Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er leder i en liten bedrift (7 ansatte), som ønsker å jobbe litt med det sosiale på jobb.

Det er et par av de ansatte som hyppig møtes på fritiden, ellers er det klare skiller mellom jobb og fritid (foruten julebord, sommerfest, etc).

Jeg kunne tenkt meg å foreslå noen tradisjoner for å komme litt "nærmere" mine ansatte, eller - alle bli litt bedre kjent på det private. Og da gjerne ikke bare på "fest".

Tanken på sosial middag på rundgang, kunne kanskje vært noe? At man ca hver 4-6 mnd inviterer de andre hjem til seg på middag, slik at en ser hvordan de andre bor og har det. Tanken er da selvsagt spleising på utgifter, og kanskje også matlagingen.

Ellers har jeg sendt forespørsel til en av de finere restaurantene i byen om tilbud om mat- elelr vinkurs en kveld/ formiddag helg.

Noen andre forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde fått litt hetta om det var forventet at jeg skulle invitere kollegaene mine hjem på middag. Jeg liker rett og slett ikke å ha gjester jeg ikke kjenner veldig godt som venner og familie, og hater å arrangere middager selv om jeg er flink til å lage mat. Har riktignok jobbet steder hvor det var vanlig at folk inviterte alle kollegaene på ulike middager, fester etc privat, og det var kjempefint, men det var aldri forventet at alle hadde plikt til å invitere igjen. Folk bor jo også forskjellig, noen har liten plass, dårlig råd etc. Så jeg er skeptisk til det første forslaget ditt.

Forslaget om mat/vinkurs høres fint ut. Ellers er det jo greit med f eks lønningspils eller å invitere ut på middag, men jeg synes ikke det bør være for ofte eller at hver enkelt ansatt må ta regningen om det er snakk om dyrere middager f eks.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde fått litt hetta om det var forventet at jeg skulle invitere kollegaene mine hjem på middag. Jeg liker rett og slett ikke å ha gjester jeg ikke kjenner veldig godt som venner og familie, og hater å arrangere middager selv om jeg er flink til å lage mat. Har riktignok jobbet steder hvor det var vanlig at folk inviterte alle kollegaene på ulike middager, fester etc privat, og det var kjempefint, men det var aldri forventet at alle hadde plikt til å invitere igjen. Folk bor jo også forskjellig, noen har liten plass, dårlig råd etc. Så jeg er skeptisk til det første forslaget ditt.

Forslaget om mat/vinkurs høres fint ut. Ellers er det jo greit med f eks lønningspils eller å invitere ut på middag, men jeg synes ikke det bør være for ofte eller at hver enkelt ansatt må ta regningen om det er snakk om dyrere middager f eks.

Tre av de ansatta har jobbet sammen i 20 år, og aldri vært hjemme hos hverandre.

3 av de andre har jobbet sammen 2 år.

Alle har en god tone på jobb, men det føles som det skilles mellom oss "sjefer" og de ansatte. Det er jo forøvrig riktig, men jeg føler det kanskje hadde blitt enda bedre miljø om man fikk et innblikk i de ansattes liv hvor de er mer på "hjemmebane", og ikke ser på deg som "sjef", men mer som venn. Men man skal selvsagt være forsiktig med å blande disse kortene.

Man kan selvsagt ikke pålegge at alle skal invitere, men foreslå en slik rullering så kan de som vil bli med på det?

Middag og lønningspils blir litt annet synes jeg, det skjer av og til, men det blir ikke "personlig".

Men det blir kanksje feil å bli for personlig?

Skrevet

Middag hos hverandre på rundgang? Kjenner jeg blir stressa bare av tanken.

Jeg er en kvinne i slutten av 30 årene som kommer fint overens med mine kolleger, men jeg ville aldri hatt dem i mitt hjem, ikke er jeg spes flink til å lage middagsretter annet enn hverdagsmiddag heller, så jeg hadde blitt superstressa og gjort alt for å skulke unna.

Å blande det profesjonelle liv med det private har ingen plass mener jeg. Om folk finner venner på arbeidsplassen så er det flott, det er ikke det jeg mener. Fredagspils er et greit forslag, uforpliktende å greit. Så nettopp en annen tråd om følt drikkepress på fredagspilsen ( som jeg ikke har lest), kanskje du bør lese den for å unngå eventuelle fallgruver.

Skrevet

Jeg har blitt god venninne med et par av mine kollegaer. De andre har jeg et godt forhold til eller litt mer fjernt. Alt etter som vi matcher som personlighet.

Jeg hadde satt meg totalt på bakbeina dersom jeg var nødt til å invitere avdelingen hjem. Det er min private sfære og jeg vil bestemme hvem som er velkommen dit. I tillegg så har folk kanskje både partner og barn.

Da ser jeg heller det at du som sjef inviterer de hjem til deg og at dere sammen kan styre på kjøkkenet. Alternativet med matkurs er helt topp.

Skrevet

Det er etter mitt syn en veldig dårlig ide. Arbeidsliv er arbeidsliv, og privatliv er privatliv. Tror ikke det er lurt å blande disse ved obligatorisk tvang. Kveldstid/helger? Folk flest har mann og barn. Nei, dårlig ide.

Skrevet (endret)

Jeg synes det er alt for mye sosialt som skjer på jobben!Ikke nok med at det er mange krav i jobben, men det er jammen meg mange krav om å være sosial også! Jeg begynner å bli ganske lei....og hvorfor i all verden skal en bake kake til folk som flyr inn til sjefen og baktaler deg så fort de får sjansen?! (for å fortelle fra min egen erfaring)

Jeg er også jævlig lei de som syter og klager over alt når sjefen er borte, men som er sååå smiende og så enig med sjefen når vedkommendde er der. Jeg er lei av at de skal vite alt om meg og mitt privatliv, jeg er lei av å høre hvor feilfrie de selv er, jeg er lei av "rødstrømpene", og av at all den "politiske korrektheten"!!!

La meg slippe dette sosiale maset...Jeg går IKKE på julebord i år.

Og jeg hadde aldri giddet å ha de på middag hjemme hos meg.

Og jeg kan legge til at jeg faktisk har fått venninner på jobben så helt asosial er jeg ikke.

Endret av Lotta345
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er viktig å skille mellom jobb og privatliv. Har ingen interesse av å invitere kollegaene hjem til meg på middag. Jeg liker helper ikke sjefer som prøver å bli god venn med de ansatte.

Skrevet

Men det var hele poenget med denne tråden, jeg setter pris på bedre forslag til aktiviteter.

Men synes det er synd det alltid skal være alkohol i bilde, noen andre forslag?

Skrevet

Jeg synes det er viktig å skille mellom jobb og privatliv. Har ingen interesse av å invitere kollegaene hjem til meg på middag. Jeg liker helper ikke sjefer som prøver å bli god venn med de ansatte.

Enig. Egentlig synes jeg heller ikke de burde spise lunsj med sine ansatte...ihvertfall ikke når de senere/før kritiserer de eller kommer med helt uberettigede anklager. Føler at det er et skuespill og at de bare sitter der og analyserer og følger med på de ansatte. De vet hvem av ens kolleger som løper inn til de, det vet man ikke selv (selvfølgelig, men..)

Skrevet

Tror det er en dårlig idé å foreslå middag på rundgang til sine ansatte. Dette er mer noe en vennegjeng gjør. Når sjefen spør vil mange også føle seg presset til å si ja selv om de egentlig ikke vil.

Du kan imidlertid gjerne invitere folk hjem til deg selv - det er et hyggelig initiativ. Ellers finnes det jo massevis av teambuildingaktiviteter - hva med go-kart, invitasjon på teater eller opera, en stabsutviklingsdag med proff veileder, rebusløp i bygatene etc etc.

Skrevet

IKKE hjem til noen. Det er mange som ville oppleve det som grusomt, ikke bare å ha kollegene hjemme hos seg selv, men også å måtte inn i en annen kollegas hjem. Jeg er en av de som opplever denslags som forferdelig ubehagelig. Når det oppstår (jeg er belemret med en kollega som gjerne inviterer til middag) sørger jeg for å ha noe annet å gjøre den kvelden, men jeg må tåle (og det plager meg) masse, masse snakk om middagen i for- og etterkant.

"De som vil" er det verste jeg hører. Det betyr alltid "alle må, ellers blir det veldig mye på de som melder seg frivillig, og vi kommer til å skule på de som sier at de ikke vil". Hvert år kommer jeg faretruende nær å myrde når kolleger maser om at jeg må bli med på et avskyelig, masete arrangement "alle" er så glad i men som i prinsippet er for "de som vil". Tro det eller ei, jeg oppfattes som veldig sosial og omgjengelig, men skal jeg være sosial må det skje på nøytral grunn og med mulighet for å stikke tidlig dersom det blir kleint.

Omvisning på museum, månedlig filmklubb i jobbens lokaler, Trivial Pursuit eller andre spill (fortsatt i jobbens lokaler), mulighetene er mange.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Bowling, klatring i klatrevegg, vær turist i egen by. Den byen jeg flytta fra i sommer hadde flere muligheter for guida båtturer i nærområdet, som det stort sett var turister som benytta seg av. Det er egentlig ganske artig å være turist i egen by! Om du holder til rundt bergensområdet eller ålesundsområdet så er jo en guida tur i akvariet en strålende sosial aktivitet.

Ang det å ha middag hjemme hos de ansatte, det er ikke alle som bor sånn til at det passer å ha folk på middagsbesøk. Der jeg bodde før var det totalt umulig å ha folk på middag. Et bittelite tekjøkken, inget kjøkkenbord eller spisestuebord. To innekatter som måtte være kun på satua pga allergi og manglende dør til soverommet :sjenert: Selv om jeg nå bor på en mye mer praktisk plass når det gjelder både gjester, matlaging og kattene, ville jeg neppe hatt kolleganene i alle fall fra gamlejobben på "tvungen" middag hos meg. Det blir for privat.

Endret av fruBeist
Skrevet

Jeg hadde aldri i livet villet invitert alle mine kollegaer hjem til meg. Og hadde noen prøvd å tvinge meg hadde jeg boikottet alt som het sosial omgang. Da hadde jeg heller satser på teambuilding osv enten i arbeidstiden eller en helg, kake med på fredagskaffen, julegaver, litt ekstra oppmerksomhet ved bursdager osv.

Skrevet

kake med på fredagskaffen

Vel å merke hvis det ikke skal gå på omgang å bake eller være nok en "de som vil"-greie!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...