AnonymBruker Skrevet 24. november 2010 #1 Skrevet 24. november 2010 Jeg er litt usikker på hvor jeg skal plassere denne tråden, men jeg prøver her Jeg fikk brev fra legen angående svar på blodprøver, hvor det stod at et par hormoverdier ligger litt utenfor normalområdet, og at legen skal henvise til utredning mtp PCOS. Betyr dette at jeg mest sannsynlig har PCOS? Hva skjer når jeg skal til utredning for PCOS? Og hvis det blir bekreftet at jeg har PCOS, hva skjer da med tanke på oppfølging, å bli gravid, vektredusering osv..?
Vrimle Skrevet 24. november 2010 #2 Skrevet 24. november 2010 Utredningen vil sansynligvis bestå i en gyno-undersøkelse der de sjekker om du virkelig har cyster på eggstokken/e, og at det er mange nok og store nok til å gi det diagnosen PCOS Hva som skjer etterpå kommer i stor grad an på hvor aktiv og snill legen din er, og om du prøver å få barn eller ikke. PCOS er en veldig overdiskutert "sykdom". tallet på hvor mange som har det varierer mellom 1/5 og 1/3 avhengi av hvem du spør, og de aller aller fleste merker aldri noe til det, eller kun små ubalanser. Det er også langt fra alle med PCOS som har problemer med å bli gravide, eller som har det som eneste årsak til ufrivillig barnløshet. Det kan være vanskeligere å bli gravid, da vil du få tilbud om den samme hjelpen som andre barnløse. Men du føles gjerne litt ekstra opp, for det er en del ekstra forskning på barnløshet og PCOS. Dersom det er veldig store cyster eller andre komplikasjoner, eller du har utslag/virkninger som er utenom normalen vil du få ekstra hjelp med det. Vektreduksjon er en ting de ofte anbefaler. Og det øker sjansen for å bli gravid for hver kilo du går ned mot normalvekt. I tillegg har yoga som treningsform vist seg å ha god effekt på hormonbalansen. Dersom barnløsheten, overvekten og/eller PCOSen har stress som en del av årsaken, vil yoga også være hjelpsomt der :-) Lykke til :-)
AnonymBruker Skrevet 24. november 2010 #3 Skrevet 24. november 2010 Utredningen for PCOS består av innvendig ultralyd der man titter på eggstokkene for å se etter cyster. Muligens flere blodprøver også. Behandling er ofte Pergotime for å bli gravid, og mange får Metformin i forbindelse med vektnedgang.
Athene Skrevet 24. november 2010 #4 Skrevet 24. november 2010 Nei, du har ikke fått diagnosen PCOS ennå. Hormoner kan variere over tid. For å konstatere PCOS vurderes følgende kriterier, men man trenger ikke å tikke alle bokser for å ha diagnosen; - Cyster på eggstokkene - Avvikende hormonverdier - Fysiske kjennetegn; Overvekt, økt hårvekst, hudproblemer. I større eller mindre grad. Mange har et snev av PCOS. Men de aller fleste har ikke problemer med å bli gravid på egenhånd. Mangler man eggløsning er det som oftest lett å behandle med Clomid. Har man hormonforstyrrelser så kan medisinering ordne en del. Riktig kosthold og trening er også viktig om man får diagnosen og ønsker å bli gravid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå