Gå til innhold

Er dette et ok styrketreningsprogram?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bare mulighet til å trene styrke med apparater/vekter 2 ganger i uka, uten veiledning, så jeg holder meg til de styrkeøvelsene jeg kan på apparater og med manualer ut fra hva som er tilgjengelig på mitt lokale treningssenter. På bakgrunn av ulike treningsprogrammer og øvelser jeg har funnet på nett osv. har jeg satt sammen følgende helkroppsprogram, som jeg har tenkt å kjøre 2 ganger i uka de neste 6-8 ukene før jeg bytter øvelser:

3 sett à 8-12 reps:

Lår/sete:

• Knebøy med manual 10-12 kg
  • Stående tilbakeføring av hofte
  • Innside lår i apparat

Armer/bryst dag 1:

• Brystpress med manualer på skråbenk
  • Flies med manualer på skråbenk
  • Stående roing med manualer (triceps)

Armer/skuldre dag 2:

• Bicepscurl med manualer
  • Sidehev med manualer

Mage:

• Captains chair, 1 minutt minimum
  • Beinhev på benk, 3x15 reps
  • Sittende vridning med medisinball 3x20 reps

Rygg:

• Rygghev
  • Nedtrekk foran i apparat

Dere som har god greie på styrketrening, hva tror dere? Er det for mange/for få øvelser, eller noe annet jeg bør endre på? Dette programmet tar en god time inkl. oppvarming.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er litt for mange øvelser, MEN jeg har ikke helt peiling heller da... :P Selv følger jeg RYP som er et anerkjent program, og det har ikke like mange øvelser.

Du trenger f.eks ikke å ta både nedtrekk og stående roing - det holder med en av dem. Stående roing tar vel ikke så mye på triceps? Mulig du mener en variant jeg ikke kjenner til da, og som sagt, jeg har ikke fullstendig peiling. Personlig hadde jeg droppet rygghev også, men det er fordi jeg ikke synes det er noen god øvelse, og jeg synes roing/nedtrekk, planke og knebøy tar nok på ryggen.

Og hvorfor tar du både captain's chair OG benhev? Det er jo samme øvelse på litt forskjellig måte? Hvis du vil ha variasjon kan du jo evt da CC den ene dagen og benhev den andre, det er ikke nødvendig med massevis av mageøvelser, med mindre du vil ha stort fokus her da, så klart! :)

Ellers synes jeg det virker som et OK program, men forhåpentligvis kommer det noen med mer peiling og kommenterer det, jeg egentlig bare nevne at du kanskje kan forkorte det bittelitt. Er litt lettere å motivere seg til å trene når programmet ikke består av ørten øvelser, der er hvertfall min erfaring. :)

Skrevet

Hei og takk for svar :) Ja, jeg tenkte også at det kanskje er litt mange øvelser, og du har sikkert rett i at CC og beinhev er ganske like, kanskje jeg heller burde bytte til en øvelse som tar mer på øvre del av magen. Men jeg har stort fokus på magen, ja, erfaringsmessig så synes jeg magen er vanskelig å trene tilstrekkelig.

Når det gjelder stående roing, mente jeg denne øvelsen her - ser jo at den kalles enhånds manual roing, så jeg har vel gått litt surr i begrepene her. Selv om triceps sies å være sekundær her, så føler jeg at jeg får bedre utbytte av denne enn av kickbacks foreløpig.

Jeg er klar over at RYP er foretrukket av mange, men etter det jeg kan se, så krever det for det første trening 3 ganger i uka, noe som ikke er mulig for meg da det lokale treningssenteret kun er åpent mandag - torsdag. For det andre er det dette kostholdsfokuset, og det gidder jeg rett og slett ikke. Jeg skal ikke bli noen fitnessutøver, bare stramme opp litt og holde vekta, så normal, sunn kost holder for meg. For det tredje ser treningsprogrammet ut til å kreve oppfølging og veiledning av PT eller instruktør, og den muligheten finnes ikke. Jeg har ingen erfaring i trening med frivekter annet enn håndmanualer. M.a.o. så er nok ikke RYP særlig gjennomførbart for min del.

Skrevet

[*]Sittende vridning med medisinball 3x20 reps

Dropp denne. Øvelser som innebærer krumming eller vridning av ryggen under belastning bør ingen drive med.

Skrevet

trene uten veiledning.

men du har vel tid til å bestill veiledning for få program den ene gangen ? å få et godt tilpasset program utfra det du har ønske om å oppnå. samt spør om d du evnt lurer på...

blr jo også vist/forklart hvordan appratene fungerer da

Skrevet

Dropp denne. Øvelser som innebærer krumming eller vridning av ryggen under belastning bør ingen drive med.

Ok, har du et godt forslag til en øvelse som kan erstatte denne?

Skrevet

trene uten veiledning.

men du har vel tid til å bestill veiledning for få program den ene gangen ? å få et godt tilpasset program utfra det du har ønske om å oppnå. samt spør om d du evnt lurer på...

blr jo også vist/forklart hvordan appratene fungerer da

Jeg har tid, ja, men det finnes jo ingen på treningssenteret som kan gjøre det akkurat nå, det er jo det som er problemet. Jeg har fått innføring i bruk av apparatene og trening med håndmanualer tidligere, så akkurat det er greit. Ellers vet jeg at de har en rekke ferdigoppsatte treningsprogrammer, men disse inneholder til og med flere øvelser enn det jeg har i mitt egenkomponerte program, så jeg liker dem ikke noe særlig. Vet faktisk ikke om de har kapasitet til å tilby personlige treningsprogram.

Skrevet

Er ikke sikkert en veileder på et vanlig treninssenter vil kunne gi et mye bedre program heller...;)

Angående det du kaller stående roing og nedtrekk - jeg tror fortsatt de tar på samme muskelgruppe (øvre rygg) så du trenger kanskje ikke begge? Noen som kan avkrefte eller bekrefte dette? Men om du VIL ta begge er det selvfølgelig ikke noe galt i det altså. :)

Som mageøvelse vil jeg virkelig anbefale planken og forskjellige varianter av denne, godt for både mage og rygg. Mange ulike forslag rundt på nettet.

Du kan dessuten fint trene RYP kun 2 dager i uka (det gjør jeg i perioder), bare du utvider det fra 6 uker til 8-9 uker (kryss av hver økt på planen og fullfør alle øktene over så lang periode du ønsker). Kostholdetregimet deres gir jeg også en enormt lang beng i, jeg hadde blitt smågal av det... ;) Jeg syns hvertfall RYP er greit fordi det gir en pekepinn på hva slags belastning du skal ha for å sørge for progresjon. Du kan også fint legge til flere øvelser i RYP, som noen av de du har, og f.eks erstatte roing i RYP med den ro-øvelsen du har.

Men jeg syns programmet ditt virker greit likevel, jeg kan ikke se at du har glemt noe viktig, eller at du har skadelig mange øvelser, så da er vel bare å prøve i vei! Lykke til! :)

Skrevet

Er ikke sikkert en veileder på et vanlig treninssenter vil kunne gi et mye bedre program heller...;)

Angående det du kaller stående roing og nedtrekk - jeg tror fortsatt de tar på samme muskelgruppe (øvre rygg) så du trenger kanskje ikke begge? Noen som kan avkrefte eller bekrefte dette? Men om du VIL ta begge er det selvfølgelig ikke noe galt i det altså. :)

Som mageøvelse vil jeg virkelig anbefale planken og forskjellige varianter av denne, godt for både mage og rygg. Mange ulike forslag rundt på nettet.

Du kan dessuten fint trene RYP kun 2 dager i uka (det gjør jeg i perioder), bare du utvider det fra 6 uker til 8-9 uker (kryss av hver økt på planen og fullfør alle øktene over så lang periode du ønsker). Kostholdetregimet deres gir jeg også en enormt lang beng i, jeg hadde blitt smågal av det... ;) Jeg syns hvertfall RYP er greit fordi det gir en pekepinn på hva slags belastning du skal ha for å sørge for progresjon. Du kan også fint legge til flere øvelser i RYP, som noen av de du har, og f.eks erstatte roing i RYP med den ro-øvelsen du har.

Men jeg syns programmet ditt virker greit likevel, jeg kan ikke se at du har glemt noe viktig, eller at du har skadelig mange øvelser, så da er vel bare å prøve i vei! Lykke til! :)

Tusen takk Coarvi, dette var oppmuntrende :) Kanskje jeg skal ta en nærmere titt på RYP likevel, det kan jo ikke skade. Kan jo bytte ut enhånds manual roing med en mer typisk tricepsøvelse, det gjør nok susen!

Skrevet

Hva med å finne et styrkeprogram som allerede er laget og sammensatt av en ekspert?

Jeg er veldig glad i SL 5x5.

Det finnes også andre styrkeprogrammer som er bra. RYP feks.

Skrevet

Hva med å finne et styrkeprogram som allerede er laget og sammensatt av en ekspert?

Jeg er veldig glad i SL 5x5.

Det finnes også andre styrkeprogrammer som er bra. RYP feks.

Hei, ja jeg vet det. Hvis du leste startinnlegget mitt, ser du imidlertid at jeg er noe begrenset av at jeg for tiden ikke har tilgang til en instruktør som kan vise meg teknikk osv ved bruk av vektstang. Tør ikke å prøve meg på det på egen hånd, derfor synes jeg det er tryggere med apparater og (små) håndmanualer, der jeg tross alt kan teknikken.

Skrevet

Hei, ja jeg vet det. Hvis du leste startinnlegget mitt, ser du imidlertid at jeg er noe begrenset av at jeg for tiden ikke har tilgang til en instruktør som kan vise meg teknikk osv ved bruk av vektstang. Tør ikke å prøve meg på det på egen hånd, derfor synes jeg det er tryggere med apparater og (små) håndmanualer, der jeg tross alt kan teknikken.

youtube er fin til instruksjon. Man kan lære seg riktig teknikk på egenhånd ved å feks filme seg selv med mobilen og sammenligne med videoer på nettet.

Dessuten trenger du ikke øke vektene før du har kontroll på teknikken.

Uansett er det ditt valg. Tenkte bare tipse deg om at det ikke er nødvendig å finne kruttet opp på nytt.

Skrevet

youtube er fin til instruksjon. Man kan lære seg riktig teknikk på egenhånd ved å feks filme seg selv med mobilen og sammenligne med videoer på nettet.

Dessuten trenger du ikke øke vektene før du har kontroll på teknikken.

Uansett er det ditt valg. Tenkte bare tipse deg om at det ikke er nødvendig å finne kruttet opp på nytt.

Takk for tips, selv om jeg ser det som heller usannsynlig at jeg kommer til å stå og filme meg selv på treningsstudioet :) 40 år gammel dame og ellers stort sett bare yngre gutter/menn som går der - tror ikke det, selv om jeg skjønner nytten i det du sier. Føler meg uansett tryggest dersom jeg får instruksjon av noen som kan. Jeg har forresten gått mer nøye gjennom øvelsene i RYP, og ser at de fleste faktisk utføres med håndmanualer, og da er det mye mer overkommelig, synes jeg. Har også sendt en e-post til treningssenteret om de har noen som kan avsette litt tid til å ta en teknikk-time med meg, og vurderer sterkt å prøve RYP for å se om det er noe for meg.

Tusen takk for svar, tips og råd, alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...