AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #1 Skrevet 23. november 2010 Har noen lyst å lage et budskjett til meg? Har 18 000 kr utbetalt. 9 000 kr går til faste utgifter som huslån, forsikringer, kommunale avgifter, strøm, telefon og internett. Da er det 9 000 igjen, som skal fordeles på div poster: - Mat. - Sparing. - Klær. - Helse (tannlege, lege) - er ikke der hver mnd, men allikevel. - Reise. - Tull og fjas.. etc.. Andre poster? Hvordan ville ditt buskjett sett ut med disse summene?
Gjest Spinell Skrevet 23. november 2010 #3 Skrevet 23. november 2010 Mat og drikke: 3000 Sparing: 2000 Klær: 2000 Helse: 500 Reise: 1000 (månedskort = 570 + litt taxi) Tull og fjas: 500 Mat og drikke kunne jeg ikke knappet mer inn på. Ca 100 kr/dag går faktisk fort! Spareposten ville jeg delt opp, og spart på en bufferkonto + en feriekonto. På helseposten kan jeg ha avsatt litt lite. En uventet tannlegeregning kan fort bli kostbar. Derfor bufferkonto Klær og sko: her bruker jeg ikke nødvendigvis samme sum hver måned, men noen par ordentlige sko drar på. Det samme gjør kvalitetsklær. Reise: siden du ikke har satt opp noen bilutgifter, regner jeg med at du trenger månedskort. Det er vel og bra på dagtid, men siden du har en konto for tull og fjas (les: gå ut på byen), trenger du kanskje drosje hjem den ene gangen i måneden du har råd til å gå ut og bruke hele 500 kroner
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #4 Skrevet 23. november 2010 Bor du alene? Hvor gammel er du? Hvordan er ditt sosiale liv? Mye på byen og på cafe? Dyre hobbyer? Trening på treningsstudio? Kan hende tull og fjasdelen bør oppjusteres
Nynaeve Skrevet 23. november 2010 #5 Skrevet 23. november 2010 Om jeg var barnløs, og hadde 9000 etter alle faste utgifter var betalt ville jeg ha fordelt dem sånn ca slik: - Mat. 3000 - Sparing.3000 - Klær.750 - Helse (tannlege, lege) - er ikke der hver mnd, men allikevel.500 - Reise. 1000 - Tull og fjas..750 Sparinga er gjerne 3 delt, 1000 til buffer, 1000 til framtia(BSU, fond), 1000 som jeg kan bruke på større ting jeg har lyst til, større innkjøp. Helse synes jeg kanskje var i overkant med 500, strengt tatt holder det med 250kr måneden, men kan være greit å bygge opp litt ekstra nå, så du har å gå på. Klær bruker jeg ikke så mye penger på. Om du kjøper mer, bør legge av mer. Reise derimot er jeg glad i. Og da tenker jeg reise, ikke transport. tull og fjas - går du mye på byen er dette kanskje lite. Men holder det med et par ganger i måneden, og man er fornuftig med pengebruken holder dette. Alternativt, fjerne en 1000 lapp til kortsiktig sparing, minske helseposten og putt det der det kniper.
lillemia Skrevet 24. november 2010 #6 Skrevet 24. november 2010 Mat: 2000 Sparing: 3000 Klær: 1000 Helse: 500 Reise: 1000 Fjas: 1500 (regner med dette inkluderer alt fra kino, sosiale ting til bursdagsgaver og lignende)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå