Gå til innhold

Styrketrening ved vond nakke/skulder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg gjorde for mye ut av det på mandagstreningen, eller om jeg strakk noe, men jeg hadde i hele går skikkelig vondt i nakken og nedover skulderen. Stiv og vond. Jeg trodde det skulle gå over med en natts søvn, men det er like ille, nesten verre, i dag. Planen er å trene styrke i morgen, men jeg er usikker på hva som er lurt å gjøre hvis jeg fortsatt er så stiv og vond i morge også.

På den ene siden så blir jeg jo stivere av å sitte i ro, og trening kan kanskje være det som skal til for å myke opp musklene og gjøre dem bedre. Men på den annen side så er jo ikke dette gangsperr/stølhet, men en strekk/overarbeidet muskel. Bør det dan heller få hvile fra trening til den er god igjen?

Hva er deres erfaring med slikt?

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hvis det ikke er akutt vondt, så ville jeg nok gjennomført en treningsøkt, men da gjerne med lettere vekter når du trener de aktuelle musklene.

Jeg har iallefall god erfaring med at det hjelper, men det er selvfølgelig avhengig av hva du egentlig har gjort ;)

Skrevet

Jeg har hatt litt ryggproblemer, og min erfaring er at forsiktig trening er bra for å bli kvitt sånne ting. Men kjør velkjente øvelser, og muligens litt mindre vekt enn normalt. Dersom du får stikkende eller skjærende smerter er det ett tegn på at akkurat den muskelen bør få hvilke. Mens ømme og stive muskler bare har godt av litt aktivitet.

Skrevet

Takker for svar. Føler meg litt bedre nå, men blir fort stiv igjen om jeg sitter for lenge. Skal forsøke meg litt forsiktig på trening i morgen og kjenne godt etter. Merker fort om det er feilvondt, ja.

Skrevet

Nok oppvarming, veldig lett trening og godt med tøying er det jeg pleier å gjøre med den type muskler. Det pleier å gjøre dem godt medgjørlige iløpet av kort tid.

Så lenge det ikke sitter i knokler/ledd, så er det best å plage musklene litt, men ikke for mye og for hardt. Det blir bare værre dersom man lar musklene få være helt i ro.

Skrevet

Takk, skal prøve det. :)

Skrevet

I tillegg bør du prøve å holde muskelen(e) så varme som mulig. Blir musklene veldig kalde, stivner de enda mer.

Det er forresten fint å tøye litt i dusjen også. Musklene blir litt varme av det varme vannet og forsiktig stretching er fint. :)

Skrevet

Ja, skal forsøke å varme og strekke godt i dusjen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...