Gå til innhold

Arbeidsledig = du må leve så fattigslig og stusselig som mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man er arbeidsledig:

-har man ikke lenger rett til et sosialt liv?

-har man ikke lov til å gå ut på byen med venner en fredags- eller lørdagskveld?

-har man ikke lov til å møte venner på onsdagspilsen?

-har man ikke lov til å gå på kino?

-har man ikke lov til å kjøpe seg et blad på Narvesen?

-har man ikke lov til å bli boende i leiligheten man er glad i?

-har man ikke lov til å kjøpe seg en ny genser eller mobiltelefon om man trenger det?

-har man ikke lov til å gå på konsert med et av favorittbandene sine?

-har man ikke lov til å tilbringe en natt på hotell i forbindelse med at man har vært på denne konserten?

-har man ikke lov til å reise til hjemstedet sitt for å gå i bryllupet til en nær venn?

-har man ikke lov til å spandere på seg en god middag på restaurant i ny og ne?

-har man ikke lov til å delta på venners-venner julebord med alle man kjenner?

Er det virkelig sånn at når man er arbeidsledig burde man leve et stusselig liv, uten sosial omgang? Man skal aldri unne seg noe som helst, hverken klær mat eller reiser? Jeg bare spør...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda, du har lov til det. Du må bare prioritere hva du vil. Akkurat slik som de som arbeider gjør. Du må huske at alt det du skriver på den listen der, kan ikke alle som arbeider ta seg råd til heller.

Skrevet

Jeg går på AAP, og har mindre enn hva en arbeidsledig som har vært i full jobb før får. Jeg kan fint unne meg noe av det der, det krever bare planleggning og sparing.

Skrevet

Klart du har lov til alt det. Skulle da bare mangle. At du ikke har penger til det er jo et helt annet spørsmål.

Skrevet

Ser at jeg kanskje har uttrykt meg litt klønete ut fra svarene jeg har fått her...

Jeg skjønner jo også at det dreier seg om prioriteringer og at man må prioritere hva man har lyst til. Nå er jeg så "heldig" at jeg bor forholdsvis billig og siden jeg hadde en greit betalt jobb tidligere har jeg også en romslig sparekonto å ta av til både uforutsette utgifter og det gir meg muligheten til å unne meg enkelte ting, som f.eks. en dyr konsertbillett med hotellovernatting etter konserten. Det som irriterer meg er at enkelte mennesker, både i min omgangskrets og familie gir uttrykk for at dette burde jeg overhodet ikke gjøre når jeg lever på "deres skattepenger". Jeg burde skamme meg over at jeg har kjøpt meg ny iPhone, jeg er nærmest frekk som tillater meg å unne meg noen øl hver onsdag sammen med gode venner, og når jeg er så frekk at jeg drikker pils på onsdag burde jeg absolutt ikke ta meg råd til å drikke pils på lørdag også. Jeg kjenner flere som gir uttrykk for disse tingene, svært tydelig og jeg begynner å bli utrolig lei av dette. Det er jo ikke sånn at jeg VIL være arbeidsledig, jeg søker jobber som bare rakkern. Jeg har faktisk vært i arbeidslivet siden jeg var 15, nå er jeg 37, altså har jeg vært skattebetaler i 22 år, de siste 10 har jeg faktisk hatt ganske høye inntekter og betalt inn skatt deretter. Jeg betaler jo også skatt av dagpengene mine. At arbeidsplassen min gikk konkurs var jo ikke noe jeg noe for.

TS-Arbeidsledig

• Liker 1
Skrevet

Det kommer vel litt an på hvor folk står politisk, vil jeg tro. Jeg er stolt av det sosiale sikkerhetsnettet vi har, og jeg er glad for at de fleste på dagpenger, AAP og uføretrygd faktisk har mulighet til ikke bare å overleve, men også å leve.

Skrevet

Ignorante mennesker som tror at du lever på deres skattepenger har man lov til å ta rennafart og drite i.

Jeg pleier selv å svare at "nei du, jeg bruker mine egne skattepenger jeg"

Noen ganger passer det også fint å svare med samme mynt. "kom deg til helvete hjem fra sykehuset/legen/whatever, det er mine skattepenger du bruker!!"

Skrevet

Samboeren min er nå arbeidsledig. Og han gikk fra brutto 22500kr i mnd, til 13000 brutto nå, og det inkl 17kr dagen for barn.

Syns det er skrekkelig lite. Hadde ikke jeg begynt å studere så hadde vi ikke klart å overleve på 11000kr utbetalt i mnd på 3 stk.

Skrevet

Hva folk bruker arbeidsledighetstrygden sin på er da egentlig revnende likegyldig for andre. Den der "skattepengene mine"-greia er bare dum. Man har tjent seg opp retten til denne typen trygd, det er en av de tingene vi faktisk betaler skatt for. Så nyt pilsen din, dra på konserter, og gi faen i de som ikke synes du burde det. At du har en så heldig situasjon at du faktisk kan gjøre dette er jo bare bra. :)

Skrevet

Samboeren min er nå arbeidsledig. Og han gikk fra brutto 22500kr i mnd, til 13000 brutto nå, og det inkl 17kr dagen for barn.

Syns det er skrekkelig lite. Hadde ikke jeg begynt å studere så hadde vi ikke klart å overleve på 11000kr utbetalt i mnd på 3 stk.

Vel, de aller fleste har det ikke slik at de får bedre råd når de begynner å studere, så det er kanskje ikke meningen fra navs side er å dekke hele familiens kostnader?

Gjest Sommertid
Skrevet

Ut i fra noen av tråden jeg har lest her opp igjennom årene så er det ikke lov :fnise:

Om man er arbeidsledig/ufør/får aap, må man vise til alle andre at man er syk eller ikke kan jobbe har jeg fått inntrykk av.

Er selv ufør, men går på cafe, handler klær, er med venner osv. Men det krever utrolig mye mere planlegging en de som har god økonomi. Jeg må spare for å kjøpe den genseren jeg vil ha, eller for å gå på kino en kveld.

Er veldig glad for gode venner som innimellom kan finne på å spandere en kinotur på meg eller et cafe besøk uten at jeg har spurt dem om noe slikt.

• Liker 1
Skrevet

Vel, de aller fleste har det ikke slik at de får bedre råd når de begynner å studere, så det er kanskje ikke meningen fra navs side er å dekke hele familiens kostnader?

Jeg har ikke hatt jobb. Var meningen at jeg skulle studere i fjor, men ble gravid og så dårlig at jeg måtte droppe ut, og fikk derfor ingenting, så har levd på kun én inntekt.

Og har nå en sønn på 8 mnd, så egentlig skulle jeg ikke studere ennå heller, for å ta meg av sønnen min.

Men nav betaler veldig dårlig, det er ikke alle som kan noe for at de blir arbeidsledige, og det er ikke alltid like enkelt å få seg jobb igjen heller, uansett hva alle andre enn måtte mene om det.

Skrevet

Ærlig talt, Wahaj, du vet at det er på grunn av den type sutring folk snakker stygt om NAV-klienter?

"NAV betaler dårlig". Vi er så heldige her i landet at vi får 62% av forrige års inntekt i dagpenger. I mange andre land må man betale forsikring for å få noe dagpenger i det hele tatt. Og å få unge før du hadde tjent opp rettigheter til fødselspenger er da heller ikke NAV sin feil. For øvrig kunne far tatt fødselspermisjon minus de første 6 ukene, som jo engangsstødnaden skulle dekke, mens du fikk deg jobb. Så hadde dere ikke måttet leve på kun en inntekt. OIg barnet hadde kunne være hjemme med en av foreldrene sine lenger enn i 8 måneder.

Skrevet

Wahaj: Du kan jo flytte til et hvilket som helst annet land, og se om de betaler noe bedre der.

Skrevet (endret)

Jeg skal selv snart på nav, da jeg kun er sesongansatt. Jeg mener ikke at man ikke skal gjøre slik du har gjort, wahaj, men at når ting skjer utenfor normalen, må man ta deler av konsekvensene selv. Nav er nødt til å lage ett system som passer de fleste. Og hvorfor skulle du vært hjemme med barnet når mannen din er arbeidsledig?

Selv vil jeg få ca 2500,- å rutte med i mnd når alle faste utgifter er betalt. Skal nok klare det, men det motiverer jo til å komme seg ut i jobb igjen. Og det er jo nettopp derfor vi får "bare" 62,5 % av vanlig lønn. Det skal svi i lengden, slik at ikke folk bruker det som betalt ferie.

Endret av tineline
Skrevet

Nå var ikke denne tråden ment som en sutretråd over lave satser fra NAV, jeg lever godt fordi jeg hadde ganske høy inntekt før jeg mistet jobben og får dermed både helt greit i dagpenger og jeg har spart opp en grei sum jeg kan ta av for å unne meg litt "ekstra" innimellom.

Tråden var mer ment som en "sutretråd" over holdningene til folk rundt meg, jeg er drittlei av å få spydige kommentarer om at jeg har alt for god råd, at jeg bruker skattepengene deres på øl osv. Jeg har utelukkende positive erfaringer med NAV så langt og er kjempeglad for at vi har NAV i Norge.

TS-Arbeidsledig

Skrevet

Når man er arbeidsledig:

-har man ikke lenger rett til et sosialt liv?

-har man ikke lov til å gå ut på byen med venner en fredags- eller lørdagskveld?

-har man ikke lov til å møte venner på onsdagspilsen?

-har man ikke lov til å gå på kino?

-har man ikke lov til å kjøpe seg et blad på Narvesen?

-har man ikke lov til å bli boende i leiligheten man er glad i?

-har man ikke lov til å kjøpe seg en ny genser eller mobiltelefon om man trenger det?

-har man ikke lov til å gå på konsert med et av favorittbandene sine?

-har man ikke lov til å tilbringe en natt på hotell i forbindelse med at man har vært på denne konserten?

-har man ikke lov til å reise til hjemstedet sitt for å gå i bryllupet til en nær venn?

-har man ikke lov til å spandere på seg en god middag på restaurant i ny og ne?

-har man ikke lov til å delta på venners-venner julebord med alle man kjenner?

Er det virkelig sånn at når man er arbeidsledig burde man leve et stusselig liv, uten sosial omgang? Man skal aldri unne seg noe som helst, hverken klær mat eller reiser? Jeg bare spør...

Haha, mye her som overhodet ikke er nødvendig. Blader, gensere, hotell, reiser, nye mobiler osv osv... Hva faen? DU JOBBER IKKE, du får penger av staten, slutt og klag!!!!

Jeg er student, og mye av dette er GODER for meg. Og jeg skal tross alt gi tilbake pengene jeg nå LÅNER i form av skatt resten av livet. Du bidrar ikke til et fellesskap, da kan du heller ikke kreve av det!

Skrevet

Haha, mye her som overhodet ikke er nødvendig. Blader, gensere, hotell, reiser, nye mobiler osv osv... Hva faen? DU JOBBER IKKE, du får penger av staten, slutt og klag!!!!

Jeg er student, og mye av dette er GODER for meg. Og jeg skal tross alt gi tilbake pengene jeg nå LÅNER i form av skatt resten av livet. Du bidrar ikke til et fellesskap, da kan du heller ikke kreve av det!

Tror du har missforstått.

TS kan unne seg disse godene, fordi h*n sannsynligvis er flink til å prioritere og å spare.

Poenget er at visse mennesker føler de har rett til å fortelle TS (og andre i samme situasjon) at h*n ikke har rett på disse tingene, uansett om h*n har råd til det eller ikke.

Skrevet

Selvsagt har man det!

Man kan gjøre omtrent hva man vil med dagpengene man får fra NAV. Så dersom du får budsjettet til å gå opp kan du:

- ha et sosialt liv

- gå ut på byen med venner en fredags- eller lørdagskveld

- møte venner på onsdagspilsen

- gå på kino

- kjøpe deg et blad på Narvesen

- bli boende i leiligheten man er glad i

- kjøpe deg en ny genser eller mobiltelefon om du trenger det

- gå på konsert med et av favorittbandene dine

- tilbringe en natt på hotell i forbindelse med at du har vært på denne konserten

- reise til hjemstedet ditt for å gå i bryllupet til en nær venn

- spandere på deg en god middag på restaurant i ny og ne

- delta på venners-venner julebord med alle man kjenner

Men det er selvsagt ikke en folkerett å opprettholde alle levevaner når inntekten går ned. :popcorn:

Skrevet

Og hvorfor skulle du vært hjemme med barnet når mannen din er arbeidsledig?

For vi visste ikke at han skulle bli arbeidsledig. Han ble arbeidsledig 1.sept, så derfor skulle jeg være hjemme med barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...