Gå til innhold

Selge hus før jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et stort hus i Eidsvoll kommune som har ligget for salg siden midten av september.

Boligen har jo ikke ligget ute så alt for lenge, men hva er sjansen for å få solgt boligen nå rett før jul?

Jeg sitter med en følelse av at det kanskje ikke er den tiden folk tenker på det å kjøpe seg hus?

Er det sånn tro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vi venter både med og selge og kjøpe til etter jul.

Vinter- og førjulstid er vel en heller laber tid, MEN man kan jo være heldig.

Vi kommer til å selge på ny-året fordi vi tror at da er det ferre, MEN fler seriøse kjøpere på markedet.

Nettopp derfor håper vi å kunne komme godt ut av et kjøp/salg på vinterstid.

:)

Skrevet

det tror jeg er forskjellig .

mange tenker at de ikke er så gira på å selge eller kjøpe bolig rett før jul , så det ligger ofte færre boliger ute da enn resten av året så forholdet mellom kjøpere og selgere er kanskje i selgers favør i denne perioden .

I området vi nettopp kjøpte bolig i , har trøkket i markedet iallefall tilspisset seg betraktelig nå de siste ukene og har sett utrolig mange boligere bli solgt etter den første visningshelga akkurat her , så ja det er vankselig å si noe om , men vil kanskje påvirkes av om det er mye færre liknende boliger ute til salgs nå enn i September ?

Skrevet

det tror jeg er forskjellig .

mange tenker at de ikke er så gira på å selge eller kjøpe bolig rett før jul , så det ligger ofte færre boliger ute da enn resten av året så forholdet mellom kjøpere og selgere er kanskje i selgers favør i denne perioden .

I området vi nettopp kjøpte bolig i , har trøkket i markedet iallefall tilspisset seg betraktelig nå de siste ukene og har sett utrolig mange boligere bli solgt etter den første visningshelga akkurat her , så ja det er vankselig å si noe om , men vil kanskje påvirkes av om det er mye færre liknende boliger ute til salgs nå enn i September ?

Vi ble av flere meglere anbefalt å vente med salg til etter jul, nettopp fordi de er færre kjøpere på markedet før jul.

Etter nyttår er folk mer klare for blanke ark og forandringer, også hva gjelder hus og hjem. ;)

Skrevet

Vi ble av flere meglere anbefalt å vente med salg til etter jul, nettopp fordi de er færre kjøpere på markedet før jul.

Etter nyttår er folk mer klare for blanke ark og forandringer, også hva gjelder hus og hjem. ;)

Jeg tror dette avhenger av område og kan være riktig i et område uten særlig trøkk .

Om en handel kommer istand avhenger jo , ikke bare av etterspørselen(antall kjøpere) , men også av tilbudet (antall objekter til salgs og antall objekter som legges ut til salgs er veldig lavt rett før jul og det kan jo medføre at de som feks har vært ganske lenge ute i markedet og er lei av å lete etter bolig , blir litt mer på høgget , enn hvis de vet at det legges ut masse boliger , slik det gjøres på nyåret .

Jeg har iallefall fulgt markedet som er interessant for oss og her har det blitt lagt ut mye mindre boliger enn bare for 2 måneder siden , men det står allikevel "solgt" på uforskammet mange av de boligene som legges ut , noen få dager etter visningene :) .

Kjøpte nettopp bolig selv og syntes ringeklokka ringte i ett og hele huset var fullt av folk store deler av visningen og det var 16 stk på interesselista og boligen gikk laaaangt over takst , så det med at det alltid er vanskelig å selge rett før jul er en sannhet med modifikasjoner :) .

Skrevet

Men , må jo bare legge til en ting til her og det er vel at det nok kan være lurt å trekke boligen fra markedet , siden den har ligget så lenge .

Siden det i seg selv ofte kan gjøre en bolig uattraktiv .

Skrevet

Huset ble solgt i går og jeg er så glad :-)

Skrevet

Men , må jo bare legge til en ting til her og det er vel at det nok kan være lurt å trekke boligen fra markedet , siden den har ligget så lenge .

Siden det i seg selv ofte kan gjøre en bolig uattraktiv .

Er litt uenig. Vet om noen som har par boliger på vent, i tilfelle det ikke dukker opp noe annet. Disse boligene har vært til salgs 1,5 mnd. i et presset område. Er litt oppussing og litt høy prisantydning som kanskje er grunnen til at boligene ikke er solgt. Pluss jula og forventninger til markedet i januar.

Det legges ut boliger til salgs også i romjula i Oslo, fordi mange ikke feirer jul.

Skrevet

Gratulerer! Det var godt å høre. Mener å huske fra en annen tråd at prosessen har vært langvarig for dere, med bytte av megler, nye bilder, prisjusteringer osv osv. Ble prisen tilfredsstillende?

Skrevet

Wow gratulerer , må være deilig !

Skrevet

Er litt uenig. Vet om noen som har par boliger på vent, i tilfelle det ikke dukker opp noe annet. Disse boligene har vært til salgs 1,5 mnd. i et presset område. Er litt oppussing og litt høy prisantydning som kanskje er grunnen til at boligene ikke er solgt. Pluss jula og forventninger til markedet i januar.

Det legges ut boliger til salgs også i romjula i Oslo, fordi mange ikke feirer jul.

Det var jo akkurat det jeg skrev litt lengre oppi her da ;) .

Men generelt så oppfatter markedet det som at det feks kan være noe galt med en bolig , dersom den ligger ute for salgs i måned etter måned etter måned .

Skrevet

Gratulerer! Det var godt å høre. Mener å huske fra en annen tråd at prosessen har vært langvarig for dere, med bytte av megler, nye bilder, prisjusteringer osv osv. Ble prisen tilfredsstillende?

Ja, det stemmer.

Alt ble mye bedre etter ny megler, innholdsrik tekst og noen prisjusteringer.

Prisen ble tilfredstillende og jeg er veldig glad for at vi fikk solgt før jul:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...