estrella Skrevet 24. november 2010 #1 Skrevet 24. november 2010 Min kjære har prata så smått om å bo i Finnmark, selv er jeg litt skeptisk, jeg tenker på hvor mørkt det er det er o.l på høsten/vinteren. Jeg er på grensa til å bli superdeprimert bare pga "vanlig mørke" :gjeiper: Snakket med ei venninne og hun har bodd der 1 år, hun sa det var helt fælt, om morgenen måtte du gå med hodelykt, rundt lunsjtider gikk det greit å gå uten, men ved middagen måtte du på med lykt igjen. Så hvordan er det egentlig? Burde man teste det ut et halvt år/ett år før man velger å bo der over lengre tid enn det? Nå er det ikke aktuelt å flytte før om 3 år pga studier, så har god tenketid!
Lillaa Skrevet 24. november 2010 #2 Skrevet 24. november 2010 Jeg er fra Finnmark og har aldri hatt behov for å bruke hodelykt. Skal du bosette deg øde uten elektrisitet så vil det kanskje være nødvendig, men siden du skriver at det er pga. studier vil jeg tro det er i en by. Jeg vet ikke hva slags lysforhold du er vant til, men du må huske at snøen reflekterer lys, derfor er Tromsø "lysere" om vinteren enn Bergen. Mørketida starter på den her tida, og i mnd. skiftet januar/februar kan man se sola igjen. At man ikke ser sola betyr ikke at det er helt mørkt. Det er lys på dagen, og gjerne en kjempelang, vakker "blå time". Man har også fantastisk nordlys. Hvis du velger å se det positive, vil det går bra. Hvis du har bestemt deg for at det er forferdelig, kommer det til å være det. Hvis du har aktiviteter/trening/hobbier vil det gjøre hverdagen lettere hvis du sliter om vinteren. Jeg synes Nord-Norge om vinteren er helt fantastisk! Savner mørketida når jeg ikke er der om vinteren. 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #3 Skrevet 25. november 2010 Jeg sliter med ekstrem tretthet i mørketida, men utover det synes jeg det er herlig! Det er så koselig med tente lys i alle vinduer. Snøen lyser opp ja, og hodelykt...? Vel, da bor man nok øde ja. Hvilke type jobber kommer dere til å være kvalifiserte til? Jeg tenker at dere kan velge å bo i en av byene, som Hammerfest eller Alta. Kirkenes og Vadsø er jo også ok. Selv kommer jeg fra Hammerfest, og har aldri brukt hodelykt unntatt på hyttetur på fjellet. For å gi deg et bilde på hvordan det kan være: Hammerfest er en liten by med ca. 10.000 innbyggere. Sentrum av byen ligger såpass tett (ikke spredt over mange kilometer) at man får følelsen av å være i en by og ikke i ei bygd. Der har du kjøpesenter, butikker, et torg, kafeer, frisører, kulturhus, museer, kontorer osv. Det er gode muligheter for friluftsliv naturlig nok, eller du kan bli med i et av korene, korps, revy, idrett osv, eller du kan treffe venner/kollegaer på kafe eller stikke innom på besøk (i Finnmark stikker man bare innom venner, man venter ikke på invitasjon). I Hammerfest møter du mange andre med høy utdanning, for mange andre tenker akkurat som din kjære og vil til Finnmark for å spare penger. Vinteren er lang og kald, men mørketida varer bare i to måneder. Den overlever man fordi man lagrer opp lys fra sommeren med to måneders midnattssol. Ellers koser folk seg mye innendørs, enten på kafe eller hjemme. Mørketida gjør faktisk folk mer sosiale, synes jeg. Ellers er det mange som opplever å få bukt med mørketidsreaksjonene ved hjelp av dagslyslamper. For meg er det utenkelig å se sola skinne på juletreet. Det ville vært veldig feil for meg. Så man venner seg jo til mørket. Og som det ble sagt over her, så er det jo ikke mørkt hele tida. Bilder fra Hammerfest vinterstid Hm, kjente at jeg fikk litt hjemlengsel nå.
andemor Skrevet 25. november 2010 #4 Skrevet 25. november 2010 Jeg kommer sørfra og har bodd i Nord-Norge i nesten 10 år. Ikke i Finnmark, men i Troms. Og jeg synes ikke vinteren er noe problem. Synes faktisk det er verre at det er så kaldt på sommeren. Når det er sagt, vil jeg absolutt si meg enig i de som har sagt at det kommer an på din egen innstilling om du vil trives eller ei. I tillegg er jeg av den oppfatning av alle burde prøve å bo i Nord-Norge i løpet av livet sitt. Det er en opplevelse. Fantastisk natur, flotte folk, og spennende vær.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #5 Skrevet 25. november 2010 Kunne godt ha tenkt meg å bo der noen år. Kjekt med den avskrivningen vedr. studielånet. Mangel på sol vintertid løser du med lyslampe.
estrella Skrevet 25. november 2010 Forfatter #6 Skrevet 25. november 2010 Aha! Da er det nok ikke såå fælt som jeg har forestilt meg det Ang det med hodelykt, hun venninna mi var nok litt øde, tror det var det året hun hadde førstegangstjeneste Kanskje jeg kan gi det en sjanse, tror nok det er verd å prøve iallefall 1 år?! Vi får se om 3 år, først er det utdannelse her som gjelder. Jeg utdanner meg til å bli vernepleier og samboer førskolelærer, så jobb er vel kanskje ikke det vanskeligste for oss å få? Selv i Finnmark
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #7 Skrevet 25. november 2010 I vest-finnmark kommer våren litt tidligere enn i øst. Jeg ville valgt å bo ved kysten fordi jeg hater insekter. De verste månedene er mai og begynnelsen av juni. Da er det lenge før man får vårfølelse, spesielt i øst-finnmark. Alta, Kirkenes, Vadsø og Hammerfest er de største byene. Kirkenes og Alta har litt bedre klima og mindre vind. Hvis du ser bilder kan de se hvor mange trær som er små og står krokete = mye vind. I Alta er det mer langstrakt bebyggelse og du kan ikke regne med å ta bussen til jobb, trening, kino m.fl. Kirkenes ligger på sørsiden av varangerfjorden og har et mildere klima enn Vadsø, målt i vind og sommertemperatur. Ikke velg indre-finnmark. Masse mygg, knott og klegg og skitkaldt på vinteren. Men du ser nesten aldri en veps i dette fylket hvis du ikke treffer på en jordveps og det har jeg bare hørt skje en gang for cirka 50 år siden. Veldig bra med kultur, revyer og konserter i byene. Velger dere et mindre sted, er veien ofte utsatt for uvær på vintrene. Har litt familie i nord og ofte må de som bor i grisgrendte strøk, la være å dra på trening fordi de ikke har lyst å kjøre pga været. Vardø er også en fin by, men blåser alltid der men heller ikke en mygg. Jeg har ikke vært i Kjøllefjord, Båtsfjord og de nordligste byene. Men Honningvåg har greit klima på linje med Hammerfest. Jeg ville valgt en av de største byene. De som planlegger å leve i pakt med naturen får det likevel til. Sist vinter jobbet et lærerpar jeg kjenner på et lite sted. De er friluftsmennesker, men været var ekstremt kaldt og vinteren gikk med til å gå på jobb, besøke venner, lufte hunden og være glad for å ha ved i hus. Men de er der nok en vinter og planlegger å kjøpe et hus. Besøk kommunenes hjemmesider og dann deg et bilde av hva som skjer? Mail og spør hvilke fritidstilbud som finnes og hva dere er intereressert i. De fleste har tid til å svare og ønsker nye innbyggere velkommen. Selv om dere ikke skal ta valget før om tre år, er det litt interesant å vite litt om fylket og de stedene dere kan tenke dere trer kanskje bedre frem? Lykke til. Det er veldig vakkert i nord, lett å bli kjent hvis man selv har interesser, og må nevne at sist vinter var ekstrem også i sør-norge. Mørketida er mest deprimerende for de uten jobb, de som er enslige, men mange som er født der velger å pynte til jul dagen etter at sola har takket for seg for i år og bruker fritida på inneaktiviteter, trening, kultur, cafe og vennebesøk.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #8 Skrevet 25. november 2010 Jeg utdanner meg til å bli vernepleier og samboer førskolelærer, så jobb er vel kanskje ikke det vanskeligste for oss å få? Selv i Finnmark Det er kanskje litt vanskelig hvis dere ikke skal bo i en liten kommune der, alternativene er noen færre hvis man ikke er minst sykepleier eller lærer. Men dere kan være heldige. Ville fulgt med på arbeidsmarkedet i den kommunen dere kan tenke dere å bo. Dere kan også søke jobber som ikke er helt relevant til utdannelsen, men igjen kommer de små kommunene på kartet. Det er solide kommuner i nord, og de har som regel stabile tilbud uten for mye gjennomtrekk.
Gjest Coarvi Skrevet 25. november 2010 #9 Skrevet 25. november 2010 Hodelykt??? Det har jeg aldri opplevd at noen bruker til daglig i min hjemkommune på vidda hvertfall... Jeg synes mørketida er fantastisk og nydelig, og jeg savner den veldig nå når jeg bor sørpå. Jeg synes det er en tyngre "mørketid" her sørpå, fordi det ikke er snø, nordlys eller vakkert lys på himmelen (veldig vanlig med perioder på dagen med veldig rød himmel i mørketida). Mørket her sørpå er mye mørkere. Det varer ikke like lenge nei, men jeg har jo ikke nytte av sola mens jeg sitter på skolen uansett. Mørketidsdepresjoner fikk jeg ikke før jeg kom sørover... Men, jeg vet at mange nordpå sliter veldig med mørketiden også, så det er nok individuelt. Men hvis man bare skal gjøre det for noen år syns jeg man skal gå inn for å nyte det - det ER en nydelig tid, og den varer ikke lenge! Og midt oppi den mørkeste tida kommer jula, og når jula er over kommer sola straks tilbake! (Jeg har opplevd julaften med sol EN gang i livet mitt, og det var så feil som man kunne få det! Grusomt!) 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå