Gjest SmurfeLurfen Skrevet 24. november 2010 #1 Del Skrevet 24. november 2010 Hei! Til høsten har jeg lyst å gå et studie, men man må ha et snitt på 47.9 (høst 2010) på førstegangsvitnemål. Men jeg har bare 47.3 Går ikke skole nå og gikk ut av videregående våren 2010. De som er 21 år det året de begynner på skolen, kommer ikke i førstegangsvitnemål - inntaket. Og jeg blir 20 neste høst, derfor er det siste sjans å søke på førstegangsvitnemål i 2011 for min del. Men hvordan kan jeg få ekstra skolepoeng/konkurransepoeng? Finnes det studier på høgskole som varer bare et halvt år som man kan få 1 poeng for? Rekker jo ikke å ta et årsstudium nå. Og søknadsfristene for januar inntakene er vel gått egentlig... Hva gjør jeg nå? Kjenner endelig at det er det jeg vil bli! Men så var det karakterene. (Når jeg regnet ut snittet, så tok jeg med alle karakterer på hele vitnemålet, inkludert eksamener. det er rikig, ikke sant? Har ingen realfagspoeng å hente heller) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 24. november 2010 #2 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) Det står på nettsiden: "Det er en øvre grense på 21 år i søknadsåret for å kunne konkurrere i Førstegangsvitnemålskvoten." Betyr det at man kan være 21 år det året man søker? Altså kan jeg søke i 2012 også? Eller kan man være maks 20 år det året man søker?... Leste dette på en side: "Alderspoeng Fra og med det året du fyller 20 år får du 2 alderspoeng per år i fire år, altså maks 8 poeng. For at dette skal gjelde må du ha enten treårig videregående utdanning, fagbrev/svennebrev, forkurs i ingeniør- og maritim høgskoleutdanning, eller bakgrunn fra teknisk fagskole." Betyr det at 1.januar 2011 så får jeg 2 poeng? Blir det da 47.5 eller 49.3 egentlig? Nå fant jeg på denne siden: http://www.studenttorget.no/index.php?back=2&artikkelid=2712 at Alderspoeng bare brukes i Primærkvote, ikke i Førstegangsvitnemål-kvoten. Offf.. Blir aldri klok på poengsystemene! Endret 24. november 2010 av SmurfeLurfen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 24. november 2010 #3 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) Kort oppsummering Studiet jeg vil gå: Førstegangsvitnemål-kvote: 47,9 poeng Ordinær: 57 I følge denne siden: http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/ så er det disse poengene som gjelder, hvis man skal komme med i Førstegangsvitnemålkvoten: Karakterpoeng Realfagspoeng (har ikke) Kjønnspoeng (gjelder ikke for meg til dette studiet) Poeng for opptaksprøver (gjelder ikke det studiet) = Skolepoeng Ordinærkvote: Skolepoeng Alderspoeng Tilleggspoeng Nye Fag Forbedringer = Konkurransepoeng Betyr det at det ikke er mulig å søke i Førstegangsvitnemålkvoten hvis man får poeng for å gå høgskole? Hvilke muligheter har jeg da for å få nok poeng? Ordinærpoengene er jo sinnsyk høye. Vil jo ta mange år før jeg eventuelt får nok poeng der :tristbla: Endret 24. november 2010 av SmurfeLurfen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WendyClear Skrevet 25. november 2010 #4 Del Skrevet 25. november 2010 (endret) Man får ikke poeng for å gå på høgskole, men du får 2 poeng for å gå på folkehøyskole eller ha førstegangstjeneste (altså minimalt for et helt år). Alderspoeng er bare i ordinær kvote ja. Så her har du altså 2 poeng(?). Det eneste du kan gjøre for å fortsatt komme inn på førstegangskvoten og ta flere poeng er å ta realfag, men dette er risikabelt da realfagene kan trekke ned snittet ditt om du får lavere karakterer. Dessuten kan det godt hende snittet går ned til neste år og du kommer inn på ordinær kvote alikevel. Ellers kan du jo ta opp noen eksamner i fag du er god på? Hva med fag du hadde avgangskarakter med i vg1? Du vil da havne i ordinærkvote - men da har du allerede noen alderspoeng også. Du søker bare på studiet, trenger ikke trykke av hvilken kvote eller noe sånt. Samordnaopptak ordner hvilken kvote de putter deg i etter hva som lønner seg for deg. Så om du tar opp fag og får ekstra poeng, men er under 21 kan de fortsatt sette deg i førstegangskvote (uten ekstra poengene...). Endret 25. november 2010 av WendyClear Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tundike Skrevet 25. november 2010 #5 Del Skrevet 25. november 2010 Hei, (her blir det et langt svar, ikke 100 % kvalitetssikret! spør karrieresenteret ved uni/høyskole for fullstendig svar) jeg jobbet en sommer på opptakskontoret ved et av universitetene, og regnet poeng på maaaange søknader. Jeg må ta forbehold om at det kan være gjort endringer i beregningsmetoden siden sist. Jeg lager et forkortet eksempel som du kan se på. Hovedkonklusjonen er vel at det er et stykke fram til 57 poeng...: 1) Finn snittkarakter i hvert enkelt fag. Norsk med tre karakterer er tre ulike fag i denne sammenhengen. Geografi standpunkt 5 muntlig eksamen 6 --> snitt i faget 5,5 Norsk hovedmål standpunkt 4 skriftlig 4 --> snitt i faget 4 Norsk sidemål standpunkt 4 skriftlig 3 --> snitt i faget 3,5 Norsk muntlig standpunkt 5 --> snitt i faget 5 Matematikk GK/VG1 standpunkt 4 --> snitt i faget 4 (osv) 2) Gjennomsnittskarakter på vitnemålet blir snitt av alle fagsnittene. Gj.sn. = (5,5 + 4 + 3,5 + 5 + 4) / 5 = 22/5 = 4,40 (Med din metode blir snittet i dette eksempelet sannsynligvis 35/8 = 4,38 --> litt for lavt) 3) Uten realfagspoeng eller andre ekstrapoeng, blir karakterpoeng lik skolepoeng og dermed: 4,40 * 10 = 44,0poeng i primærvitnemålskvoten. Jeg kan ikke reglene for alderspoeng ut og inn, men har sjekket på samordna opptak nå. Vær obs på at alderspoeng IKKE gies for søkere i primærvitnemålskvoten! Du beregnes imidlertid automatisk i begge kvotene, og så får du tilbud om plass etter hva som slår ut gunstigst for deg. Siterer viktig info fra samordna opptak: Nye fag dokumentert på kompetansebevis som dekker spesielle opptakskrav eller gir realfagspoeng, regnes ikke med i kvoten for førstegangsvitnemål. Og hvis du forbedrer fag etter at du er ferdig med det 3-årige løpet, blir heller ikke de regnet med. Forbedringer tatt i løpet av de 3 årene, vil derimot telle. Hvis du tar nye realfag med mål å skaffe mange poeng på kort tid OG regner inn alderspoeng, får det forenkla eksempelet over denne fortsettelsa: 4) Konsekvensen av å ta tre realfag på et halvt år: Vitnemålet utvides, snittkarakteren endres og det legges til realfagspoeng og alderspoeng. Nye fag som privatist: Biologi 1 muntlig eksamen 5 --> snitt i faget 5 Biologi 2 skriftlig eksamen 4 --> snitt i faget 4 Matematikk S1 skriftlig eksamen 5 --> snitt i faget 5 Ny gjennomsnittskarakter på vitnemålet: (22 + 5 + 4 + 5) / (5+3) = 36 / 8 = 4,50 Nye karakterpoeng: 4,50 * 10 = 45 Realfagspoeng: Biologi 1 0,5 poeng Biologi 2 0,5 poeng Matematikk S1 0,5 poeng Alderspoeng 2011 elev født 1991: 2 poeng Nye skolepoeng: 45 + (0,5*3) + 2 = 48,5 poeng i ordinær kvote. Studerer du fra jul til sommeren, er det ikke realistisk å ta så mye som 60 studiepoeng. Tar du 30 eller mer, får du ett tilleggspoeng. Alder gir to. Da blir poeng i ordinærkvote 47 i eksempelet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 25. november 2010 #6 Del Skrevet 25. november 2010 Takk for svar begge to Veien blir laaaang til 57 poeng i allefall! Tror nok ikke snittet vil gå ned, da dette er eneste skole i landet og de tar kun inn 30 elever hver høst og 1600 søkere, så det er hard kamp. Snittet har vært på det samme ca i flere år. Men at man får 2 poeng for 1 år på høgskole (60 studiepoeng), førstegangstjeneste eller folkehøgskole, det stemmer. Men kommer som sagt ikke med i førstegangsvitnemålkvoten. Så jeg får tenke litt hva jeg skal gjøre fremover nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Porcelain Skrevet 25. november 2010 #7 Del Skrevet 25. november 2010 Førstegangsvitnemålet er vel vanskelig å endre noe særlig på etter du har gått ut, du kan vel ta opp igjen fag eneste? Hvis du legger til nye fag tror jeg du går inn i ordinærkvoten. Og der har du lenger vei å gå. Med fare for å høres kynisk ut så er det dessverre slik at du må prestere godt på videregende for å komme inn på fag med høyt snitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #8 Del Skrevet 25. november 2010 Hvis du virkelig vil dette ser jeg i hvert fall ingen problemer med at du kan komme inn om halvannet år. Ta opp de dårligste fagene du har nå til våren, så studerer du noe interessant i et år for å få de to ekstra poengene. Pluss på med alderspoeng og vips, burde gå fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 25. november 2010 #9 Del Skrevet 25. november 2010 Ja, får kanskje begynne å samle poeng. Men hvis man tar opp et fag, f.eks matte. Vil man ikke da gå over i ordinærkvoten? Var det ikke noe med at man må gjøre det i løpet av tiden man går på skolen og ikke etterpå, for å komme i førstegangsvitnemålkvoten i så fall? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tundike Skrevet 25. november 2010 #10 Del Skrevet 25. november 2010 Men hvis man tar opp et fag, f.eks matte. Vil man ikke da gå over i ordinærkvoten? Var det ikke noe med at man må gjøre det i løpet av tiden man går på skolen og ikke etterpå, for å komme i førstegangsvitnemålkvoten i så fall? Jo, det er sånn. Til trøst: det kan godt hende du blir en mye bedre student om du bruker et par år på å komme inn - alderspoeng er ikke til bare for å være grei med folk, men fordi modenhet kommer godt med på de fleste studier :D Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 25. november 2010 #11 Del Skrevet 25. november 2010 Jo, det er sånn. Til trøst: det kan godt hende du blir en mye bedre student om du bruker et par år på å komme inn - alderspoeng er ikke til bare for å være grei med folk, men fordi modenhet kommer godt med på de fleste studier :D Lykke til! Ja, det tror jeg også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå