Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Hei=)

Kjæresten min og jeg skal nå flytte til en ny leilighet, og må derfor tegne nytt strømabonnement, men vi aner virkelig ikke hvilken leverandør vi skal velge.

Jeg har prøvd å orientere meg rundt i strømmens verden, men alle selskapene påstår jo at de har patent på den billigste løsningen, så det er jo et virvar av summer og ukjente begrep der ute. Ettersom jeg er student har jeg hovedsakelig erfaring med leiligheter og hybler hvor strøm og fyring er innbakt i husleien, og har derfor ingen erfaring med det rent praktiske rundt verken strømleverandører, nettleier eller priser generelt. Jeg lurer da på om noen vet om noen leverandører som det kan lønne seg å tegne abonnement hos, samt hvor mye man kan forvente å få i strømregning og nettleie? Jeg er selvsagt klar over at sistnevnte varierer i stor grad, men hvis man tar utgangspunkt i et normalt forbruk?

Vi bor i Oslo, og leiligheten er på 64kvm. Den har kamin, fellesvaskeri og egen varmtvannstank, så det er jo mye å spare på de to førstnevnte.

Hadde vært interessant å få tilbakemeldinger på deres utgifter og forbruk, slik at jeg har en viss formening om hvor mye vi kan regne med.

Takker, bukker og ikke minst nikker av glede for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

http://www.konkurransetilsynet.no/no/kraftpriser/sjekk-kraftpriser/

Her kan du få en viss pekepinn.

Vi har 69 kvadrat, med kamin som kommer til å bli brukt lite, vaskemaskin og tørketrommel og egen varmtvannsbereder. Vi har også en del pc-utstyr som står på store deler av døgnet. Vi har regnet på omtrentlig 15000 kWh i året. Vi bruker Ustekveikja som strømleverandør, og der er det veldig lite å spare på å bytte. Etterskuddsfakturert spotpris.

I reell pris (nettleie og strøm)kan du regne ca en krone pr kWh.

Endret av Zzyzx
Skrevet

Det aller greieste er å ha Hafslund som strømleverandør, da får man bare én strømleverandør å forholde seg til. Greit med tanke på forutsigbarhet.

Over TID er det nok billigst å velge spotpris. Det er dog ofte litt vanskelige betingelser knyttet til spotpris-avtaler. man må betale a-konto (forhåndsbetaling), og gjerne hver måned.

Selv har jeg Lyse som kraftleverandør, helt vanlig strømavtale med etterskuddsbetaling hver annen måned (sammenfaller med nettleia), og er fornøyd med dem. Iallefall mer fornøyd enn med spotprisavtalen. Jeg har varmtvannbereder i leiligheten, og vaskemaskin og oppvaskmasking osv. så vi får ofte heftige strømregninger selv om vi prøver å spare. I år har vi installert tidsbrytere på all oppvarming, så får vi håpe det ikke blir ekstremt dyrt i år!

Summa summarum: jeg synes det er greiest å ha en strømavtale som betales etterskuddsvis. Kanskje det er litt dyrere på årsbasis enn a-konto-avtalene, men som student synes jeg det er viktigere at det er litt forutsigbart.

Skrevet

Ustekveikja krever ikke akonto for spotpris. Det betales etterskuddsvis, regninga kommer litt etter Hafslund sin. Det er ikke vanskelig å holde kontroll på i det hele tatt. Den fra Hafslund vet jeg hva blir det øyeblikket jeg legger inn målingen på nett.

Skrevet

Jeg har to regninger. En fra nettleverandøren og en fra strømleverandøren. Er ikke noe pes i det hele tatt. Jdeg har valgt Norgesenergi. Her får jeg regning en gang i måneden og da for faktisk forbruk siden det leses av automatisk.

Har samme størrelse på leiligheten og her varierer strømregninga pr. måned fra 500 kr til 3000. Det siste var da det var på sitt kaldeste i fjor. Har ingen annen oppvarming.

Skrevet (endret)

Det aller greieste er å ha Hafslund som strømleverandør, da får man bare én strømleverandør å forholde seg til. Greit med tanke på forutsigbarhet.

Over TID er det nok billigst å velge spotpris. Det er dog ofte litt vanskelige betingelser knyttet til spotpris-avtaler. man må betale a-konto (forhåndsbetaling), og gjerne hver måned.

Selv har jeg Lyse som kraftleverandør, helt vanlig strømavtale med etterskuddsbetaling hver annen måned (sammenfaller med nettleia), og er fornøyd med dem. Iallefall mer fornøyd enn med spotprisavtalen. Jeg har varmtvannbereder i leiligheten, og vaskemaskin og oppvaskmasking osv. så vi får ofte heftige strømregninger selv om vi prøver å spare. I år har vi installert tidsbrytere på all oppvarming, så får vi håpe det ikke blir ekstremt dyrt i år!

Summa summarum: jeg synes det er greiest å ha en strømavtale som betales etterskuddsvis. Kanskje det er litt dyrere på årsbasis enn a-konto-avtalene, men som student synes jeg det er viktigere at det er litt forutsigbart.

Jeg skjønner ikke hva du mener i den første setningen.

Skjønner heller ikke hva du mener med "betingelser" i en vanlig spotavtale.

Ellers er vel min mening at Hafslunds priser, grenser opp mot ren svindel.

Uansett. Spotpris med "vanlig" påslag og ikke mer enn det anbefales på det sterkeste.

Da er de fleste veldig like i pris.

Og hold deg unna de som putter på "garantier" mot et eller annet. (Kanskje var det dette du mente med betingelser?)

Her er et eksempel fra nettopp....Hafslund:

Strømpris (oktober måned): 52,80 øre/kWh

(inkludert 2,95 øre/kWh i påslag)

Fastbeløp: kr 69,90 per mnd

Strømprisen vil ikke overstige: 72,50 øre/kWh

Garantien gjelder fram til: 31. desember 2010

Dettte er heeeelt uakseptabelt for spot.

Nesten 3 øre i påslag er 2 øre for mye.

Fastbeløpet er alt for høyt.

Strømprisen (Maksprisen) er og satt for høyt.

De har ikke vært i nærheten av den hittil dette året.

Nå er det lite vann og kanskje den kan nåes på slutten av året?

Men husk at det som strømselskapene mener med priser for en måned ikke er gjennomsnitt, selv om de kaller det for det.

De beregner det på en annen måte, slik at du får flere kwh fordelt på den dyreste tiden, da de antar at du bruker mest da....

Nok en ting folk ikke er klar over altså.

Husker ikke helt begrepet de bruker om dette, eller kaller det akkurat nå. (Brukerveid gjennomsnitt, eller lignende) Men bare som en opplysning.

Endret av Østlandet
Skrevet

Østlandet er inne på noe vesentlig her. Strøm er egentlig så enkelt at alle leverandører kjøper et homogent prodrukt på kraftbørsen Norpool som de videreselger til oss forbrukere. For å differensiere seg syr de inn ulike elementer i produktene sine, som en fastpris, tak og gulv og ulike slike variabler. Da får vi som forbrukere vanskeligheter med å sammenligne.

Jeg har regnet litt på strøm og kommet fram til at det som tilsynelatende ser billigst ut langt fra er det. Prisene varierer også mye fra uke til uke, billigst i dag - dyrest i morgen.

Jeg velger derfor en lokal leverandør som ligger i gjennomsnitt midt på treet og bidrar med det til arbeidsplasser lokalt framfor sentralt.

Skrevet

Det beste for forbrukere er så og si alltid å velge spotpris(uten noe påslag og tull)! Da betaler du det strømselskapet kjøper strøm for + et fastbeløp i mnd. Siden alle strømleverandører kjøper strøm til samme pris, så er den eneste som varierer mellom leverandørene er fastbeløpet om du har en sånn avtale.

Du burde alltid velge etterskudds-betaling. Ikke velg noen som har bindingstid eller andre unødvendige betingelser.

Hvis du ikke har automatisk måleravlesning (de ferreste har det), så leser du av strømmen manuelt, og det skal gjøres hver 3.mnd når regninga skal betales. Hva du har brukt på hvilke tidpunkt, beregnes ut fra standard forbruks-profiler (for spotprisen varierer hver time). Så, om du veit at du har et avvikende forbruk, f.eks at du ikke bruker noe strøm i 3 uker i desember fordi du er bortreist, er det veldig lurt å huske å lese av strømmen noen ekstra ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...