ninne 123 Skrevet 24. november 2010 #1 Skrevet 24. november 2010 HeI! Min datter er 3 1/2 år gammel, hun blir 4 i mars. Er det for tidlig å forvente at hun skal kle av og på seg selv? Dette er noe jeg forventer av henne nå. Men hun vil ikke, og av og til sier hun at hun er baby og at hun ikke klarer det. Hun kan bruke en halv time til tre kvarter på å kle på seg og bare sutrer og diller. Hun er enebarn. Har dere noen tips?
Umuriel Skrevet 24. november 2010 #2 Skrevet 24. november 2010 Har inntrykk av at barn er veldig forskjellige når det kommer til av-/påkledning. Min treåring har så smått begynt å kle av og på seg selv, men plages litt innimellom, og foretrekker stort sett at vi foreldrene gjør det. Han har akkurat fylt tre år, og jeg forventer ikke at han skal greie det helt selv.
dollydimples Skrevet 25. november 2010 #3 Skrevet 25. november 2010 Jeg kommer til å forvente at mitt barn klarer det selv i en alder av 3 1/2 år. Er det fordi hun ikke vil eller fordi hun ikke klarer? Jeg ville sagt at hun skal klare det selv, men at du er der og hjelper med det hun ikke får til. Også får hun bare bruke lang tid og sutre litt i begynnelsen, det går nok over når hun skjønner at du ikke gir deg og at hun bare må gjøre det selv.
Gjest Sommertid Skrevet 25. november 2010 #4 Skrevet 25. november 2010 Barnet mitt er 2,5 år og kler som oftest av seg selv når vi kommer hjem. Hun vil veldig gjerne kle på seg også men det er litt vanskelig for henne ennå. I vertfall nå når det må stor klumpete dress til i kulden. Jeg regner med at hun vil klare seg helt selv når hun er 3-3,5 år.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2010 #5 Skrevet 25. november 2010 Min på snart to klarer en del av/påkledning selv når han er "i humør og motivert", så når han er tre ser jeg da absolutt for meg at han skal klare mye (ikke knytting av lisser og gledelåser ol, da). Alt nå (22 mnd) tar han på sokker, luer, jakker, gensere, sko (uten knytting). Avkledning klarer han så godt som alt av.
ninne 123 Skrevet 25. november 2010 Forfatter #6 Skrevet 25. november 2010 Takk for svar alle sammen. Det fordi hun som regel ikke vil, hun trenger av og til litt hjelp med strømpebuksa og sokkene. Men det er jo ikke alltid hun kan bruke så lang tid hun vil, for vi skal jo rekke jobb og barnehage om morningen. Vi prøver så godt vi kan å være strenge, men det blir så fort dårlig stemmning av dette " problemet ".
leirbål Skrevet 25. november 2010 #7 Skrevet 25. november 2010 Hva om du gjør påkledningen litt morsom og lystbetont? Når sønnen min var liten tilbød jg meg ofte å kle på ham. Når han sa ja, tok jeg strømpebuksen på amen hans, fordi han ikke skulle fryse på hendene ol. Han begynte da og le, og si at det var feil, noe som "forvirret meg totalt". Derfor måtte han vise meg hvor strømpebuksen skulle være. (Jeg forstod det aldri før han hadde tatt den helt på. ) For å få litt bedre tid om morgenen sto vi opp litt før. Somlet han veldig "tok jeg tiden". Han skulle ta på seg et konkret plagg før jeg hadde rukket å telle til ti. Noen ganger måtte jeg telle sakte om han virkelig forsøkte, men brukte litt lang tid. Når han greide det ble jeg veldig imponert, og lurte på om han greide neste plagg like fort. Jeg skrøt ofte til personalet i barnehagen, bestemor eller en annen hvor flink han var å kle seg selv. Når han fikk lyst til å være baby lot jeg ham få være det, på noen område jeg valgte ut. Jeg kunne mose middagen, fordi babyer ikke kan spise biter, han satt på fanget og ble bysset ol. (Jeg spurte først.) Og så fortalte jeg mye om tiden han var baby. 3
Umuriel Skrevet 25. november 2010 #8 Skrevet 25. november 2010 Hva om du gjør påkledningen litt morsom og lystbetont? Når sønnen min var liten tilbød jg meg ofte å kle på ham. Når han sa ja, tok jeg strømpebuksen på amen hans, fordi han ikke skulle fryse på hendene ol. Han begynte da og le, og si at det var feil, noe som "forvirret meg totalt". Derfor måtte han vise meg hvor strømpebuksen skulle være. (Jeg forstod det aldri før han hadde tatt den helt på. ) For å få litt bedre tid om morgenen sto vi opp litt før. Somlet han veldig "tok jeg tiden". Han skulle ta på seg et konkret plagg før jeg hadde rukket å telle til ti. Noen ganger måtte jeg telle sakte om han virkelig forsøkte, men brukte litt lang tid. Når han greide det ble jeg veldig imponert, og lurte på om han greide neste plagg like fort. Jeg skrøt ofte til personalet i barnehagen, bestemor eller en annen hvor flink han var å kle seg selv. Når han fikk lyst til å være baby lot jeg ham få være det, på noen område jeg valgte ut. Jeg kunne mose middagen, fordi babyer ikke kan spise biter, han satt på fanget og ble bysset ol. (Jeg spurte først.) Og så fortalte jeg mye om tiden han var baby. Her var det veldig mange gode tips Sønnen min er også i en alder nå hvor han gjerne vil være litt baby av og til, selv om han som regel insisterer på at han er stor gutt. Ikke så enkelt å være midt-i-mellom-fasene her i livet Jeg er forsiktig med å ha for mange forventninger til en treåring, det blir fort mange nederlag og dårlig stemning.
Gjest imli Skrevet 25. november 2010 #9 Skrevet 25. november 2010 Viss ungen ikkje ville kle på seg sjølv, ville eg berre kledd på ho... Kva er vitsen med å lage problemer og kranglar utav alt? Min 2,5-åring kler som regel av seg dei fleste plagg sjølv, og innimellom vil han kle på seg sjølv. Andre dagar er han ikkje interessert. Eg let han styre det sjølv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå