Gå til innhold

Kan en dele gårdsinntekt dersom en "bare" er samboere?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg og sambo er litt usikre og finner ikke ut av et økonomisk problem.

Sambo driver gårdsbruk, men jeg jobber 50% på gården.

Da vi bor sammen kan jeg ikke være "avløyseren" hans, og kan derfor ikke ta ut lønn.

Vet at dersom en er gift kan en ta ut lønn fra gårdsdrift, men da jeg også studerer vil jeg miste stipendet dersom jeg er gift. Vil da stå oppført med felles inntekt, og da mer enn en har lov å tjene dersom en vil ha stipend (tror det ligger på MAX kr 110 000)

Dersom vi inngår samboerskap, vil det da være mulig å ha felles ansvar for gårdsdriften, og da dele inntekt. Eller MÅ en være gift?

Noen som vet? Finner ikke noe om det på nettet..

Endret av Charlie28
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ditt stipend blir ikke påvirket av din manns inntekt. Med mindre dere har barn, da kan forsørgerstipendet bli redusert hvis din mann tjener for mye!

Skrevet

Å? Er det bare dersom en har barn sammen!?

Ok, takk for svar :)

Skrevet

Ja, og da er det også bare forsørgerstipendet som påvirkes. Så du vil uansett få støtte uavhengig av din samboers/manns inntekt. Men som sagt, har dere barn og han tjener for mye får du ikke forsørgerstipend som utgjør ca. 1000 kr. i mnd om jeg ikke tar feil. Resterende lån og stipend vil du få!

Skrevet

Ja, og da er det også bare forsørgerstipendet som påvirkes. Så du vil uansett få støtte uavhengig av din samboers/manns inntekt. Men som sagt, har dere barn og han tjener for mye får du ikke forsørgerstipend som utgjør ca. 1000 kr. i mnd om jeg ikke tar feil. Resterende lån og stipend vil du få!

Dette var meg, postet som anonym ved en feiltagelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...