Gå til innhold

Nav svindel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg lurer på om noen her kjenner til at andre har blitt tatt for nav svindel med alenemorstønader? eller er blitt tatt selv? Lurer på hvor lang tid det evnt. tar fra man tipser før vedkommende får beskjed om at det er opprettet sak?..

Og er det slik at samboeren også blir siktet, eller bare den som stønadene står på?

setter pris på svar :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tar ikke så lang tid hvis tipset er troverdig. Samboeren blir også siktet hvis det er grunn til å tro at han visste dette.

Skrevet (endret)

Det tar ikke så lang tid hvis tipset er troverdig. Samboeren blir også siktet hvis det er grunn til å tro at han visste dette.

Har du noe å vise til siden du kan si at samboer også vil bli siktet?

Endret av vulcano
Skrevet

Har du noe å vise til siden du kan si at samboer også vil bli siktet?

Lurer på om beløpet som må betales tilbake vil bli delt eller om hun må stå ansvarlig for alt?

I det tilfellet jeg sikter til er det ekssamboeren som har tipset henne, fordi han ikke fikk det som han ville med tanke på barnefordelingen etter bruddet.. kan vise til at han har brukt dette som en trussel flere ganger. Hun meldte selv fra om at hun var samboer, og det er nå snart to år siden hun mottok disse stønadene. Han mener helt sikkert at han ikke vil bli medskyldig i dette, og har altså tipset henne nå av hevnårsaker regner jeg med. :tristbla:

Dette skjedde med noen jeg kjenner. De ble siktet begge to, men retten frikjente samboeren fordi de kom frem til at han umulig kunne ha visst om dette. Jenta i dette tilfellet hadde skjult det for han, noe de fant bevis for.

Skrevet (endret)

Dette skjedde med noen jeg kjenner. De ble siktet begge to, men retten frikjente samboeren fordi de kom frem til at han umulig kunne ha visst om dette. Jenta i dette tilfellet hadde skjult det for han, noe de fant bevis for.

Endret av vulcano
Skrevet

merkelig egentlig.. reagerte han aldri på at hun da hadde adresse et annet sted? for det må hun jo ha hatt..

jaja.. hvis det kunne bevises så er det vel slik..

Skrevet

noen andre som har hørt om eller opplevd lignende som vil dele? :sukk:

Skrevet

merkelig egentlig.. reagerte han aldri på at hun da hadde adresse et annet sted? for det må hun jo ha hatt..

jaja.. hvis det kunne bevises så er det vel slik..

Nei det trenger hun ikke, da å dele adresse med noen ikke er sidestilt med et forsørgerforhold. Hvis du og ditt barn flytter inn med en venn/venninne, så vil jo ikke denne problematikken være aktuell.

Skrevet

Nei det trenger hun ikke, da å dele adresse med noen ikke er sidestilt med et forsørgerforhold. Hvis du og ditt barn flytter inn med en venn/venninne, så vil jo ikke denne problematikken være aktuell.

neihei.. men NAV ville vel reagert om moren og faren til barnet hadde samme adresse i folkeregisteret, men oppga at de ikke var samboere!?

Skrevet

neihei.. men NAV ville vel reagert om moren og faren til barnet hadde samme adresse i folkeregisteret, men oppga at de ikke var samboere!?

Sorry, kanskje jeg har misforstått/dratt egne slutninger.. :)

Jeg tenkte nemlig at det var snakk om at mor hadde fått ny samboer, og at barnefar brukte det mot henne senere... At mor altså bodde med barnet og ny samboer som ikke var barnefar.

Skrevet (endret)

Sorry, kanskje jeg har misforstått/dratt egne slutninger.. :)

Jeg tenkte nemlig at det var snakk om at mor hadde fått ny samboer, og at barnefar brukte det mot henne senere... At mor altså bodde med barnet og ny samboer som ikke var barnefar.

helt ok, fort gjort å misforstå ;)

Endret av vulcano
Skrevet

Ingen andre som har formeninger om dette? :goodbye:

Skrevet

Her jeg bor var det iallfall et en dame som ble tatt for den type svindel for et par år siden. Eldstebarnet gikk da på barneskolen. Hun ble dømt til seks mnd fengsel samt at hun og mannen måtte tilbakebetale alle pengene de har svindlet til seg. Overgangsstønad, en ekstra barnetrygd, farsbidrag forskuttert gjennom NAV + kontantstøtte (oppga at barna var hjemme, men hadde dem i privat barnehage) i sju-åtte år blir jo noen kroner til sammen det. Mannen slapp fengselsstraff pga at en av dem måtte jo være hjemme med barna. Om NAV ble tipset om saken eller om det til slutt gikk opp et lys for dem da hun fikk unge nr tre med samme mann vet jeg ikke.

• 2 uker senere...
Skrevet

Her jeg bor var det iallfall et en dame som ble tatt for den type svindel for et par år siden. Eldstebarnet gikk da på barneskolen. Hun ble dømt til seks mnd fengsel samt at hun og mannen måtte tilbakebetale alle pengene de har svindlet til seg. Overgangsstønad, en ekstra barnetrygd, farsbidrag forskuttert gjennom NAV + kontantstøtte (oppga at barna var hjemme, men hadde dem i privat barnehage) i sju-åtte år blir jo noen kroner til sammen det. Mannen slapp fengselsstraff pga at en av dem måtte jo være hjemme med barna. Om NAV ble tipset om saken eller om det til slutt gikk opp et lys for dem da hun fikk unge nr tre med samme mann vet jeg ikke.

Gosh! det var da veldig så lenge de hadde holdt på..

andre som har eksempler på at begge to blir dømt for denne type svindler??

Skrevet

Finner det i grunnen helt merkelig at NAV kan greie å fortsette å betale ut/gi nye stønader når ei dame får unge nr to og tre med samme mann. Og han er registrert som far i folkeregisteret på alle tre. Sier vel muligens litt om intelligensen på enkelte av landets NAVansatte...

Skrevet

Kanskje fordi enkelte er særboere. En tidligere kjenning av meg fikk barn 2,3 og 4 med samme mann som var far til nr 1, men de bodde ikke sammen etter den eldste var 1-2 år. De var kjærester, men de var kun sammen i helgene, da de ikke klarte å bo sammen.

Er dette galt da?

Skrevet

Kanskje fordi enkelte er særboere. En tidligere kjenning av meg fikk barn 2,3 og 4 med samme mann som var far til nr 1, men de bodde ikke sammen etter den eldste var 1-2 år. De var kjærester, men de var kun sammen i helgene, da de ikke klarte å bo sammen.

Er dette galt da?

Man har vel ikke rett på alenemor stønader hvis man er kjæreste med barnets far, selv om man ikke bor sammen?

Tenker da på overgangsstønad, ekstra barnetrygd, redusert foreldrebetaling bhg/sfo som man kan få som alenemor.

Eller tar jeg feil? Har ikke satt meg så veldig inn i dette....

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Man har ikke krav på overgangstønad, selv om man bor alene om man er sammen med barnas far!

Man kan ikke være kjærester!

Men man kan ha kjæreste, men dette må ikke være barnets far! Om du bor sammen med en annen enn barnets far mister du etter 1 år rettighetene til overgangsdstønad også!

Du kan heller ikke bo i en leilighetskompleks som bare er 4 leiligheter i og han bor i en av dem.

• Liker 1
Skrevet

Vi tipset Nav om x kona til min samboer for snart to år siden og hun mottar fremdeles ekstra barnetrygd og noe stønader selv om hun har samboer. Hennes samboer har adresse et helt annet sted i landet og mottar pendlerfradrag for det også.... det skjer ikke ut som det skjer noe i den saken i alle fall. Helt utrolig!! Ikke rart folk er uærlige da, det får jo ingen konsekvenser!

• 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i en kjedelig situasjon nå. Ble alene i fjor, mannen fikk seg leilighet. Nå har han kjøpt seg hus, men skal leie ut huset pga han skal jobbe borte 1 år. Han får kun se barna 1 gang i måneden fra høsten av. Mens han leier ut kan han bo her i 1 mnd og sove på benken. Vil nav godta det? Vi er ikke kjærester, men hjelper hverandre og tilbringer tid sammen pga barna. Jeg er i full jobb så har ikke full os, men litt har jeg. Bør jeg si opp os den mnd han bor her før han reiser?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...