mac84 Skrevet 23. november 2010 #1 Skrevet 23. november 2010 Jeg tok nylig en blodprøve fordi jeg mistenkte at jeg muligens hadde lavt stoffskifte. Har symptomer som at jeg er mye trøtt og sliten, fryser veldig, gått opp i vekt, tørr hud...for å nevne noen. Har nå fått svar på blodprøven og ifølge legen har jeg B vitamin mangel, så fikk resept på dette. Men, har søkt litt på verdiene jeg har og stusser fortsatt litt over TSH. Min verdi er på 4,14--på arket jeg fikk står det at normalen er 0,2 - 4,5, mens div sider på nettet sier at øverste normal er 4,0 --som jo da vil si mitt TSH nivå er forhøyet...eller? Er det noen her inne som selv har stoffskifte problemer og kanskje kan hjelpe meg litt??
AnonymBruker Skrevet 24. november 2010 #2 Skrevet 24. november 2010 Ulike laboratorier har litt ulike metoder på laben, slik at referanseverdiene varierer litt. Når det da står at du har 4,11 og referanseverdiene er 0,2-4,5, så er det riktig at du er innenfor referanseområdet. Hadde laboratoriet som blodprøven din er blitt testet ved hatt feks 0,2-4,0 som referanseverdi, så ville også din TSH-verdi vært noe lavere. Om du er frisk er jo en annen sak... (Mine blodprøver har også 0,2-4,5 som referanseverdi.)
AnonymBruker Skrevet 24. november 2010 #3 Skrevet 24. november 2010 Ulike laboratorier har litt ulike metoder på laben, slik at referanseverdiene varierer litt. Når det da står at du har 4,11 og referanseverdiene er 0,2-4,5, så er det riktig at du er innenfor referanseområdet. Hadde laboratoriet som blodprøven din er blitt testet ved hatt feks 0,2-4,0 som referanseverdi, så ville også din TSH-verdi vært noe lavere. Om du er frisk er jo en annen sak... (Mine blodprøver har også 0,2-4,5 som referanseverdi.) Stemmer. Det kan for eksempel hende at maskinene bruker andre reagenser, fortynner annerledes, osv. Ikke bry deg om andre referanseverdier enn de du har fått oppgitt, det er de som er relevante til analysene utført med ditt blod.
monicatk Skrevet 24. november 2010 #4 Skrevet 24. november 2010 jeg har hatt problemer med stoffskiftet en del år nå, er 25 år. begynte med at jeg fikk høyt stoffskifte, 120 i puls, blodtrykket var høyt, jeg raste ned i vekt, og var rett og slett ganske dårlig en periode... legen jeg var hos trodde først det var et virus, men så fikk jeg kommet meg inn til fastlegen min som konstaterte høyt stoffskifte... da hadde jeg symptomer som skjelving, fort varm, rastløs, vekttap osv... fikk det når jeg var 19 år tror jeg det var. så var det mye frem og tilbake med og uten medisin, det stabiliserte seg en periode, men fikk tilbakefall.. endte med så mange tilbakefall, at jeg ifjor måtte ta en radiojod-behandling, som skulle stråle og forminske skjoldbruskkjertelen min, slik jeg skulle gå over til lavt stoffskifte... og nå går jo jeg på medisin for å holde dette stabilt da (det må jeg resten av livet :S ), men ellers merker jeg at jeg fryser lettere, mer sliten og trøtt, tørr hud har jeg ikke merket så mye på ennå, men bruker å få det om vinteren uansett.. har jo gått litt opp i vekt (men da har jeg vel heller gått opp igjen det jeg har gått ned tidliger, + evt en kg eller to til... (da foretrekker jeg høyt stoffskifte ) ellers er det noen andre symptomer og, som jeg ikke husker i øyeblikket.. hper du finner ut av det... les litt om symptomer på nett o.l. og spør om de kan gjøre grundigere sjekk om de ikke har gjort det.. jeg har ihvertfall vært gjennom mange blodprøver disse årene også er det også noen ulemper med stoffskifte om du skulle bli gravid og bare for å nevne det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå