Gå til innhold

Melkeallergi

Anbefalte innlegg

Gjest Lilly my
Skrevet

Sønnen min har utslag på melk på blodprøve (IgE test). Fikk beskjed fra legen at utslaget var såpass lavt at melk i mat var greit, men holdes borte fra rene melkeprodukter. Legen nevnte at han kunne drikke soyamelk. i barnehagen fortalte de at det var andre på avdelingen som drakk laktosefri melk fra Tine. Kan han drikke den?

Skrevet

Sønnen min har utslag på melk på blodprøve (IgE test). Fikk beskjed fra legen at utslaget var såpass lavt at melk i mat var greit, men holdes borte fra rene melkeprodukter. Legen nevnte at han kunne drikke soyamelk. i barnehagen fortalte de at det var andre på avdelingen som drakk laktosefri melk fra Tine. Kan han drikke den?

Etter å ha gjort et kjapt søk på nett forstår jeg det slik at IgE-test er å sjekke om kroppen reagerer allergisk på noe. Din sønn er nok ikke allergisk mot laktose. For å spalte melkesukkeret laktose trengs ensymet laktase, og de som har liten eller ingen produksjon av det kalles laktoseintollerante.

Hvis din sønn reagerer allergisk på melk er det nok snakk om melkeproteinallergi, og da hjelper det ikke med laktoseredusert melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...