Gå til innhold

Er så oppgitt av utsetting av husbygg og klager fra nabo!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Min samboer og jeg er godt i gang med å starte livet. Han har fått fast jobb i nordsjøen,og jeg som pleieassistent. Vi er veldig klar for å øke familien vår.

Vi har nå søkt i over ett år om å bygge hus. Vi har fått positive svar og byggeløyve, MEN ene nabo på høyre side klager over helt usakelige ting KUN for å være vanskelig å utsette byggingen.. Nå skal saken til fylket og det kunne ta opp til 6mnd før man fikk behandlet saken. Har snakket med kommunen, og de mener helt klart vi får bygge, men sånn er bare byggeloven. uheldigvis!

Det de har klaget på nå er følgende:

1.Tap av utsikt

2.Redd for at muren bak huset deres skal rase

3.Husets stil ikke står i stil med andre hus rundt

4.Parkering på enebolig skal være mer enn 1, og de kunne kun se 1 parkering.

VEL....

1.Tap av utsikt .- dette er MOT en fylkesvei og indistri område... vi hindrer overhode ikke fin utsikt, sjøutsikt el liggnende... vi gjør at det ikke blir mye støy ;) så vi hjelper dem faktisk... vi har og bygget huset lengre bak så vi ikke tar all utsikt.. ;)

2.Muren deres er sprek i fordi de har planta TRE oppi der som har stooore røtter, har snakket med entrepenøt, og han sier det ikke vil rase! vi skal nemelig ikke skyte noe, bare grave! hadde de vært mer beskymret for dette hadde han tatt det med i 1 klage brev!

3. Huset deres står ikke i stil til noen av de andre, vårt derimot gjør, så det er helt klart en helt utrolig dum klage...

4. Har ikke 1 parkering, har 3! (som en enebolig nå skal ha)

Vi har gjort mye forandringer på huset for å tilfredstille de, men de fortsetter å lage ett h....

Nå skal jeg snakke med de i morgen, i håp om at de trekker klagen.. Den vil jo uansett gå igjennom, og jeg vil jo at det skal være en bra naboskap, noe det ikke blir om de fortsetter slik! helt oppgitt..

Noen mener jeg er modig å tøff som går å besøker dem, hva mener dere??

Håper på masse svar!!! Spør om noe er uklart.. skrev fort, og er veldig trøtt :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel. Et familiemedlem med noenlunde samme type naboer holdt på å bli påkjørt av naboen da han gikk for å snakke med dem. Men det er ikke sikkert dine naboer er like psycho.

Sånne folk er det umulig å snakke med. Når de herjer på sånn som dette allerede nå, så blir det neppe bedre i framtiden. Snakk med dem, for all del, men jeg ville ikke veddet mer enn en femmer på at de trekker noe som helst. Det blir vel heller mer bensin på bålet.

Skrevet

Vel. Et familiemedlem med noenlunde samme type naboer holdt på å bli påkjørt av naboen da han gikk for å snakke med dem. Men det er ikke sikkert dine naboer er like psycho.

Sånne folk er det umulig å snakke med. Når de herjer på sånn som dette allerede nå, så blir det neppe bedre i framtiden. Snakk med dem, for all del, men jeg ville ikke veddet mer enn en femmer på at de trekker noe som helst. Det blir vel heller mer bensin på bålet.

Du har vel rett, men tror ikke de er psycho, men hvem vet :P

Men snakker jeg ikke med de, prøver...så kommer jeg til å angre... De har satt oss i en knipe. Vi skulle begynt byggingen, og har ikke plass å bo etter april 2011. I tillegg har han byggmesteren lite jobb fordi det var dette han skulle holde på med.. Vi trodde ikke det gikk ann å klage på ting omigjen, og klage med en ny merknad som er helt bak mål!!!

Vi får se om vi kan få de til å trekke seg, visst ikke bygger vi etter de 6 mnd, OG da blir JEG/VI de verste naboene ever... det skal eg garantere!! Og når vi en gang selger igjen skal eg sørge for at det er til noen rotekopper/samlere/ bråkete folk, hehe!!

De må se det fra vår side og, ikke bare deres! :) Vi har vært veldig snille å tatt huset mindre en det skulle vøre, tatt det lengre bak, tatt terrassen på motsatt side etc etc, men likevel er det slik.. Kjenner tilogmed niesen deres, gjennom felles venninne, og hun er helt sjokket!!

Skrevet

Lykke til - nå er det en gang slik framgangsmåten er og naboen deres er jo i sin fulle rett til å klage, og dersom han klager på vedtaket fra kommunen må det gå til fylket for godkjenning der.

Vi var gjennom en slik runde på det forrige husprosjektet vårt, og jeg tror naboen vår totalt skrev et sted mellom 75 og 100 brev med nye klager på alt mulig (vi fikk ikke kopi av alle, de ble jo sendt direkte til kommune). Selv etter godkjenning hos fylket.

Det ble faktisk så ille at han klagde til Sivilombudsmannen (etter godkjenning av kommune/fylke og etter at bygget var bortimot ferdgistilt), slik at hele saken måtte gås gjennom på nytt av kommune/fylke før vi fikk endelig ferdigattest. Byggetillatelsen ble faktisk trukket tilbake i en periode mens dette måtte gås gjennom på nytt, på et tidspunkt hvor huset var bygget ferdig...

Hva naboen ønsket å oppnå med dette kan man lure på (vi var innefor alle krav ift utnyttelse, høyde etc, søkte ikke om dispensasjon til noe og vi tok heller verken sol eller utsikt fra han), men han var av en type som bare ikke ville gi seg når han først hadde satt i gang - han skulle ha rett og han ville at noen skulle si at han hadde hatt rett hele tiden...

Så det er bare å stålsette seg, smøre seg med tålmodighet og være så korrekt som mulig ift alle saksbehandlingsprosedyrer.

Skrevet

Synes også du er tøff som oppsøker naboen!!! :)Forklar på en saklig måte at denne klagen kommer ikke til å komme igjennom, og hvis de ønsker et fremtidig rolig naboskap, så kan de trekke klagen. For dere kommer til å bygge uansett, selv om dere må vente 6mnd på papirmølla. Begynner han å overkjøre deg (verbalt, ikke fysisk ;) ), så får du bare si "Jaja, vi håpet å løse dette til alles beste, men da sees vi om 6mnd til byggestart, og ser frem til et fremtidig fiendskap videre".

Heia deg!

Skrevet

Jeg ville solgt tomta og kjøpt tomt et annet sted. For en slik nabo hadde jeg ikke villet ha. Det du ser nå, er bare starten på et naboskap fra helvete.

• Nyttig 1
Skrevet

1.Tap av utsikt

2.Redd for at muren bak huset deres skal rase

3.Husets stil ikke står i stil med andre hus rundt

4.Parkering på enebolig skal være mer enn 1, og de kunne kun se 1 parkering.

IKKE la de vriene naboene få knekke dere. Dessuten er 6 mnd venting ikke mye i et livsløp :-) Stå på!

Vi hadde en liknende sak, og da gikk saksbehandler fra kommunen og forklarte naboen at de KUNNE klage saken videre, MEN det var 99% sikkert at de ikke kom noen vei med klagen.

Dermed droppa de klagesaken.

Kanskje det kan gjøres noe slikt fra kommunens side hos dere også?

Skrevet

Er du sikker på at du orker et slikt naboskap for fremtiden ?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...