på. Jeg hadde 14 dagers oppsigelse, og måtte si opp før den 1 for å kunne slutte den mnd, og ikke neste.
Glitnir Skrevet 25. november 2010 #6 Skrevet 25. november 2010 Det syns jeg ikke du skal være så bastant på. Jeg hadde 14 dagers oppsigelse, og måtte si opp før den 1 for å kunne slutte den mnd, og ikke neste. I prøvetiden er det 14 dagers oppsigelsestid fra dato, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #7 Skrevet 25. november 2010 TS her; Jeg vet det er 14 dagers oppsigelse fra og med datoen og de neste 14 dagene. Så sier jeg opp i dag (25.november), må jeg jobbe til og med 9.desember. Men jeg føler ikke at det har noen hensikt å prate med ledelsen om dette. De oppgavene jeg har, kan ingen andre "ta over", da de er hovedoppgavene i jobben min. Det er rett og slett dette som skal gjøres i min jobb. Mitt problem er om jeg skal rett og slett ta sjansen på å si opp uten å ha en annen jobb på hånda, før jeg knekker sammen og blir skikkelig langtidssykemeldt her... Noe jeg ikke ønsker!
Karmosin Skrevet 25. november 2010 #8 Skrevet 25. november 2010 Jeg synes egentlig normal prøvetid er for kort for å få skikkelig testet ut krevende stillinger som fordrer lang tid før man føler at man mestrer arbeidsoppgavene uten å kjøre seg i grøfta... Får du tilstrekkelig opplæring og oppfølging? Har du helt klart for deg hva som forventes av deg, og har du fått kommunisert dine forventninger til denne jobben til sjefen din? Det er ikke nødvendigvis færre oppgaver du trenger, men større grad av mestring av det du har. Gjett om jeg kjenner igjen det der med at soving er et tegn på noe foruroligende. Jeg har gått på en lei depresjonsmell selv en gang. Det interessante er at nå rekker jeg over mer enn det jeg slet med den gangen (som var krevende og mye, altså), jeg har en del tyngre og mer utfordrende oppgaver og jeg har det ordentlig godt med meg selv og synes jobben gir meg mer enn den tar. Jeg sitter i samme stilling som da jeg fikk akutt depresjon, forøvrig! Men jeg skal ikke misjonere om at du må bli i denne jobben. Jeg bare pirker litt på at kanskje det kan løses, ta en prat med sjefen din spesielt om forventninger før du sier opp.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #9 Skrevet 25. november 2010 TS her igjen; Jeg synes egentlig normal prøvetid er for kort for å få skikkelig testet ut krevende stillinger som fordrer lang tid før man føler at man mestrer arbeidsoppgavene uten å kjøre seg i grøfta... Tvert imot føler jeg at jeg allerede nå ser at dette er ikke et yrke for meg. Jeg trengte ikke mange månedene for å oppdage dette... Får du tilstrekkelig opplæring og oppfølging? Har du helt klart for deg hva som forventes av deg, og har du fått kommunisert dine forventninger til denne jobben til sjefen din? Det er ikke nødvendigvis færre oppgaver du trenger, men større grad av mestring av det du har. Jeg er vel litt for meg selv med tanke på oppfølging og sånt, men jeg skal strengt tatt kunne disse tingene fra utdannelsen min, så de mener vel jeg bare må gjøre jobben min, for jeg skal jo kunne disse tingene. Jeg tror jeg vet hva som forventes av meg i jobben min, problemet er bare at jeg ikke greier mestre disse oppgavene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå