Gjest Anonymous Skrevet 14. oktober 2003 #1 Skrevet 14. oktober 2003 Hva slags krydder osv passer best når man lager fisk? Jeg er litt kjedelig.. bare salt og pepper og hvitløk (hvis ikke jeg skal kline da )
Gjest gjest1 Skrevet 14. oktober 2003 #2 Skrevet 14. oktober 2003 Kommer litt an på hva slags fiskerett du vil lage. Til enkel stekt fisk er det best bare med salt og pepper og heller spice opp tilbehøret. I fiskegryter kan man slå seg litt mer løs. Fisk kler alle slags krydder egentlig. Bare fantasien setter grenser.
Gjest Anonymous Skrevet 14. oktober 2003 #3 Skrevet 14. oktober 2003 ..jeg tenker mest på laks og ørret, og uer og kveite!
Nilma Skrevet 14. oktober 2003 #4 Skrevet 14. oktober 2003 Til ovnsstekt laks eller ørret smaker det deilig med sennep og sitron i tillegg til salt og pepper. Når det gjelder stekt kveite og uer er jeg enig med Pulverheksa, salt og pepper er det beste, så kan du heller gjøre noe spennende med tilbehøret. Evt. kan du bruke sitronpepper i stedet for vanlig pepper, det er en grei variasjon som ikke overdøver den fine fiskesmaken.
Gjest gjest1 Skrevet 14. oktober 2003 #5 Skrevet 14. oktober 2003 Her er en enkel rett med laks eller ørret. http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=52276 Hvit fisk bruker jeg å lage fiskepakker av. Legger fennikkel skåret i skiver i bunnenog legger fisken oppå. Strør over skall av sitron eller lime, + saften og et par ss god olivenolje salt og pepper. Lukker folien godt igjen og steker på 220 grader C i ca 15-20 min avhengig av størrelsen på fiskestykket.
Nøste Skrevet 14. oktober 2003 #6 Skrevet 14. oktober 2003 Når det gjeller laks eller ørret eller uer , jeg pleier å bruke olje å sitronpepper pensle med det til stekt eller grillet fisk .Er veldig godt prøv deg frem å se?
floyel Skrevet 14. oktober 2003 #8 Skrevet 14. oktober 2003 Til stekt uer er det godt med fersk rosmarin stukket inn i små snitt i skinnet. Dette er godt med sopp/ soppsaus til. Lagde her om dagen en nydelig rett med stekt uer (saltet med salt og pepper), potetmos, lettsvidde appelsinbåter og vårløk. Det hele fikk en spiss med en appelsinvin-agrette - koke hvitvinseddikk (2 ss), saft og zest av 1 sitron og 2 appelsiner, 1 stjerneanis og 3 korianderfrø inn til 1/3. Kveite er fiskenes kronprinsesse, og jeg synes den best kler klassisk tilbehør som persille og sitron. Evt stekes med litt safran. Til stekt fisk kan det også være godt med soyasmør - brun smør og tilsett litt soyasaus. Laks kan gjerne ha en ubehagelig fettsmak som man vil kamuflere. Her er mine favorittdressinger: - thaivariant: lime, sitrongress, fiskesaus og chili. marineres og ovnsstekes. - spicy: sitron, chili, worchestersaus, litt basilikum eller persille. - whisky: bland 1 ss havsalt og 1 ss sukker. Tilsett en liten skvett whisky og rør sammen. Trykk blandinga over laksekoteletter og la dem marinere i 2-24 timer. Stekes raskt (laksen må være litt rosa inni). mvh Fløyel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå