Gå til innhold

Tiedemann krever enken for 9.1 mill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes dette er stygt ja, MEN!!!! Det er et stoooort men her, dette er noe som familien MÅ ha kunnet sett at kunne komme når de selv VALGTE å gå til sak mot kjempen Tiedemans!!!!

Greit at man kanskje ikke ga rette opplysninger på den tiden Lund startet å røyke, men dersom Lund hadde gjort det samme som mange andre faktisk har valgt, sluttet!!! så hadde han med god sannsynlighet spart seg selv og sin helse for mange av de helseplagene som kommer med røyking!!

At røyking er skadelig og at man høyner risikoen for å dø er nemlig ikke akkurat NYTT selv om det ikke var kjent på den tiden han startet! Når jeg gikk på barne/ungdomsskolen, som nå er over 15 år siden, så fikk vi informasjon om hva slags skader man kunne pådra seg ved å røyke. Det var informasjon vi fikk på skolen, det var også informasjon om det ellers, og mine foreldre (som er helt vanlige og ikke får info fra spesielle kilder) visste at dette var skadelig for 15, kanskje så mye som 20 år siden!!!!

Mange har valgt å slutte, og dermed spart helsen sin.

Lund kunne sluttet, han kunne ihvertfall forsøkt å fått hjelp til å klare det!

De burde, hele familie, ha vært klar over at dette kom til å bli en lang kamp, OG at de risikerte å tape den!! De tapte jo både den første og den andre dommen mener jeg, og valgte selv å anke videre!!

Det Tiedemans gjør, dersom de vinner nå igjen, er det samme som skjer i stort sett de aller fleste saker, den som taper må betale omkostningene! Det er jo faktisk Lund som har dratt Tiedemans inn og det er Lund som har dratt igang saken som har kostet så mye penger.

At det er umoralsk å kreve enken, som selv har valgt å stå ved mannens side og fortsette kampen, selv om de har tapt begge de første gangene, er jeg ikke enig i! Dette skjer i "alle" rettsaker! Hvorfor skal dette være ett unntak? fordi den vinnende sak har mer penger en den tapende?

Dersom saken hadde vært motsatt, så hadde ganske garantert Tiedemans vært nødt til å betalt Lunds saksomkostninger!

Gjest Anonymous
Skrevet
Enig m Trøffel!!! Alle har visst siden tidenes morgen at røyking er skadelig!!!! Pådrar du deg en røykerelatert sykdom, er det DITT ansvar!!!

Det var en kronikk i Aftenposten 12. august i år, der biokjemiker Per Erik Joner kort gikk igjennom noen av de tilsetningsstoffene tobakksprodusentene bruker for å øke effekten og avhengigheten. Det er ikke få stoffer, og man blir fortsatt ikke opplyst om dette. I tillegg påstår tobakksfabrikantene i fullt alvor at de ikke anser det som bevist at nikotin er særlig avhengighetsskapende. Hvorfor da tilsette disse stoffene?

En måned senere kom det et leserinnlegg, der forfatteren syntes det var påfallende at INGEN hadde tatt til motmæle, verken tobakksfabrikantene eller de såkalte "11 professorene" som hadde talt så varmt for at antirøykekampanjene bare var overdrevne skremsler. Vel, det kom ikke noen svar på verken kronikken eller leserinnlegget.

Folk burde vite bedre enn å begynne å røyke, det er sant. Samtidig er det nå klart at tobakksprodusentene har visst lenge at røyking både er sterkt avhengighetsskapende og livsfarlig. Dette har de etter beste evne prøvd å skjule, bl.a. ved å hemmelighetsstemple eller rett og slett makulere dokumenter fra egne undersøkelser som viste dette, og de lyver fortsatt om nikotinavhengigheten.

Hva ville folk sagt om en malingprodusent solgte lakk og løsemidler, og hevdet at det var helt ufarlig å arbeide med dem uten verneutstyr? Hvis du selger et livsfarlig produkt under falske forutsetninger, bør du sannelig holdes (erstatnings)ansvarlig. At løgnene er særdeles grove, bør ikke tale til løgnerens fordel.

Tobakksfabrikkene pushet (og gjør det kanskje fortsatt) gratis røyk på sine medarbeidere.

Det stemmer. Jeg jobbet tidligere for et firma som utførte arbeid for Tiedemanns, og ble sendt ut til dem en gang fordi vår vanlige kontaktperson var syk. "Jaså, Tiedemanns?" tenkte jeg med et flir, og så for meg en parodi med nedrøykte lokaler og medarbeidere som alle gikk rundt med sigaretten i munnviken.

Vel, det VAR slik! Nikotinmerker på skrivebordene, røyk som lå tung i lokalene, og på lunsjrommet lå det gratis sigaretter til de ansatte! Det var helt motbydelig. Tobakksindustrien er fullstendig blottet for enhver moral.

Skrevet
[Vel, det VAR slik! Nikotinmerker på skrivebordene, røyk som lå tung i lokalene, og på lunsjrommet lå det gratis sigaretter til de ansatte! Det var helt motbydelig. Tobakksindustrien er fullstendig blottet for enhver moral.

Har en bekjent som jobber hos Tiedemans idag, og ja, de som ønsker det får gratis tobakk, UMERKET vel og merke!! Det står ikke Tiedemans eller noe annet på pakken, den er helt hvit!!

Det var IKKE røyk som hang rundt i gangene når jeg var der!

Ja de hadde logoen rundt om flere steder!

Men det er jo ærlig talt ikke så rart at arbeiderne får gratis røyk, jeg jobber i avis, jeg får gratis aviser så mye jeg vil!!

Logoen til firmaet mitt finner du på flere steder både på mitt eget kontor og på alle de andres.

Vi får flere produkter som er merket med firmaets logo.

Dette har jeg opplevd på alle de andre stedene jeg har jobbet også, at de ansatte får produkter gratis eller rimeligere, at logoen vises i bedriftens lokaler og at produkter med logo gies ut til arbeiderne!

Selvfølgelig gjør Tiedemans det også!!

Skal ikke gå god for at Tiedemans har løyet om produktet sitt, og synes det er en stygg sak at de fremdeles putter ting i tobakken som ikke kommer frem, som skal gjøre en enda mer avhengig.

Men det har i mange år nå vært allmennkjent at tobakk er skadelig, derfor har mange sluttet med tobakk. Det ER faktisk i mine øyne ett valg å ikke slutte, når man VET hva det kan bringe med seg.

Og nei, jeg sier på ingen måte at det er lett, har slitt med å slutte selv, men det har vært mitt valg de gangene jeg ikke har klart det!

Skrevet

Ut frå gjennomsnittleg levealder må eg rekne med å være godt inn i andre halvdel av livet. Eg kan ikkje hugse anna enn å ha høyrt at røyking er skadeleg. Min far røykte, men var klar over at det smartaste nok ville være å slutte. Desverre gjorde han ikkje alvor av det før det vart for seint, men det ville aldri falle meg, eller andre i den nære familie, inn å laste tobakksprodusentane for dette. Skaden var sjølvpåført. Sjølv har eg valgt å slutte med tobakken.

Vert du saksøkt er det ikkje rett at du skal bære kostnadane dersom du vinn saka. Det er eit godt prinsipp at den tapande parten må betale.

Personleg ser eg fram til den dagen alkoholprodusentane vert møtt på same måte som tobakksprodusentane vert i dag. Eg trur sjansen for skade på mi helse/mitt liv er større ved at eg kjem ut for handlingane til ein som er påverka av alkohol enn det ein røykar kan gjera med meg. (Vold, billøyring etc).

Skrevet

Jeg synes ikke det er relevant hvorvidt det var dumt eller lurt av mannen å gå til sak mot Tiedemans. Det saken dereier seg om nå, er jo at Tiedemans nå krever penger fra enka.

Det blir IKKE rettferdiggjort av at mannen var komplett idiot da han gikk til sak! (I mine øyne.) Har liksom Tiedemans tobakk tenkt sånn: "Nei han mannen var skyld i det selv. Han var så dum, at nå prøver vi å ruinere enka."

Bedriften er stinn av penger, og burde kunne utvise litt skjønn.

Uansett om det er sedvane at man krever at den tapende parten dekker saksomkostningene, så burde de tenke seg om to ganger i dette tilfellet.

Bare med tanke på all den negative mediaomtalen de får nå, så burde det ha vært lurest å la det ligge.

Næh! Saken får være dum, og Tiedemans får være i sin fulle rett, men jeg syns uansett at de burde ha holdt seg for gode til å kreve noe sånt. Fysj og fy. Fullstendig moralsk forkastelig

Skrevet

Akkurat denne påstanden kan jeg si meg enig i......idag.

Men før visste ikke folk skadevirkningene på tobakken og tobakkindustrien holdt tilbake opplysningene som bevitnet skadene som tobakken kan gjøre med et menneske.

Ergo, bør tobannsindustrien dvs J.L.Tidemann ta selvkritikk og jobbe ut i fra det.

Synes faktisk Tidemann taklet denne saken svært dårlig, og i etterkant kreve saksomkostningene fra familien er fullstendig smakløst.

Familien viste faktisk modighet og styrke med å fortsette kampen mot Tidemann, og jeg håper faktisk at det norske folk støtter dem, og gir utrykk for avsmak mot tobakkindustrien.

Rekner med at kravet faller bort etter hvert jeg... :wink:

alle med en viss intelligens burde vel skjønt at det er farlig å dra røyk ned i lungene selvom det ikke var like mye fokus på hvor farlig røyk er før i tiden
Skrevet

Jeg synes dette er helt forkastelig. Snakk om makt demonstrasjon,- for ikke å snakke om missbruk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...