AnonymBruker Skrevet 24. november 2010 #1 Skrevet 24. november 2010 Hva er reglene angående dette? Hvis mor og far er kjærester, men bor hver for seg og bare treffes noen helger ol (pga avstand) har man da krav på de samme stønadene som andre alenemødre?
AnonymBruker Skrevet 24. november 2010 #2 Skrevet 24. november 2010 Du må fylle visse vilkår for å ha rett til stønad som enslig mor eller far. Vilkårene er i hovedtrekk: Du og barnet må ha bodd i Norge de tre siste årene. Du og barnet må oppholde dere i Norge. Du må være ugift, skilt eller separert. Du må være alene om omsorgen for barnet. Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far.
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 24. november 2010 #3 Skrevet 24. november 2010 Har du et kjæresteforhold til barnefaren er du ikke alenemor! 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2010 #4 Skrevet 24. november 2010 selfølgelig ikke, du er jo ikke alenemor, det er trygdesvindel
Nynaeve Skrevet 24. november 2010 #5 Skrevet 24. november 2010 Klippet og limt fra NAV: Hvem kan få stønad til enslig mor/far? Du må være ugift, skilt eller separert. Faktisk samlivsbrudd kan på visse vilkår likestilles med separasjon. Du må være alene om omsorgen for barn og fylle vilkåret om ikke å leve sammen med den andre av barnets foreldre eller en du har vært gift med. Du kan ikke få stønad dersom du har samboer og har hatt det i 12 av de siste 18 månedene. Du må ha vært medlem i folketrygden i de siste tre årene, og du og barnet må bo og oppholde dere i Norge. Noen av vilkårene kan fravikes etter bestemte regler. Alle som får stønad som enslig mor eller far, må melde fra til NAV om endringer som kan ha noe å si for retten til stønad eller størrelsen på den. NAV
AnonymBruker Skrevet 24. november 2010 #6 Skrevet 24. november 2010 Det står ingenting om at man ikke kan være kjærester i klippet fra Nav? Kun at man ikke skal leve samme/ha samboer. Tenker i tilfelle at faren ikke bidrar noe økonomisk, utover vanlig barnebidrag.
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 25. november 2010 #7 Skrevet 25. november 2010 http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Overgangsst%C3%B8nad;jsessionid=8CC7E0D4FE064C7A92CC1810D896A017.navnode03
Gjest Coarvi Skrevet 25. november 2010 #8 Skrevet 25. november 2010 http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Overgangsst%C3%B8nad;jsessionid=8CC7E0D4FE064C7A92CC1810D896A017.navnode03 Nettopp. Det står ingenting om at man ikke kan være kjærester og samtidig være alenemor/far. Det kommer vel helt an på hvor ofte man ses vil jeg tro.
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 25. november 2010 #9 Skrevet 25. november 2010 Nettopp. Det står ingenting om at man ikke kan være kjærester og samtidig være alenemor/far. Det kommer vel helt an på hvor ofte man ses vil jeg tro. Klippet fra siden jeg linket til ; Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far. Altså,er man kjæreste med barnefar betyr det at man har et forhold til den andre av barnets foreldre, da er man ikke alenemor!
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #10 Skrevet 25. november 2010 Sjukt hva/hvordan folk prøver å karre til seg av penger
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #11 Skrevet 25. november 2010 Klippet fra siden jeg linket til ; Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far. Altså,er man kjæreste med barnefar betyr det at man har et forhold til den andre av barnets foreldre, da er man ikke alenemor! Dette blir vel en tolkningssak? Det står ikke at man ikke er alenemor, dersom man hr ett forhold til barnefar. Det som står er at man ikke kan ha ett forhold til barnefar, dersom dette forholdet tilsier at man ikke er alenemor. Og dersom barnefar ikke bidrar noe økonomisk er man jo i praksis alenemor?
Gjest Coarvi Skrevet 25. november 2010 #12 Skrevet 25. november 2010 Klippet fra siden jeg linket til ; Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far. Altså,er man kjæreste med barnefar betyr det at man har et forhold til den andre av barnets foreldre, da er man ikke alenemor! Du må jo lese hele setninga da! "Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre SOM KAN BETY at du ikke er enslig mor eller far." Jeg tolker det dithen at hvis man har et forhold som gjør at man IKKE er enslig mor/far så får man ikke stønad, men hvis man har et forhold som gjør at man ER aleneforelder i praksis så er det OK. Dvs. at hvis barnefar sitter i fengsel i Kongo uten besøksrett så kan du få stønad selv om du fortsatt er kjæresten hans... Hva som ER riktig er det vel bare NAV som kan svare på...
Nynaeve Skrevet 25. november 2010 #13 Skrevet 25. november 2010 Det er forskjell på stønader som et generelt begrep, og overgangsstønad som andre henviser til. Min link gikk på generelle stønader, som for eksempel ekstra barnetrygd. Når man bor alene med barn, og har den daglige omsorgen, ja så er man aleneforeldre. Man har dermed ikke rett på alle mulige stønader som andre enslige foreldre kan ha. Å stemple en person som trygdemisbruker er nå i overkant. Utgiftene du har til barn vil ikke bli mindre selv om en sitter og er aldri så forelska. Men den dagen man flytter sammen, da er man ikke alene lenger, og burde si i fra til NAV asap.
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 25. november 2010 #14 Skrevet 25. november 2010 Da jeg fylte ut søknader hos NAV fikk jeg hvertfall informasjon om at dersom man er kjæreste med barnefar så blir man ikke regnet som enslig forsørger og har heller ikke rett på stønader som enslige forsørgere kan ha rett på.
Nynaeve Skrevet 25. november 2010 #15 Skrevet 25. november 2010 (endret) Du har rett på en barnetrygd ekstra så lenge en har den daglige omsorgen, og foreldrene ikke har bor sammen. Den faller bort når man får seg samboer (12 av 18 måneder). Om man deler daglig omsorg, må man dele den ekstra barnetrygden. Alene foreldre skal også lignes i skatteklasse 2. Jeg vet det er strengere regler for overgangs stønad. Min x hadde for mye samvær med barna til at jeg i det hele tatt ble vurdert. For å oppfylle den kan fedre (som regel) kun se barna annenhver helg og en dag i uken. Kan det være overgangstønad du søkte på ? Edit : ser at støtte til barnepass også nevner at du ikke kan være kjæreste med barnefar, mens utdanningstøtte gjør det ikke. Endret 25. november 2010 av Nynaeve
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå