Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne å skrive masteroppgave og trenger en stillegående laptop som jeg kan ta med på lesesalen uten å forstyrre de andre. Begge PC-ene jeg har hatt til nå har begynt å bråke noe voldsomt etter en liten stund, og har etterhvert blitt så ille at jeg ikke kan bruke de blant folk. Noen som har tips til en bra og stillegåande laptop? gjerne i priklassen 5000-6000. Eneste jeg trenger er minnekortleser, minst 2 usb-innganger, tilkoblingsmuligheter til TV og gjerne webcam.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå for en med lang batterilevetid!

Mindre strømforbruk = mindre varme = mindre behov for kjøling = mindre støy.

Skrevet

Gå for en med lang batterilevetid!

Mindre strømforbruk = mindre varme = mindre behov for kjøling = mindre støy.

Så batterilevetiden er en god indikator på støynivå? Jeg trodde kanskje det hadde noe med prosessoren å gjøre?

Noen konkrete tips?

Skrevet

Dersom du skal skrive master og ha den med på lesesal er det gjerne ikke alltid du får strømuttak, og da er batterilevetid en god ting. Forøvrig er de fleste PCer, også de helt rimelige, ganske stille så lenge man sitter og skriver og leter litt rundt på nettet. Unntaket kan være dersom du begynner å se på sider med mye flash, da kan viftene begynne å gå og da blir det fort litt sus.

Skrevet

Jeg har en Asus X5DIJ. Den er svært stillegående og jeg hører den knapt.

Er selv masterstudent, men arbeider hovedsaklig hjemmefra. Her er bilde Asus X5DIJ

En slik PC er kanskje for stor for deg? Foretrekker du en uten optisk enhet siden du skal frakte den mye til og fra studiestedet ditt? Generelt er jeg godt fornøyd med Asus. Både kjæresten min og moren hans har det, og begge PC'ene er stillegående. Hadde tidligere en Fujitsu Siemens, kjøpt høsten 2006, som bråkte som et uvær.

Når det gjelder flash og og mye bilder som kan få PC'en til å bli varm, er det lurt å redusere det ved å bruke adbloc.

Skrevet (endret)
Asus UL30Vt er en maskin jeg ville vurdert. Relativt lett, grei ytelse og bra batteritid. Du får dessuten gratis frakt som student :) Endret av Xmir
Skrevet

Asus UL30Vt er en maskin jeg ville vurdert. Relativt lett, grei ytelse og bra batteritid. Du får dessuten gratis frakt som student :)

denne har jeg og! eller noe liknende. den ser lik ut og har samme spesifikasjoner. hatt den i ett år uten NOEN problemer. Første pc'n jeg virkelig har vært fornæyd med. Lavt støynivå!

Gjest Thefainter
Skrevet

Kan virkelig anbefale Asus sånn generelt. Solide, pene og gode maksiner som ikke brenner opp lommeboka totalt :biggrin:

Skrevet

Jeg har en samsung (q320) pc som ble anbefalt til de som skal jobbe på steder hvor man skal være stille, fordi den er meget stillegående, og man kan i tillegg skru av viften (dette er vel ikke noe jeg ville anbefalt, og har aldri gjort det, men den er fortsatt veldig stillegående)

Skrevet

Så batterilevetiden er en god indikator på støynivå? Jeg trodde kanskje det hadde noe med prosessoren å gjøre?

Alt henger sammen med alt.

En rask prosessor bruker mange Watt. Antall Watt har igjen betydning for to ting: Hvor fort prosessoren tapper batteriet (f.eks 80 Watt-timer batteri / 20 Watt forbruk = 4 timer batterilevetid) og hvor mye varme den produserer. Varme må jo fjernes for at ikke prosessoren skal steke seg selv, og det gjøres med en vifte. Hvis en pc har god batterilevetid er det grovt regnet to mulige forklaringer:

1. Batteriet er veldig stort

2. Prosessoren er gjerrig

Hvis 1) er støynivået uvisst. Hvis 2) er behovet for viftekjøling lite, og støynivået burde bli lavt som et resultat av dette.

Acer Timeline og mange netbooks er eksempler på maskiner bygget med gjerrig prosessor. Disse blir billige, men har også svært lav ytelse sammenlignet med maskiner uten spesielt gjerrige prosessorer.

ThinkPad T-serie og MacBook Pro er eksempler på maskiner med stort batteri. Prisen blir markert høyere, men så står heller ikke ytelsen tilbake for andre maskiner.

Gjest Nedfall
Skrevet

Når det gjelder flash og og mye bilder som kan få PC'en til å bli varm, er det lurt å redusere det ved å bruke adbloc.

Kan være lurt å dynge på med Noscript også. En ting er ressurrskrevende mediainnhold, en annen er sikkerhetsaspektet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...