Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man grubler på mye rart i tiden frem mot prøving...

Når på året er det egentlig best å få barn? Både for din egen og barnets del? Regner med at dette har vært oppe her før, men finner ingen tråd.

Selv vet jeg at mange unge synes det er kjedelig å være den siste som tar førerkort, kommer inn på utested osv.

Mange unger synes det er kjedelig å ha bursdag når andre er på ferie.

Dette er jo egentlig bagateller, men kan være slitsomt når det står på. Jeg er f.eks født i april, og kan takke mopedlappen for at min første sommerjobb ble langt enklere. ;)

Hvordan er det med et barn født i desember kontra ett født i januar med tanke på barnehage- og skolestart? Tenker på hvor modne de er når de starter.

Og er det andre ting å tenke på fra "barnets synspunkt"?

Hva med mor, hvilke fordeler er det ved å få barn på de ulike årstidene?

Vet at det er vanskelig å planlegge, og det kan ta tid osv. Er det slik at dere som prøver justerer innsatsen gjennom året, eller er det full rulle året rundt..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn født sent på året er jo ofte "små" sammenlignet med de som er født på begynnelsen av året. Ref: januar vs desember. Jeg har jobbet noen år i barnehage og har sett disse forskjellene ganske godt. Barna født i januar var tidligere frempå kontra de som er født senere på året. Kanskje ikke så rart - det skiller jo nesten et år på de, selv om de går på samme avdeling i barnehagen.

Vi får vår barn og mange jeg har snakket med mener det er den beste tiden å få barn på. Da slipper man å gå høygravid i sommervarmen. Man slipper sprengkulde med en nyfødt baby på de første trilleturene (ikke det at man går ut så mye om det er minus 20 ute). Man er sikret barnehageplass det året barnet fyller 1 år. (Ifølge reglene her i kommunen så er 1.september grensa).

Men når alt kommer til alt så er det kanskje enkelte ting man ikke kan planlegge. Det er jo ikke sikkert man blir gravid på første forsøk - det kan ta tid (noe som mange her på KG vet litt om). Det viktigste (i mine øyne) er at man har tak over hodet og økonomien til å forsørge et barn - så kommer det når det kommer!

Masse lykke til med prøvingen!

Gjest AnneShirley
Skrevet (endret)

Vi har alltid tenkt at første halvår er "litt bedre" enn andre halvår (i den grad man klarer å styre dette). Vi var langtidsprøver og syntes derfor det var litt ekstra moro da vi fikk klaff på "riktig tid" likevel (førstemann i april og nr kommer forhåpentligvis i februar).

Mannen er født sendt på året og ville derfor helst unngå november og desemberbarn (noe han selvfølgelig droppet fra og med andre år som prøvere ;) ) Jeg er vårbarn og har alltid syntes det var "perfekt" ;)

Og så er det det med barnehageplass som blir nevnt. Sikker også en "smålig ting" å tenke på, men utrolig praktisk å få i orden.

Jeg syntes også det var fint at det var godt utevær da jeg var kvalm og ok at det er vinter nå å slutten som jeg uansett tilbringer mye tid i seng og sofa.

At våren "kommer med trilleformen" er også hyggelig :)

Selvfølgelig er det akkurat like hyggelig å få et etterlengtet barn når som helst på året. Men i den grad jeg kunne velge, så ville jeg tenkt at "jo tidligere på året, jo bedre" (det er også litt begrunnet i at jeg synes 6 år er absolutt tidlig nok å begynne på skolen, og at 6 1/2 da høres bedre ut enn 5 1/2)

Endret av AnneShirley
Skrevet

barnet er best å få nårsomhelst på året! :)

Skrevet

Jeg har gått høygravid en sommer. Tungt pga varmen. Jeg har fått på høsten sånn at babyen måtte bare ut i kulda for å følge eldstemann i barnehagen. Kan tenke meg at det ikke er helt ok å balansere høygravid på glatta. I tillegg så blir tøy en utfordring.

Hva ender jeg opp med da?

Greit å føde i mai/juni.

Kan det planlegges?

Det er bare å prøve det :fnise:

Gjest AnneShirley
Skrevet

barnet er best å få nårsomhelst på året! :)

Selvfølgelig. Men temaet her var vel "om man kan velge" (om ikke jeg har missforstått da ;) )

Skrevet

Førstemann ble født tidlig i desember. Det var egentlig veldig greit for meg som mamma. Jeg slapp å gå høygravid på sommeren eller den kaldeste og glatteste tiden på vinteren. Nå var jeg heldig og fikk en rolig baby som sov mye, så det å skulle forberede jul i eget hus rett etter fødsel var ikke noe problem, men jeg ser for meg at de som opplevde barseltiden annerledes ville være uenige. Hvorvidt det er negativt å ha bursdag i desember kan jeg ikke uttale meg om. Det vil kanskje være en forskjell mellom dem og barn født tidlig på året de første skoleårene, men det jevner seg ut. Når det er sagt er gutten min utviklingsmessig og sosialt mye mer lik barna i barneparken som er født tidlig på året samme år som ham (altså som er fra 6 til 12 mnd eldre enn ham) enn de som er født samme halvdel som ham eller tidlig året etter. Her vil det jo alltid være individuelle forskjeller, så det er ikke nødvendigvis slik at barn født sent på året er mer umodne eller ligger etter i utvikling i forhold til resten av sitt årskull.

Nå får vi snart prøve det motsatte siden vi nå venter et vårbarn. Jeg har ingen spesielle tanker om det i forhold til årstiden jeg fødte sist, annet enn at det er koselig å få barn når man fremdeles har den lyseste og varmeste årstiden rett i møte.

Skrevet

Sikkert smart å føde på våren, men ikke noe jeg tenkte på da vi skulle begynne å prøve. Tenker overhodet ikke noe over det nå når vi runder et år som prøvere. Nå bekymrer jeg med mest for om vi klarer å bli gravide i det hele tatt.

Sånn tror jeg det er mange som hat det her inne.

Skrevet

Sånn ca. 9 mnd, etter at du mottar sæden. :ler:

Skrevet

Tror de fleste som planlegger barn har tenkt på dette :ler:

Jeg har to mai-barn og synes det var ganske perfekt. Slapp å være høygravid i sommervarme eller mens det var som glattest ute. Med førstemann var det varmerekord og jeg trengte ikke å tenke på å kle på ham noe særlig. Tror ikke han hadde på seg en genser før han var 3 mnd. Det var lett å komme seg ut, og mye av permisjonen ble tilbragt i parken.

Ellers tenker jeg på månedene ca slik:

Januar-februar: veldig nærme jul, i forhold til å fordele gaver utover året. Man er alltid eldst, som kan være litt kjedelig, men man stiller først i barnehagekøer og et par andre steder som sorterer etter alder.

Mars-mai: ser jeg på som det ideelle. Eneste er at blir det litt sent i mai havner man i eksamenstiden, og det blir vanskelig å feire bursdag mens man er elev/student.

Juni-august: Kjedelig å aldri få feiret på selve dagen, da alle er på ferie. August er perfekt i forhold til barnehagestart.

September-oktober: Ganske greie måneder, men ugunstig i forhold til barnehagestart. Man er da blant de første som feirer bursdagen sin i klassen, og det kan jo være morsomt.

november-desember: Veldig nærme jul, og man blir yngst i klassen. Kjedelig å være den siste som kan drikke, ta lappen osv, samt at man kanskje ligger litt etter i utvikling de første årene.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hvorvidt det er negativt å ha bursdag i desember kan jeg ikke uttale meg om. Det vil kanskje være en forskjell mellom dem og barn født tidlig på året de første skoleårene, men det jevner seg ut.

Da kan jeg berolige deg med at det gikk helt fint å vokse opp desember barn ;)

Jeg har i grunn ikke hatt noe som helst problemer med verken lappen, alkohol, utesteder eller noe annet fordi jeg var født i desember. Det eneste som jeg husker som negativt var at min søster hadde bursdag ganske nærme min dato, så vi måtte alltid feire "voksen"bursdag sammen. Ikke alltid like stas det da, og mye større problem enn å ha julaften et par uker etter bursdagen ;)

Har heller aldri følt at jeg hang noe særlig etter de andre på skolen, så der tror jeg nok de individuelle forskjellene i stor grad er større. og ikke minst stimulering og oppvekstvilkår i hjemmet!

Skrevet

Selvfølgelig. Men temaet her var vel "om man kan velge" (om ikke jeg har missforstått da ;) )

jepp, jeg kan lese, tro det eller ei :)

Skrevet

Sikkert smart å føde på våren, men ikke noe jeg tenkte på da vi skulle begynne å prøve. Tenker overhodet ikke noe over det nå når vi runder et år som prøvere. Nå bekymrer jeg med mest for om vi klarer å bli gravide i det hele tatt.

Sånn tror jeg det er mange som hat det her inne.

:klemmer: har stor tro på at dere får det til!

Jeg har heller aldri tenkt noe over dette. Har vel alltid hatt et veldig realistisk/pessimistisk syn på saken og tenkt at det er samme når ungen kommer, bare den kommer.

Skrevet

Jeg og samboer startet prøvingen sånn at barnet skulle bli født så tidlig på året som mulig. Å bli gravid viste seg å ikke vere så fort gjort som man skulle tro, så vi får et sommerbarn :)

Det vil si at jeg kommer til å gå høygravid i mai og juni, og får barseltiden i de varmeste månedene i året, men nå er jeg bare lykkelig for at vi skal bli foreldre <3 <3

Skrevet

Jeg ville unngått midten av november til januar og helst ikke født mellom midten av juni til midten av august. Vårbarn klarer seg gjerne best på skolen, men det kan være kjedelig å være eldst i klassen, pluss at det kan være godt med en pause etter jula før nye selskapet tar til. Slutten av året ville jeg unngått fordi et desemberbarn blir veldig lite i forhold til januarbarn, for noen barn er det til stor ulempe i skolesammenheng. Dessuten er det gjerne mye som skjer med avslutninger her og der i både desember og juni.

Skrevet

Utrolig praktisk hvis alle barn skal fødes i samme måned..

Skrevet

Eg har eit vårbarn og eit haustbarn. Kunne for å vere heilt ærleg ikkje brydd meg mindre om når på året dei blei fødd... Fordelar og ulemper med alt! Den einaste grunnen til å styre det litt, må vere viss "alle" i familien har bursdag i løpet av ein kort periode, då kan det jo vere greit å styre unna akkurat den tida, for å slippe ein bursdag i veka i to månader... ;)

Skrevet

Kan tenke meg at det ikke er helt ok å balansere høygravid på glatta. I tillegg så blir tøy en utfordring.

Hva ender jeg opp med da?

Greit å føde i mai/juni.

Kan det planlegges?

Det er bare å prøve det :fnise:

Ikke det at jeg driver og planlegger barn nå, men jeg har tenkt på det med vinter, jeg har ikke så veldig lyst til å være høygravid på vinteren, er redd for å falle.

Snakket med vennindene mine om det her for en stund siden og vi kom frem til at mai/juni var den beste tiden, og at vi alle skulle prøve å få barn i mai/juni 2012 hehe(ikke det at det er veldig trolig, slik situasjonen er idag men men )....

Skrevet

Jeg fødte i juli, og selv om jeg var høygravid i sommervarmen synes jeg det gikk helt fint. Men nå er jeg i utgangspunktet mest glad i skygge, da, og leggene var det så mye vann i at lange gåturer utendørs var utelukket uansett. En fordel er også at etter et års permisjon og ferie har vi kommet nøyaktig til felles barnehagestart.

Det er klart, det blir kanskje litt kjedelig for sønnen min at han har bursdag i sommerferien, men slike ting kan man aldri gardere seg mot. For det første var terminen i juni, og for det andre kan man fint klare å treffe på ferier ellers i året også. Selv har jeg for eksempel bursdag i februar, som regel alltid i vinterferien.

Hvis jeg skal prøve å sikte meg inn på en måned neste gang tror jeg det må bli mai.

Skrevet

Jeg kunne tenke meg juni / juli. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...