Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg fått til det jeg ønsket. Har trent 4-5 ganger i uken i ca 10 uker nå, og blitt kvitt mage og lovehandles og fått strammet opp litt. Ikke gått noe ned i vekt. Har spist normalt uten å fråtse (middag som er min ”svakhet”). Hva gjør jeg nå for å holde formen? Trappe ned treningen litt? Spise mer/mindre? Ønsker ikke å miste rumpe og lår, og vil gjerne forbli som jeg er nå. Håper noen kan svare meg :)

Jeg har trent masse forskjellig på treningssenter, mest diverse styrketimer, men også mølle og lettere kondisjonstimer. Liker variasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grattis! Du har stått på for å oppnå den positive forandringen :)

Det er nå det virkelige arbeidet begynner. Du har satt deg mål, og oppnådd disse, men nå må det jobbes for at forandringene skal forbli mer eller mindre permanente. Insentivet blir kanskje ikke helt det samme, så du må finne nye "gulrøtter" å jakte på.

Du nevner at du har trent godt og fått strammet opp kroppen, men den eneste måten å vedlikeholde dette er å fortsette treningen. Om du velger å trene litt mindre men mer intensivt og hardere økter, eller oppretterhlder mengdetreningen på ditt nåværende nivå, er opp til deg. En kombinasjon fungerer også fint. Du berører forsåvidt et viktg aspekt ved all type trening, og det er den uunngåelige stagnasjonen i treningseffekt. Det vil komme før eller siden, og da er det igjen om å gjøre å opprettholde nivået, evt finpusse og justere over tid, slik at små forbedringer fortsatt kan oppnåes. Men i det store og hele så må alle som trener, uansett nivå, innfinne seg med at på et punkt så er det mest om vedlikeholdelse og ikke store framskritt. Alle kan oppnå stor framgang, men det er vinnerne som klarer å bibeholde effektene over tid.

For å gjøre det mer interessant så kan du gjerne prøve ut nye øvelser, terpe på teknikk, variere reps og sett, og finne nye aktiviteter som utfordrer deg og kroppen din. Det er alltid øvelser der ute som vil gi musklene dine en omgang, fordi de blir utsatt for stress på en litt anne måte enn det de er vant til. Ved å delta i nye aktiviteter så vil du også utfordre din egen koordinasjon, grunnteknikk og fysiske form. Stå på!

Skrevet

Tusen takk for flott svar :)

Tar med meg tipsene dine. Har absolutt tenkt å trene videre. Bare litt redd for å miste siste polstringen. Får vel bare passe på å spise nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...