Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Akkurat nå er jeg i en vanlig situasjon før jul! Jeg er Nav klient og får kun 3400kr i mnd og dekt husleie. Men jeg har en del regninger og noe fra inkasso å betale, så i utgangspunktet har jeg kr 0 å leve for i desember. og hver julekveld er så trist, for da er jeg blakkere enn blakkest, får ikke være med på julefest for lommeboka tillater det ikke. Jeg har de dårligste gavene å komme med til familien min og blir mest trist av det! Siden både brødre og søster har bra jobb og bra med penger, kan de kjøpe dyre kjempefine gaver. Mens jeg er den mislykte i familien som ikke har noe bra å komme med. Jeg vet jo at de vet jeg sliter. de er jo fullt klar over situasjonen min og de vet jeg ikke kan gjøre så mye med det akkurat nå...men alikevel så føles det så tungt i juletider når man er blakk :( jeg føler meg skikkelig mislykket! Jeg husker ikke hva jeg skulle spørre om engang nå......Denne julen blir vanskeligere enn før, siden jeg står i en situasjon der jeg mååå betale regninger, eller slite med de enda mere senere, men ikke ha råd til noe annet i desember.... åååååh jeg blir gal! Jeg skal komme innom igjen å skrive spørsmålet jeg hadde i utgangspunktet for dette innlegget. Men frem til da, god jul alle sammen :):sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du ikke litt mer i desember? Halv skatt og sånn?

Skjønner godt at det er en fortvilende situasjon. :klemmer:

Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Er i nesten samme situasjon bare at her forventer noen å være min gjest. Jeg kommer til å avlyse det hele og tar heller jula alene. Når man ikke har penger til å ha det varmt i huset så har man iallfall ikke penger til julepresanger og det julematen, kosen og treet koster. Må korrigere meg litt. Julepresanger blir det, men ikke dyrt, fint og flott. Fryser heller litt ekstra for å kunne gi noe. Nå har jeg hverken inkasso eller annet så sånn sett så kan jeg velge.

Du er kanskje ung?

Jeg er overbevist om at de andre skjønner situasjonen din og ikke forventer noe som helst. Du er ikke mislykket, men bare i en vanskelig økonomisk situasjon. De bryr seg om deg og ikke de dyre gavene. Samværet er viktigere. Ingen vil ha gave dersom de skjønte at det betydde at du fikk en regning som gikk til inkasso.

Kan du finne på noen presanger som ikke koster penger? Jeg hadde blitt kjempeglad dersom jeg kom hjem fra jobb en fredag og huset var vasket. Kanskje noen har behov for barnevakt? Dette er ting som har veldig stor verdi for de som mottar det. Du kan eventuelt legge ved et flaxlodd til 20 kr.

Skrevet

Alså.. jeg har pleid å si ifra til folk at jeg ikke gir de gaver, og at jeg ikke vil gave heller, fordi jeg ikke har råd. Gaver? bedre å ha råd til noe mat og noe godt i koppen og sosialt samvr synes jeg.

Skrevet

Får du ikke litt mer i desember? Halv skatt og sånn?

Skjønner godt at det er en fortvilende situasjon. :klemmer:

Når man har 3.400 kr i måneden er det livsopphold fra sosialen, og man betaler ikke skatt.

Skrevet

enig med overnevnte her, jeg er mer glad for gaver som f.eks vask av hus, barnepass, a'la klippekort eller noe lignende. Massasje eller om du er flink med hendene? Strikke skjerf eller noe. Husker en jul hvor jeg ble mye mer glad for husvask enn kjøpte ting. Det er ikke like personlig. Du er ikke mislykket!!! Synes samfunnet har fått et voldsom gavehysteri. Jeg setter derimot mer pris på varme i skrotten, et godt selskap og mat i kroppen enn gaver!

Snakk med familien din om det først, fortell hva du føler. Kanskje kan dere alle avtale å ikke ta overhånd mtp gaver. Sikkert noe de gjerne vil slippe, det er så stressende med julegaver.

Skrevet

Hvis du kan lage noe ville jeg også satt veldig pris på det, og i hvert fall alle de voksne i min familie setter mer pris på smågaver man kan spise eller bruke - te, sjokolade o.l hvis man ikke har tenkt å bruke mye penger, spekemat, fin vin etc hvis man har råd til å kjøpe dyre gaver, Strikka sokker, vanter etc er også populært. Til niesen min har jeg faktisk kjøpt endel brukte bøker og strikket lue o.l, har jeg råd til det har jeg satt inn noen kroner på sparekontoen hennes også. Men jeg mener at de fleste i dag har råd til så utrolig mye TING til hverdags, og kjøper seg det de ønsker seg mest ellers i året, så jeg tror at slike mindre, men hyggelige og mer nyttige gaver kan glede minst like mye...

Jeg har aldri hatt spesielt mye penger selv (student og selvstendig næringsdrivende), men jeg sliter likevel med å finne noe å ønske meg til jul, så for min del kan folk gjerne droppe gavene eller som sagt gi en pakke god te.

Skrevet

Jeg vil mye heller ha klippe kort på hundeturer enn gaver jeg bryr meg om en kort stund. Barnevakt hadde vært mer verd enn gull da barna var små.

Om du sliter med jul hver jul, bør du allerede i januar/februar tenke på neste jul. Planlegging kan hjelpe mye neste jul.

Uansett, jeg tror familie og venner bryr seg om DEG, ikke det du kan kjøpe for pengene dine.

Skrevet

Jeg har fortalt venner og familie hvordan økonomien min er nå før jul, og har fått tilbud om å hjelpe til å vaske og bake. Får litt betalt for det og det rekker til noen gaver til barna.

Skrevet

jeg er nok en av de som synes det er ganske kjipt å få gaver av noen med veldig dårlig råd, fordi jeg vet hvor mye de bekymrer seg over økonomi - og jeg har ikke lyst å bidra til ytterligere bekymringer.

når man har ok/bra råd selv, så trenger man jo ingenting spesielt - bortsett fra det andre her allerede har sagt; klippekort på gratis barnevakt/vask av hus/lufting av hund etc.

det er sånt som er slitsomt i hverdagen for de som har hektiske liv med barn/full jobb etc. ingen av de har brukt for elektrisk vinopptrekker/pyntegjenstander og alskens annet.

du kan eks strikke pulsvarmere og legge ved mørk sjokolade/ lage eggnog/konfekt/etc.

når det kommer til mat i julen ville jeg oppsøkt frelsesarmeen som faktisk gir mat til MANGE flere enn vi tror......aleneforsørgere i storbyene, folk som har mistet jobben eller kommet i andre uheldige situasjoner.

jeg synes ikke man skal planlegge julen allerede i januar for å ha råd - hvorfor i alle dager skal noen spare året rundt for å gi meg en julegave jeg ikke har brukt for? det er bare tull.

forsøk å heller gi en opplevelser eller koselige tjenester :) så lager du noen fine kort å skrive det inn i.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...