Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student og har et fag i høst hvor vi har jobbet praktisk i gruppe hver uke. Resultatene skal leveres gruppevis som en rapport nå før eksamen, og vi får karakter på denne. Samarbeidet de andre på gruppa underveis har egentlig gått bra, det er hyggelige folk som har gjort det de skal av det praktiske, i hvert fall mer eller mindre. Men nå når vi skal levere rapporten avslører den ene seg som en som knapt hadde begynt på sin del rett før innlevering. Selvsagt ble det krøll med tekniske ting, og vi får ikke levert til fristen. Jeg skjønner ikke at folk har samvittighet til å gamble sånn med andres arbeid, jeg :sukk: I verste fall vil vi nå risikere å ikke få karakter, men jeg vet også at vi har en snill fagansvarlig som er rimelig rund i kantene, så det kan hende det ordner seg. I tillegg føler jeg tid jeg skulle bruke på andre ting (lesing, jobb, privatliv), går med på å bistå med forsinket ferdigstilling av gruppearbeidet, pushe og passe på vedkommende osv.

Den som ikke har gjort jobben sin er faktisk faglig helt ok flink, men jeg ville heller vært på gruppe med en som var mindre flink og kunne levere i tide til at man får gitt tilbakemeldinger... Ofte liker jeg best å jobbe alene, men jeg synes også gruppearbeid kan være kjempebra om de involverte gjør de de skal og man er flinke til å gi hverandre konstruktiv kritikk. Da lærer jeg mer av å jobbe sammen med noen enn alene.

Vil vel egentlig ikke noe spesielt med innlegget, bare et lite sukk om hvor kjedelig det er med samarbeidsprosjekter når noen ikke gjør jobben sin :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.. Det er utrolig kjedelig. Å være avhengig av andre folk. På mitt studie er det mye gruppearbeid så jeg er blitt vant til det. Flaks at jeg har funnet meg noen mennesker som er veldig oppegående, men ifjor hadde vi ei som kopierte fra nettet uten å citere kilde osv. Fant vi ut av rett før innlevering, så da var det bare å si at hun ikke lenger var del av gruppen.

Det som kan være smart er å sette opp gruppekontrakt. Det ble vi anbefalt av foreleser fra dag 1. Føre inn at det bør være kvalitet på det man leverer inn, hvis man ikke møter opp til møte mer enn 2 ganger så er man ille ute osv.

Idag må jeg en tur på universitetet for å diskutere med gruppa, men jeg kjenner jeg allerede er irritert over at jeg må det. Skal være glad når det er over etter nyttår! Aldri mer gruppearbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...